Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Gjuta i aluminium
<<   1, 2, 3   >>
37657 besök totalt
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Yaskin skrev:
en idé borde ju vara att värma med stenkol som man syresätter ordentligt med en fälkt (essja) dessutom kanske man kan värma extra med gasol?!

..bara en fundering

vänd på damsugaren och blås in i t.ex gammla omgjort oljefat.. det räcker i allafall till att få tunnan orange..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

En vanlig metod är att använda grillbriketter och blåsa hårt på den.
En annan är gasolbrännare.
I begge fallen har man någon typ av ugn, som man kan göra själv enkelt.

Gjutsanden skall innehålla lite lera eller olja, som bindemedel.
Kattsand går att använda, men oljesand_/gjutsand är inte så faligt dyr att köpa.

Det är viktigt att torka furmen ordentligt, så det inte finns vatten/fukt kvar i den när man häller i smält metall med 800-1000 graders temperatur.

Gjutsanden går att återanvända.

--VVTS--
Citera
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004

Grillkol funkar ännu bättre än briketter, stenkol är också bra med det luktar och ryker som fan, men vad man än kör med så är nån form av ugn ett måste.
Ett gäng staplade tegelstenar kan funka bra som ugn, eller en plåthink fordrad med ler/cementblandning.

observera även det som sades i föregående post, 700° aluminium och vatten ÄR INTE en bra kombination....ungefär lika roligt som fett i dykartuben

H Borken

Norrköping
Här sen Jun 2003

Magnus L skrev:
Johan Edlund skrev:
För gjutning av aluminium så skulle nog jag titta närmare på lost foam tekniken. Man gör en modell i skumplast vilken man sedan besprutar i keramik och slutligen packar in i sand innan gjutningen. Ingen dyr plugg och betydligt friare former och högre toleranser än vid sandgjutning.
Har inte riktigt koll på detta men det finns ju "3D skrivare" som kan omvandla 3D-modeller till komponenter i plast. Möjligen kanske man kan utgå från något sådant vid gjutning av små komponenter.

även det är ju sandgjutning.

fast det blir bättre om man gör pluggen i vax eller liknande, så kan man "smälta bort" pluggen under mer kontrollerade former

Nej, detta ska inte blandas ihop med sandgjutning.

Lost foam används bland annat av GM och BMW för gjutning av motorkomponenter (ex. cylinderblock och topplock). Enligt GM så erbjuder gjutmetoden:
"The lost foam process allows for both a stronger and lighter part due to the multiple draft planes that are available. The multiple draft planes also allows for many attributes normally machined in the part to be cast in."

Vax skulle bli ganska dyrt om man vill tillverka stora detaljer men är ju vanligt vid precisionsgjutning av exempelvis turbinhjul.
Citera
musen
Åtvidaberg
Här sen Jun 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Här kanske ni kan läsa lite i detta ämne. http://www.backyardmetalcasting.com/

Själv så händer det att jag gör lite saker till specialmotorer. Jag tillverkar då själva pluggen som dom på gjuterien gör en sandform av. Det var lite funderande första gångera som jag gjorde pluggar till insugningsrör, men med lite träning så går det allt.

Jag känner att det är lite svårt att förklara tänkandet i skrift, men för dem som är nyfiken och kan tänka sig att åka till min verkstad så kan jag visa lite hur det går till att göra sig ett eget insugningsrör...eller vad ni nu vill tillverka.

.../uffe

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

musen skrev:

Själv så händer det att jag gör lite saker till specialmotorer. Jag tillverkar då själva pluggen som dom på gjuterien gör en sandform av. Det var lite funderande första gångera som jag gjorde pluggar till insugningsrör, men med lite träning så går det allt.

Jag känner att det är lite svårt att förklara tänkandet i skrift, men för dem som är nyfiken och kan tänka sig att åka till min verkstad så kan jag visa lite hur det går till att göra sig ett eget insugningsrör...eller vad ni nu vill tillverka.

.../uffe

vart håller du till. kommer gärna och tittar..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
musen
Åtvidaberg
Här sen Jun 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

LuddeR skrev:
musen skrev:

.../uffe

vart håller du till. kommer gärna och tittar..

Åtvidaberg....3,5 mil sydost om Linköping (östergötland)

Uddevalla
Här sen Aug 2005

haha vad tuft det såg ut men vart får man tag på alujumjumen

Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003

_maniac_ skrev:
hur är taktiken bakom själva smältningen ? och vad använder man för sand ? räcker det med typ. blästersand som man geggar ihop med vatten ?

Men just det där smältandet, det går åt MYCKET energi att smälta några kilo aluminium. Inte direkt så att man lägger det i en kittel å ställer på brasan ?

om du geggar ihop sand med vatten så kommer du att få otrevliga explosioner då vattnet kokar upp direkt och bildar ånga som slungar metallen åt alla håll thumbs down

Det vanligaste är en specialsand som är oljebunden eller med Bentonit( lera) i.

