Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
tips till banträff
4299 besök totalt
Biffoo
köping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
skulle behöva lite råd/tips om banträff
Vi är en liten site (jämfört med lazzat zatzy) som heter Gasa.mer.nu
är väl tänkt att de ska bli någon form av banträff i sommar för medlemar
då funderar jag lite över det hela
Vilken bana ska man ta?
lite pratade vi om Karlskoga eller kinnekulle
Karlskoga ligger närmast men vad kostar den att hyra under en dag osv?
har ganska mycket frågor så om någon skulle kunna hjälpa mig att svara på dom så kan den kontakta mig på Icq 171377972

//Stefan

_________________
Audi-holic
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Tyvärr är det nog så att ni är lite sent ute. I alla fall när det gäller Kinnekulle. Jag ringde i oktober och då var det fullt för hela sommaren.

Sviestad är nog också fullt.

Kolla med Anderstorp, de är så otrevliga där så att ingen vill hyra, så de har nog tider över

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Gelleråsen är som jag ser det tryggare att hyra än Kinnekulle om man inte är en van arrangör.

Gelleråsen:

- är betydligt säkrare med stora avåkningszoner.

- har inga dolda kurvor bakom krön som Kinnekulle har (där bilar ibland snurrar o blir stående som en trevlig surprise för nästa bil som kommer...) Dvs Kinnekulle kräver betydligt mer av flaggvakterna helt enkelt.

- är lite mer förlåtande på fel spårval (om några av de som kommer är lite nybörjare på banåka)

Däremot är rätt spårval på Gelleråsen inte helt enkelt att komma på helt själv.... men det är det väl inte på Kinnekulle heller... Och en nackdel säkerhetsmässigt med Gelleråsen är att det är högre farter....

Annars är Sviestad nog i rätt prisklass att hyra osså. Helt okej bana när det gäller avåkningszoner, inga skymda kurvor o så. Även den lite klurig att förstå spårvalet nere i torparn....

Men är man en van arrangör och/eller har till stor del banvana förare på träffen så är ju Kinnekulle ASKUL

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Tillsammans med en mycket duktig och hjälpsam stab har jag hållit i GTI klubbens träffar på Kullen i ett antal år och har du en hög ambitionsnivå (vilket man bör ha när det gäller såpass "farliga" saker som bankörning) så tycker jag att du skall göra en checklista.

Man kanske tycker att det är ju bara att släppa ut bilarna, men så enkelt har inte vi gjort det för oss.

Exempel på vad vi har på vår lista:

Ansvarig för
Besiktning
Följa-John-körning
Träffgenomgång och bankörningsgenomgång
Utsläpp
Flaggvakter

Saker som skall finnas på plats
Ambulans
Flaggor
Brandsläckare
Komradio
Besiktningsprotokoll
Blankett för ansvarsbefrielse för arrangören

Med tanke på att många försäkringsbolag börjar se över sina villkor och vad som gäller vid körträningsträffar så är det alltid bra att ha så bra ordning som möjligt ifall det händer något. De gånger det hänt saker hos oss har både en erfaren instruktör samt ambulanspersonalen skrivit intyg på att träffen genomförts på ett ordnat sätt.

Biffoo förresten... Magnus missade nog sitt eviga mantra.
Att påtala att du bör kolla forumsreglerna för signaturen.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Vad tar Svistad i hyra?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Ifrån https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1902 :
Porsche-Daniel skrev:

Största problemet att ha fler gånger är, förutom att det inte finns tider på en enda bana i södra sverige, den ekonomiska risken. Sviestad till exempel kostar 16500:- moms = 20500:- och det är rätt mycket pengar att ligga ute med för en liten klubb. Då är Sviestad en billig bana att hyra.

Har för mig att någon skrev 18000 + moms nånstans också, samt 9000 för halvdag.

Jag antar att Midlanda är billigare och de andra dyrare, eller?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Magnus Thomé skrev:


Annars är Sviestad nog i rätt prisklass att hyra osså. Helt okej bana när det gäller avåkningszoner, inga skymda kurvor o så. Även den lite klurig att förstå spårvalet nere i torparn....


Håller inte med här. Sviesta kostar lika mycket som dom andra jämförda banorna, men vad är det för bana...? Erbjuder inte lika mycket som dom andra i något avseende.
Sen att få bantid på Kinne, g-åsen el Sviesta en helgdag under sommaren 2003 är nog rätt kört. Med lite tur kan det finnas en avbokning.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Är man väldigt ovan vid att åka/arra banträffar är nog tipset att iaf åka på ett antal välarrade träffar före man gör debut "med ett eget". Kanske tom "gå jämte" ngn som kan saken en träff.

Det är inte kul om det händer ngt...än tristare är det om man står som arrangör...

Lycka till!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



När jag ringde till Gelleråsen i höstas var det fullt alla helgdagar hela 2003. Men det kan ju komma återbud.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Inför träffar
tips till banträff
4299 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande