Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fördel med drive-by-wire?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6159 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Fördel med drive-by-wire?

På race-bilen har vi idag drive-by-wire men eftersom vi skall byta ut orignal-ECU:n så är vi inte längre tvingade att ha kvar den. Finns det någon fördel med att ha kvar den eller är det bara ytterligare en grej som kan paja?
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I flygsvängen gillar vi "-by-wire". Fördelarna som ses är att det blir lättare (i vikt), mindre underhåll, mer precist samt smidigare när man vill bygga in smarta funktioner.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag kör varianten "by slang" istället för kabel, på styrningen altså, och kan bara säga gott om minn styrning. (Ratten har ingen mekanisk kontakt med styrväxel under drift, bara hydraulisk)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kristian Larsson skrev:
...mer precist samt smidigare när man vill bygga in smarta funktioner...


Innebär detta att man skulle kunna, om kunskap finns, programmera gaspedalen att "uppföra" sig som man vill osv. Olika profiler för olika förare osv osv.

Jag vet inget om sådant här utan funderar mest skriftligt..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anton Lillsund skrev:
Kristian Larsson skrev:
...mer precist samt smidigare när man vill bygga in smarta funktioner...


Innebär detta att man skulle kunna, om kunskap finns, programmera gaspedalen att "uppföra" sig som man vill osv. Olika profiler för olika förare osv osv.

I princip ja, "the sky is the limit". Om det sen är möjligt på Johanns bil vete tusan, har ingen koll på hur systemet är uppbyggt på Bmwn. Och det är ju vad tråden handlar om.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Anton Lillsund skrev:
Kristian Larsson skrev:
...mer precist samt smidigare när man vill bygga in smarta funktioner...


Innebär detta att man skulle kunna, om kunskap finns, programmera gaspedalen att "uppföra" sig som man vill osv. Olika profiler för olika förare osv osv.

I princip ja, "the sky is the limit". Om det sen är möjligt på Johanns bil vete tusan, har ingen koll på hur systemet är uppbyggt på Bmwn. Och det är ju vad tråden handlar om.


Det skulle vara möjligt och det är precis så som sport-knappen fungerar, den ahr två mappningar för gasrespons.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



Fördelen med "by wire" är ju att det teoretiskt går att få den att kännas hur som helst (om den är tuningsbar).

Men det går ju att förändra känslan med en vanlig gaswire också. Genom att justera profilen på "löphjulet" vid spjället går det att få olika öppningskaraktär (långsamt i början och snabb på slutet eller hur man nu vill ha det). I extremfallet kan man ju göra spjället lika binärt med en mekanisk lösning som med en elektronsik, det är bara mycket svårare att switcha mellan två lösningar on-the-fly när lösningen är mekanisk.

om vetskapen om gaspedalens läge används för att börja spruta bensin innan luftflödet ökat så har ju det datorstyrda spjället en fördel.

Finns det några eftermarknadsdatorer som kan mappa gaspedaler (bara undrar) ?
ABS vill man ju också kunna justera.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Ferrari hade på deras F1 motor ställt de olika spjällen så att när föraren körde med delgas så jobbade en bank mer än den andra, detta handlade något om att få bättre kontroll av motorns vridmoment för föraren.

Egas har ju också andra fördelar såsom att man kan skippa tomgångsmotorn, man kan också lätt införa begränsningar av vridmoment, mjuka varvstopp, vridomomentskompensationer osv. Det borde också vara möjligt att bättre kontrollera motorns bromseffekt då man släpper gaspedalen. Likaså kan jag tänka mig att man kan ha stor nytta av den om man vill skapa mer avancerade launch control och antispinn system.

Nackdelen med spjället är att det hela blir mera komplicerat, samt att alla styrsystem kan inte hantera eller dra full fördel av sådana spjäll. Däremot så brukar det användas i de tävlingsbilar där man får och ekonomin tillåter.
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



För 99 av 100 rejsbilar tror jag det funkar bättre utan EGAS. Jag tror det är rätt komplicerat att få ut några fördelar av systemet och så är det en sak till som kan gå sönder. Om man har resurserna att optimera systemet så får man nog en snabbare bil med EGAS.

Den viktigaste (förutom varvtalsbegränsingen) tror jag att man kan göra en anti-spinn genom att begränsa motorn acceleration. Man kunde tex begränsa motorns varvtalsökning till 4000 rpm per sekund om man kommer fram till att om motorn accelererar snabbare så måste det bero på att däcken spinner (testning, testning...). Det går ju naturligtvis att ta signalen från ABS givarna på hjulen också.

Andra kul grejer kunde ju vara mellangas vid nerväxling och hastighetsbegränsning i depån. ESP som stänger gasspjället vid sladd kunde ju också vara användbart. Det går att få hur komplicerat som helst.

om ni inte kommer att anända en massa avancerade finesser så tror jag det är bättre med gasvajer men skulle man inte vara intresserad av att dra på sig en massa problem så skulle man ju inte bygga rejsbil överhuvudtaget....

_________________
Sten Isaksson
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402



I modellår -06 av Elise/Exige så finns det numera drive by wire. Lotus har övergett kabel för att gasa elektroniskt och man brukar ju säga att ingejörerna borta i Hethel vet vad dom gör, eller kanske inte denna gång.

Dom har ju även gett upp traditionella bakljus och istället numera monterat LED. Har Lotus gått och blivit en stylingfirma?

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

kotten skrev:
I modellår -06 av Elise/Exige så finns det numera drive by wire. Lotus har övergett kabel för att gasa elektroniskt och man brukar ju säga att ingejörerna borta i Hethel vet vad dom gör, eller kanske inte denna gång.

Dom har ju även gett upp traditionella bakljus och istället numera monterat LED. Har Lotus gått och blivit en stylingfirma?