Caper

Umeå
Här sen Maj 2004

Nikel skrev:

Gammal kolvar, växellådshus, topplock och insug är några exempel på vad man kan ta tillvara på.

Vissa bör undvikas, exempelvis växellådshus från gammla folkvagnar, då de tydligen innehåller något onyttigt.

--VVTS--
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004

Magnus L skrev:
Nikel skrev:

Gammal kolvar, växellådshus, topplock och insug är några exempel på vad man kan ta tillvara på.

Vissa bör undvikas, exempelvis växellådshus från gammla folkvagnar, då de tydligen innehåller något onyttigt.

onyttigt? Block + växellådshus på gamla Folkisar är gjorda i magnesium. Inte alu

Munkedal
Här sen Apr 2004

Bo Danerius skrev:
onyttigt? Block + växellådshus på gamla Folkisar är gjorda i magnesium. Inte alu

Precis, de är det som är problemet. Alla kommer vi väll ihåg kemilektionerna på högstadiet, när man fick testa att elda magnesium. När det väl tar eld, så brinner det som sjutton, och går nog knappt att släcka. Jag skulle inte ens vilja veta vad som händer om man råkar sätta eld på något så stort som ett motorblock inne i verkstaden

Skänninge
Här sen Maj 2003

Baalzamon skrev:
Bo Danerius skrev:

Precis, de är det som är problemet. Alla kommer vi väll ihåg kemilektionerna på högstadiet, när man fick testa att elda magnesium. När det väl tar eld, så brinner det som sjutton, och går nog knappt att släcka. Jag skulle inte ens vilja veta vad som händer om man råkar sätta eld på något så stort som ett motorblock inne i verkstaden

Ren magnesium i tunna stänger brinner iaf.. tror inte det är REN magnesium i gamla motorblock?? känns inte stabilt.
om magnesium nu alltid brinner upp, hur gjuter man då med det från första början?

Något där i resonemanget stämmer inte i mitt huvud..

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Med tanke på att det går att svetsa i motorkåpor, som sägs vara i magnesium, med TIG så borde det inte vara någon fara...

Göteborg
Här sen Nov 2002

Det finns några magnesiumgjuterier i Sverige, tror typ alla utom ett har brunnit ner till grunden minst en gång så visst finns det fog för rädslan.

Släcks visst med sand för övrigt.

BMW 330i -05
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

MaZ skrev:
Det finns några magnesiumgjuterier i Sverige, tror typ alla utom ett har brunnit ner till grunden minst en gång så visst finns det fog för rädslan.

Släcks visst med sand för övrigt.

Men då tillför man väl redan ren magnesium till aluminium (och annat skräp) för att skapa en legering?
Frågan är ju om legeringen sedan brinner?

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag antar att det är nån legering men det mesta är nog magnesium, tydligen riktigt dålig idé att smältan får direkt kontakt med omgivningens luft...

BMW 330i -05
Citera
Kalle B.
Munkedal
Här sen Apr 2004

Självklart tar det inte automatiskt eld för att man smälter gamla motorblock med magnesium i, men eftersom risken finns att något skall hända så känns det onödigt att använda just dom grejerna. Alla har vi väll gamla insug, toppar eller lättmetallfälgar som vi inte behöver längre? Då kan man lika gärna använda dom för att gjuta med, och slippa åtminstone risken för att smältan skall ta eld. Dessutom, det måste väll finnas en anledning till att man skutat använda såna mängder magnesium i lättmetallen, som det var i dom gamla folkvagnarna? Antingen var det för brandrisken, eller också för att det höll dåligt. Oavsett vilket, så gör det ju metallen ganska olämplig att använda när man experimenterar hemma.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Finns iof mängder med magnesiumdelar i nya bilar, men det är ju knappast relevant.

BMW 330i -05
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004

Jag vill minnas att man använder sig av skyddsgas i samband med gjutning av magnesium, typ argon eller liknande ungefär som när man svetsar, men det var ju ett tag sen man läste om det..

Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006

Så himla kul tråd!
Jag har precis startat en annan tråd om att tillverka egna siamescylinderblock.
Iden var från början att hitta stora bitar från industrin men nu är det ju i princip självklart att jag bygger mig en träplugg och får det gjutet.

Har börjat läsa igenom länkarna här men under tiden, någon som har nyare information än 2005, uppdatera gärna.

Det är alltså aluminiumblock som kommer ha inpressade cylinderfoder. Inte en komplicerat form och med få kritiska mått.
Ungefär som på bilden.

Gjuta i aluminium
<<   1, 2, 3   >>
37657 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande