Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Yokohama 032 och 048 R däck på samma bil?
1 besök senaste veckan (823 totalt)
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Har en bekant som har en gat Corvette C5 Z06 på ca 600 hk. Den har 17" fram och 18" bak. Det gör det svårt att hitta ett Yokohama R- däck i matchande stl. För att få det optimalt föreslår jag att man kan åka på 048 bak och 032 fram. Någon som vet om bilen blir okörbar?

Bilen har 265 i 17" fram och 295 i 18" bak original. Jag vill nu åka på 275 fram av 032 modell och 315 bak i 048 modell. Ska man ha samma 048 däck tvingas man ner till 255 fram och det kan innebära understyrning tror jag. Jag tror det funkar åka två olika däck, någon annan som verkligen vet annat?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Klart det funkar.
De kan ta lite olika tid för dem att få upp arbetstemp bara.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jag har åkt på blandade däck utan att det kännts konstigt. Dock i damstorlek och med trött motor om nu det spelar roll. Sen kanske det iofs säger mer om min bristande känsla och körförmåga

Möjligen kan jag tänka mig att över/understyrningsbalansen kommer att variera mer vid olika förutsättningar i form av temperatur och nederbörd typ. Det är nog bra att ha t.ex lätt omställbar kränghämmare

Täby
Här sen Nov 2002

Så stor skillnad kan det rimligen inte vara på två R-däck från samma tillverkare att man kan säga att det inte går.

Det är väldigt många faktorer som påverkar hur varmt ett däck går, belastning, camber, körstil etc så det är ju inte säkert att två däck av samma modell, fast i olika dimensioner, kommer värmas och fungera likvärdigt. Det kan mao bli både bättre eller sämre än om det funnits tex 048 i "rätt" dimensioner.

Jag skulle helt klart ha testat.

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

I våras när jag var och körde på G-åsen med Harald Parmells evengemang pratade jag med en kille som körde Kumho V70a bak och gatdäck fram på sin TVR Cerbera, typ 420hk och 1100kg

Han var nöjd, trots att det "känns" heltokigt thumbs up

Citera
Allmänt banåkaforum
1 besök senaste veckan (823 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande