Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
APEX
2380 besök totalt
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365


Trådstartare
Sent eller tidigt när passar vad bättre? Vad tjänar resp förlorar man och finns det ngfn koppling till hjulupåphängningsttrådarna?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Hej,

snabbt svar:

1. Sent apex om kurvan leder ut på lång raka.
2. Tidigt apex om kurvan är avslutning på en lång raka och efterföljande raka är kort.
3. Sent apex om du rakan efter NÄSTA kurva är lång (så att du kan placera dig rätt för kommande kurva)

Har du problem med jobbigt dålig balans (mycket över- eller understyrning) är det oftast sena apex som gäller för att kunna GASA mer utan att bilen pushar av banan eller slänger med bakänden.

Åk alltid lite sena apex med en bil du inte känner till 100% så minskar du risken att köra av + oftast snällare på framdäcken + går oftast fortare och jämnare.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365


Trådstartare
Tack Iceman
Suveränt testar allt detta på mantorp den 26:e!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



En amatörbetraktelse som även är lite av en fråga. Iceman eller andra proffs får rätta till det om det är fel. Om man läser div. motorsporttidningar så står det ibland lite olika, men som jag fattat det så innebär en sen apex att man kan bromsa lite senare och rakare in i kurvan och vara "mer rättvänd" när man når apex och därmed möjligt att ha högre utgångshastighet. Med högre utgångshastighet så translaterar man upp "hastighets-kurvan" längs hela rakan, om det inte vore för att luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Men man tjänar iallafall hela rakan på den högre utgångshastigheten, eller i varje fall tills det slutar att acca.

Med tidig apex kommer man istället igenom kurvan snabbare med en kortare, mer geometriskt optimal, väg och har även en högre lägstafart. Men man kommer alltså ut ur kurvan med en lägre hastighet. Det sägs dock kunna rättas till något om man roterar bilen lite in till apex och alltså fixar till fyrhjulsstyrning, vilket gör att man kan gasa mer ut ur kurvan då man är rättvänd vid apex. Missar man ett sent apex får man låg utgångshastighet, men vid en missad tidig apex åker man som sagt var lätt av, plus att det där roterandet nog lätt kan ställa till med en snurrning.

Är det där bara fantasifullt svammel av motorsportsskribenter, eller ligger det något i det?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Sparade trådar/FAQ
APEX
2380 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande