Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
734 besök totalt |
Någon som vågar tycka/gissa om framvagnen på MP20
Läser just nu med stor behållning Görans väghållningsbok. Dock såstår där inte allt och en fråga som har sysselsatt mig den senaste säsongen är framvagnen på McLaren MP-20. Både under och övre bärarm är vinklade ner mot hjulet. De verkar dessutom vara parallella. Vilka egenskaper kan denna geometri tänkas ha? och var ligger RC? ![]() Spontant så känns det som om den bör ha betydligt större jacking än en *host*gammal*host* konstruktion som F2005. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
om jag har läst rätt så är det frågan om cm i fjädringsväg , och att däcken är det som i mångt och mycke sköter fjädringen , PGA marktrycket ,så bärarms längd
![]() ![]() Är själv väldigt nyfiken på ett svar . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
Mjo. Fjädringsvägen är inte sådär gigantisk precis. Nu har jag inte läst den delen av reglementet för i år men minns från tidigare år att det står att bilens fjädring sa vara större än fjädringen i däcken. Fast när man ser upptagningarna med höghastighetskamerorna så betvivlar jag att så verkligen är fallet. Däcken ser ut att flexa betydligt mer än hjulupphängningarna.
I a f så vad jag förstår så har McLaren satsat mer på att få mer mekaniskt grepp från hjulupphängningarna i år då man fick så mycket sämre aerodynamiska förutsättningar för att åstadkomma grepp. Tidigare så har man offrat 'mekaniskt' grepp till förmån för aerodynamiken. Bärarmarna har satts där de påverkar luftflödet minst snarare än där de ger bäst grepp. Så här ser f ö framvagnen ut på F2004: ![]() D v s rätt ordninär sak. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
734 besök totalt |