Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7015 besök totalt |
9.81N = 1kg (egentligen så ska man inte blanda kraft och massa men det är bara så du vet hur mkt. du kan "hänga i den" innan den släpper) _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Det finns några som har gjort så (iofs till 9x4, men det är samma typ av bakvagn. Peter U t.ex, syns inte riktigt här http://212.181.69.188/My931/My931.ht Ingemar&Fredrik (FSN användarnamn) har gjort något sådant oxo. _________________ Pär Hylander |
||||
Vi har M12 i vår Watt-länk...funkar ju på stor o ganska tung (950kg) Volvo så det borde väl räcka till en liten Alfa oxå... _________________ Karl Brag |
||||
Bakvagnen på en 116-bil fungerar utmärkt! Riv inte i den förrän du har gjort allt, och lite till, i fram. om du nu, nångång i framtiden, kommer till bakvagnen, kommer här lite tips. Den främre bussningen kan du byta ut mot det ledlager som sitter på SZ:an (det går att köpa för rimliga pengar). Wattlänksstagen kan du bygga nya med länkhuvuden (uniballs), bibehåll dimensionerna. WattlänksprOpellern skall, enligt förståsigpåarna, inte sitta i bakaxeln, utan i karossen, dessutom skall vridningscentrumet sitta ganska mycket lägre än original. Kapitel överkurs: om du vill impa på ett CAR-möte, bygger du ingen Wattlänk, utan en Mumfordlänk. Sen kryddar du med justerbar camber och justerbar toe i bak och folk kommer att r...a vid din bil. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
För att bena isär begreppen för min del.
Watt och Mumford länk används till bilar med stel bakaxel?. Så med mig med släpande bärarmar har jag inten nytta av sådant?. M12 uniballs på framvagnen blir bra men jag tittade i dalhems katalogen, iofs 2001 utgåva, de hade bara engelska UNF gänga, dock bra priser på dom. Min bil kommer att väga ca 1100 kg med förare o full tank hoppas jag. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Helt rätt...du behöver inte tänka på dumheter som Watt-länk, Mumford eller WOB-link... Men M12 i framvagnen?...Nääe, verkar väl lite klent... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Tack för svaren PCR och ice.
![]() Uniballs blir i framtiden men det är alltid gott med lite info. ice: Jo, framvagnen har jag funderat en hel del på, finns mycket att hämta där tror jag men det är en annan tråd... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Ett par bilder på snowballs konverteringskit till justerbara fjäderben.
En med golf-lagring och den andra med alu. Det är bara en hylsa med gängor man trär på och svetsar fast.. Bus enkelt- sen är det bara att gänga på uniballs längs upp... ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
En kanske dum fråga, hur justerar man cambern på den setupen?. Förutsatt att camber är hjullutning vertikalt sett. Jag vill gärna ha justermån på min setup men uniballs högst upp är inte alls fel faktiskt. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Vi har M16 uniballs i framvagnen på Fredrik Tigers BMW compact och det verkar hålla för rejält med stryk. (det är inte snällt för materialet i rallycross) _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() Denna uniball 935 framvagn säljer www.smartracing.com i USA för ca 1700 USD, vilket är hutlöst mycket, jag vill gära ett likadant till mycket mindre pengar. Jag smider planer skall ni se.... _________________ Kör cheva numer. |
||||
Andersson Engineering i Linköping har prislista med mm, om du vill jämföra. Har ingen aning om de har bra prisr, eller är bra i övrigt, men en hel del uniballs har de iallafall.: www.chassi.nu _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Vad händer när man har fyr-länk och uniballs med minimalt glapp, får man inte problem vid krängning då? Det känns som att det är en länk för mycket för att det skall funka smärtfritt. Men det kanske går bra med det lilla glapp som är? Kanske speciellt problematiskt om man vill styra sitt rollcentrum med en Mumford-länk, eller?
Går det att använda tre länkar? Alltså typ en övre i mitten och två undre ute vid de vanliga ställena? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Ett bord med fyra ben KAN bli halt, men blir det inte om lagringspunkterna på de två övre länkarna sitter i linje samtidigt som lagringspunkterna på de två nedre länkarna sitter i linje. om dessa villkor inte är uppfyllda (Amazon) måste man ha en elastisk koppling på minst ett ställe.
Så ser det ut på min bil, och jag har inga planer på att ändra det. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Fyrlänk med uniballs fungerar ungefär hur bra som helst...eller rättare sagt uniballs är väl det enda som fungerar riktigt bra med fyrlänk. Annars tappar man ju en hel del justeringsmöjligheter som egentligen är en av fyrlänkens stora fördelar (i mitt tycke) Annars kan du ju alltid kombinera uniballs och hård gummibussning, dvs en i vardera änden av fyrlänkstaget. En inte helt ovanlig lösning i rallycross. Men där gör man det väl mest för att den ganska hårda miljön vill bokstavligt talat rycka karossen i flera delar om det inte flexar lite. _________________ Karl Brag |
||||
Nja, om inte länkarna är lika långa och helt parallella så kommer väl bakaxeln att vrida sig kring sin egen axel när den fjädrar och åt olika håll beroende på om det går uppåt eller nedåt, eller åtminstone olika mycket. Så vid krängning känns det lite oförenligt när olika saker händer på olika sidor och man har en stel axel emellan. Nåt måste ge med sig, om det inte finns nåt glapp. Känns betydligt bättre med enbart tre länkar. Vad kan det vara för nackdel med det? Förutsatt att bakaxeln pallar med den extra belastningen och att det finns plats. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Då vare sig axel eller stag normalt sett är byggda i betongbalkar direkt från Öresundsbron så ger något med sig...det är ju inte direkt metervis med flex vi pratar om. Trelänkad fyrlänk har provats i tex rallycross och det håller, men av någon anledning har det aldrig blivit någon större succé. Mig veterligen så har var och varannan rally, rallycross och racingbil med stel axel fyrlänk med lite varierande infästningar i ändarna. _________________ Karl Brag |
||||
Jo, det är ju som sagt inget jätteflex som behövs och lite glapp är det alltid, plus att fästen och allt ger med sig, men det känns som en onödig extrabelastning plus att krängningen kanske hämmas lite okontrollerat. Men det är säkert bra mycket krångligare att justera då den övre mittenlänken kan hamna lite trångt till. Finns väl inte direkt något att fäste den i heller, så det får väl byggas lite. Men man tjänar in en tusenlapp på en uniballs mindre.
![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Det går väl att använda en triangellänk fäst på axelklumpens ovansida? Finns väl en del bilar som har det som standard. Det kan ju inte vara alltför avancerat att svetsa ihop ett "A" av lite rundrör med gänga i änden för länkhuvud. Nackdelen vid eventuell justering är ju att man måste lossa länkhuvudet från bakaxeln. Man kan ju ha länkhuvud i de andra ändarna också, men dessa är kanske onödiga att justera.
Intressant med hur en stel axel rör sig, har funderat en del på det här under byggets gång. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7015 besök totalt |