Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 8161 besök totalt |
Varför då? Även med "bara" 2liters motorvolym brukar väl inte problemet vara för lite kräm under locket för oss Saabåkare...Det gäller ju bara att välja rätt motortrimmare...jag har ett hett tips om du vill. ![]() ![]() Avgassytemet...det kan löna sig att läsa reglementet innan man börja bygga bil och inte när den är 95% klar. ![]() ![]() Välkommen och hoppas vi får se bilen redan i år. ![]() |
||||||
Hej Andreas. För jag har byggt avgassystemet fel ![]() ![]() ![]() Absolut inget fel på att köra 2.0 tvärtom. Den 2.3 jag byggt nu är lika varvvillig som en 2.0(just nu 8800rpm) och effekt är för tillfället lite för mycket, som absolut ställas ner. ![]() Ge mig du ditt hetatips ![]() Dock behöver jag inga motortrimmare. utan har styrt upp och gjort valen själv. Och byggt där efter också. Läste att det endast är handelsbensin är tillåten, detta måste jag faktiskt ställa mig emot lite, borde inte motorsporten dra sitt strå till stacken gällande miljön? ![]() Iår blir det inget, jag vill ha hösten till att justera lite, och finlira, under vinter vill jag sen sätta ihop ett team. Får se när lusten kommer tillbaka. Mvh _________________ Tomas Persson |
||||||
Finns dom som åker på "handelsetanol" även kallat E85 så det är helt ok.
![]() Förstod fortfarande inte vad felet är med volymsgränserna om du ändå har så mkt mos att du ska trimma ner motorn??? ![]() 2,3 funkar, brist på block och lite andra omständigheter (har jag för mig) gör att pojkarna i vårat team som åker i den bilen får klara sig på 2 liter. Men dom ser inte ledsna ut för det. ![]() |
||||||
Hej, Så E85 går bra, då är det ju lugna puckar, går ju åt lite mera men fördelarna väger tyngre. Det är i inget fel, förutom att jag får bygga ett nytt block och så köpa en uppsättningskolvar till. Vad kör ni då för motor? B204? inte 850 va? ![]() Min är en B204 motor som är moddiferats efter eget bevåg. Så jag får byta block och kolvar så är det lungt. Blocket är nämligen borrat en smula för och få 2.3 liter. Och endå behållt 2.0 slaglängd för bättre varvegenskaper. ![]() Annars va det bara tänkt att vrida ner lite i programet _________________ Tomas Persson |
||||||
Hej igen.
Sitter och pluggar in lite om klasserna osv. För att försöka hitta rätt . hitta bla denna regel som för er säkert är lätt men lite klar görande skulle vara på sin plats ![]() 13. BEGRÄNSNINGAR 13.1 Arrangören förbehåller sig rätten att lägga på minimivikter, däcksbreddsbegränsning, Bensinmängdsbegränsning, insugskona eller annan lämplig åtgärd på enskild bil för att få ner prestandan på bil som avviker starkt från klassens allmänna prestanda. Finns det några restriktioner gällande viktförhhållande etc? ![]() Sen ang det här med katalysator grämer mig lite smått. Jag har inget emot att göra mitt för miljön vilket jag då byggde allt för E85(absolut inte för kylningensskull ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Tomas Persson |
||||||
I dagsläget finns det inga viktbegränsningar, utan det som står i 13.1 gäller.... När det gäller katalysator så är det ett SBF beslut som är övergripande för alla serier och klasser, men riktigt sista ordet är nog inte sagt än om det..... |
||||||
Lite frågor...
Jag sitter och funderar på lite grejer som jag inte tror kan ändra sig till 2006 års reglemente...
Jag hittar troligtvis inte rätt tävlingsreglemente för i det jag hittar står det på punkt 9:
Ser inte rätt ut eller..... ![]() ![]()
Innebär punkt 7.2 att även om batteriet sitter i en gas och vätsketät låda så får det inte sitta i bagaget i en 2 volyms bil som A3 eller ?? Bara så man vet ungefär hur mycket man får bygga om i vinter... ![]() _________________ Henrik Eldholm |
||||||
Re: Lite frågor...
Anledningen till texten om kilometerräknaren är om tidtagningssystemet kolapsar. Tror att det är punkt 17 elelr liknande som det står i (du hittar det säkert om du kollar hela reglementet). Man kan som tävlande skippa km-räknare och på så sätt avsäga sig resultat om nu systemet skulle dyka (har det någonsin hänt?). om din egen transponder dör under race ger vi dig teknisk flagg och trycker dit en ny transponder åt dig. Varven däremellan räknar vi manuellt. Batteriplaceringen kan du nog få dispans på... Finns fler bilar i serien med batteriet i snygg låda i förarutrymmet ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Då får vi se om jag gör en snyggare låda eller flyttar batteriet.... Dels vill man ju inte få det i nacken om man rullar... Eller syra i bilen om det går sönder... ![]() Men men nu är det bara att börja bygga ![]() ![]() ![]() _________________ Henrik Eldholm |
||||||
Håller med om att formuleringen är lite diffus. Undermeningen är dock att: om nät finns: skall rutan vara HELT nere eller HELT uppe, inget mellanting för att få in luft e.dy, det får man lösa på annat sätt (exempelvis att veva ner passagerarrutan då denna står utan begränsningar). om nät INTE finns: skall rutan vara HELT uppe. |
||||||
Sevenbil
Vilken/vilka klasser skulle man kunna tänka sig att få åka en superseven i (ej locost, delad bakaxel)??? |
||||||
Re: Sevenbil
SLC GT..... funkar och har haft med flera såna förrut.. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 8161 besök totalt |