Systemen är jäkligt driftsäkra numera och har många fördelar, LED har väl endast fördelar om jag förstått rätt, belastningen på bilens elsystem minskar ju drastiskt, kablar blir billigare och lättare pga att man kan göra dom tunnare and so on.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



kotten skrev:
I modellår -06 av Elise/Exige så finns det numera drive by wire. Lotus har övergett kabel för att gasa elektroniskt och man brukar ju säga att ingejörerna borta i Hethel vet vad dom gör, eller kanske inte denna gång.

Dom har ju även gett upp traditionella bakljus och istället numera monterat LED. Har Lotus gått och blivit en stylingfirma?


Nu har ju iofs Lotus använt drive by wire sedan 2001 på Speedstern, men den kanske inte räknas Motorn som sitter i NA versionen är ju dessutom Lotusutvecklad så dom har nog pysslad med drive by wire ett tag.

_________________
Mattias Meldert
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402



meldert skrev:
kotten skrev:
I modellår -06 av Elise/Exige så finns det numera drive by wire. Lotus har övergett kabel för att gasa elektroniskt och man brukar ju säga att ingejörerna borta i Hethel vet vad dom gör, eller kanske inte denna gång.

Dom har ju även gett upp traditionella bakljus och istället numera monterat LED. Har Lotus gått och blivit en stylingfirma?


Nu har ju iofs Lotus använt drive by wire sedan 2001 på Speedstern, men den kanske inte räknas Motorn som sitter i NA versionen är ju dessutom Lotusutvecklad så dom har nog pysslad med drive by wire ett tag.


Jo jo....på Opel JA, men inte på den riktiga bilen. Nu skall vi inte blanda ihop Opel och Lotus. hehe

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

kotten skrev:
meldert skrev:
kotten skrev:
I modellår -06 av Elise/Exige så finns det numera drive by wire. Lotus har övergett kabel för att gasa elektroniskt och man brukar ju säga att ingejörerna borta i Hethel vet vad dom gör, eller kanske inte denna gång.

Dom har ju även gett upp traditionella bakljus och istället numera monterat LED. Har Lotus gått och blivit en stylingfirma?


Nu har ju iofs Lotus använt drive by wire sedan 2001 på Speedstern, men den kanske inte räknas Motorn som sitter i NA versionen är ju dessutom Lotusutvecklad så dom har nog pysslad med drive by wire ett tag.


Jo jo....på Opel JA, men inte på den riktiga bilen. Nu skall vi inte blanda ihop Opel och Lotus. hehe


det är mer lotusdelar i speedstern än i elisen

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Många bilar i GM familjen har Egas men såvitt jag kan se det är det mest för att ha homogen teknik på alla modeller.

SAAB's elektriska spjäll är en trist historia där dom försökte använda styrsystem för att kompensera för turbofördröjningen. Vad den gör är att öppna spjället extramycket och på det sättet få tidigare snurr på turbon.

Tyvärr har systemet också en irriterande egenskap att spjället stängs väldigt sakta (antagligen som ett försök att minska utsläpp av kolväten vid motorinbromsning). Detta innebär att motorn rusar vid snabba växlingar, dvs. när man trycker in kopplingen och släpper gasen varvar motorn upp först för att sedan sakta varva ner.

Dessvärre måste det fortfarande finnas säkerhets detaljer vilket i detta fall innebär att gasvajer fortfarande finns kvar. Vajern går från pedalen till spjället precis som vanligt, men påverkar istället TPS:en. Sen sitter det en servomotor som öppnar spjället. Om ECU'n käner av ett det är något fel åker det en pigg in och låser fast gasvajern med spjället direkt.

Simsalabim, ökad komplexitet, ökad vikt, sämre gasrespons (iofs. ett mjukvarauproblem) och dyrare komponenter.


Personligen tycker jag att Egas är onödigt i racebilar och i synnerhet på sugmotorer. Man får tänka på att biltillverkare använder Egas främst som ett sätt att modularisera komponenter (det är betydligt enklare att dra kablar till ett elspjäll än att mecka dit vajer) samt som ett sätt att implementera traction-control och förbättra utsläpp (genom irriterande långsam stängning av spjället).

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19102



Jag säger bara Torrmap - Regnmap.

Fan vad grymt att ha en knapp i panelen som det står "Regn" på, snacka om att folk skulle undra.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
MaZ skrev:
Jag säger bara Torrmap - Regnmap.

Fan vad grymt att ha en knapp i panelen som det står "Regn" på, snacka om att folk skulle undra.


Fast varför skulle man behöva Drive-by-wire för det?
Citera
igmab
Horred
Här sen Dec 2004
Inlägg: 70



En fördel med el-trottel är att man kan få till ett väldigt bra responssystem... Om man åker turbo vill säga.

/Martin

_________________
Martin Claesson www.igmab.com
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11005



Fördelen med drive by wire är väl rent reglerteknisk.
Bränslesystemet är långsammare än ett gasspjäll.

Att, som i en bil med gaswire, låta ECUn kompensera m.h.a. ett långsammare system än vad det skall kompensera för (gasspjället) är reglertekniskt bakvänt. (Fast det funkar oftast bra ändå...)

Genom att istället med en givare önska X i gaspådrag från ECU:n så kan ECU:n reglera gasspjäll, soppa och tändning på ett för varandra anpassat sätt.

Hur stor skillnad det gör i praktiken vet jag inte.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11005



Dude skrev:


det är mer lotusdelar i speedstern än i elisen


Räknat i kilo ?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

DJ skrev:
Dude skrev:


det är mer lotusdelar i speedstern än i elisen


Räknat i kilo ?


räknat i % (och inte av vikten )

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Allmänt banåkaforum
Fördel med drive-by-wire?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6159 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande