Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Slalomteknik.
2923 besök totalt
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Vad tror ni om att köra med vänsterbroms på en bakhjulsdriven bil i slalom? Jag menar det går ju åt lite tid åt att flytta högerdojan fram o tillbaka.
Tycker att det borde vara lättare att hålla momentet o farten uppe med vänsterbroms teknik, vad tror ni? Nån som testat?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Fredrik C skrev:
Vad tror ni om att köra med vänsterbroms på en bakhjulsdriven bil i slalom? Jag menar det går ju åt lite tid åt att flytta högerdojan fram o tillbaka.
Tycker att det borde vara lättare att hålla momentet o farten uppe med vänsterbroms teknik, vad tror ni? Nån som testat?


Klart ska du bromsa med vänster
Du lär tjäna en del i långa raktframslalomkombinationer eller vad man ska kalla det
Många koner på en rak rad alltså.
Ja bromsar alltid med vänstern förutom just från femmans växel och in i en hårnål/vinkel då man går genom många växlar.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Dom banor jag kört ligger man ju på tvåan hela vägen (undantaget vändningen) så det är ju ganska så onödigt att hålla på o flytta på högerfoten hela tiden. Kan man ligga på gas hela tiden så måste man ju tjäna tid.

Detta är väll en teknik som kanske mest hör hemma på 4WD eller framhjulsdrivet, men det borde slå väl ut även för bakhjulsdrivet i slalom tycker jag. Man borde bli snabbare både på gasen o bromsen, o det är ju bra thumbs up .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004
Inlägg: 303



95% vänsterbroms vid Sprint/Slalom körning. Å säkert lika mycket vid Bankörning.
Känns ofta lite stabilare och minskar lastväxel. (tycker jag)

/Jonas

_________________
Jonas Christensen
NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB
106 Rallye
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Slalomteknik.
2923 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande