|
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411
16 Apr 2003 23:09
JohanR skrev: |
...om vi nu tar en känd kurva, Kvarnen på Kinnekulle så kör jag den likadant oberoende av farm eller bakhjulsdrift. Ingång utan gas, bilen styr in, kan vara en gnutta överstyrt. Halvgas genom mittersta tredjedelen, bakhjuldrivet kan då vara lite understyrt p.g.a. att bakhjulen "skuter på", framhjulsdrivet oftast neutralt. Utgången full gas, bakhjulsdriven "sätter sej" och blir neutral, framhjuldriven understyr en del. Men eftersom man axar ut ur kurvan så är det meningen att man ska öppna upp kurvan och öka radien även med den bakhjulsdrivna, så det blir samma sak!
När det släpper blir det dock olika bullar!
JohanR |
Tjo mitt andra inlägg
Jo, i exemplet ovan är det mer en körstil passandes bilen. I mitt fall i samma kurva så fick jag ett kanon tips av en kamasa cup åkare. Kör en Alfa 75 3.0 och kurvan blir för mig enkelt som så att man tar lite höjd i ingången i samband med inbromsningen ( om det går beroende på hur fort man kommer ur kurvan under bron) släpp upp och styr in bilen 90 grader i princip. Spårvalet är lite trixigt att beskriva men jag kan trycka pjäxan i pannrummet precis efter att jag har styrt in bilen. Då går den med lätt understyrning i genom hela kurvan och tajmar man det rätt så flyter man ut precis på kurbsen sen i nerförsbacken. Kräver riktiga däck iofs. Bilen sätter sig på röven och understyrningen är ett faktum. Uppsläpp av gasen har jag inte vågat prova utan kan dosera lite broms om man inte får in bilen som man vill isf.
Iginio: Pratar vi dubbefilig rondell nu? Alltså försöka hålla ytterspår som man skall göra rakt fram eller gena som "svensson" så hårt det går?
_________________ //Kenth Wiklund
Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615
17 Apr 2003 09:02
Nu är inte jag någon direkt expert på det här, men ett tag hade vi en "hyr-Polo (gen5)". Den tenderade att understyra duktigt i rondeller (kan bero på den hastighet jag höll in i dom). Lat som jag är så orkade jag inte lyfta foten från gasen och snärta ut baken på så sätt, däremot fann jag att kryckan till höger blev min bästa vän. Funkade ganska bra med den, om än att det var en liten fördröjning mellan att man hade dragit den fullt och innan hjulen faktiskt låste(???)!
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615
17 Apr 2003 19:02
Hrms, nu har jag precis varit o provkört lite framkrafsande småbilar(Micra, Fiesta, 307 och Yaris). Dom var inte alls allt för underestyrda, upplevde tillome Yarisen som snäppet överstyrd. Kom öven fram till att det är mycket mer effektivt att kliva av gasen istället för att dra i kryckan. Woho, drift :P
|
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467
18 Apr 2003 01:55
Andrew Petrykowski skrev: | Hrms, nu har jag precis varit o provkört lite framkrafsande småbilar(Micra, Fiesta, 307 och Yaris). Dom var inte alls allt för underestyrda, upplevde tillome Yarisen som snäppet överstyrd. Kom öven fram till att det är mycket mer effektivt att kliva av gasen istället för att dra i kryckan. Woho, drift :P |
Då förstår jag varför min teori blev sågad. Så gör nämligen INTE (inte under några omständigheter alls på långa vägar) de få framhjulsdrivna bilar jag har testat.
De kanar och kanar och kränger över framvagnen tills man antingen bromsar upp ett ställ eller rycker i kryckan.
_________________ Claes Haglund
Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864
Trådstartare
18 Apr 2003 15:50
Claes Haglund skrev: | Borde man inte, med en framhjulsdriven bil, försöka bromsa ut häcken en aning åt vänster i ingången till rondellen för att sedan i samma stund som man vrider över ratten från att styra höger till att styra vänster, trampa till snabbt men rejält på gasen för att få baken räta upp sig en aning men att ändå hänga med ut lite åt höger när bilen börjar svänga vänster. Sedan när man lägger över från vänster till höger på ratten i utgången trampa fullt för att baken skall räta upp sig helt och sedan fortsätta ge fullt ut på "rakan".
Man får väl ett aningen sent apex, men det bådar ju gott för "rakan" som kommer... |
Den här metoden låter sund, den skall jag prova.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864
Trådstartare
18 Apr 2003 15:55
Johan CooperS skrev: | ...Närmar mej rondellen med full gas, styr in i rondellen, när man känner att bilen började understyra så släppte man lite på gasen vilket fick till följd att vikten försköts framåt p.g.a. motorbromsningen som uppkommer, varpå bakvagnen klev ut en aning i sidled och bilen på så sätt började svänga innåt i kurvan igen, på med gasen igen osv... |
Det här var en av de dummare metoderna, den tänker jag definitivt INTE att prova. Men tack för visat intresse.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131
18 Apr 2003 16:34
ice skrev: | Johan CooperS skrev: | ...Närmar mej rondellen med full gas, styr in i rondellen, när man känner att bilen började understyra så släppte man lite på gasen vilket fick till följd att vikten försköts framåt p.g.a. motorbromsningen som uppkommer, varpå bakvagnen klev ut en aning i sidled och bilen på så sätt började svänga innåt i kurvan igen, på med gasen igen osv... |
Det här var en av de dummare metoderna, den tänker jag definitivt INTE att prova. Men tack för visat intresse. |
Kanske beror på vilken bil du kör också kan tänkas? och då kanske du vänligen kan upplysa vad som är så fel med metoden eftersom den uppenbarligen fungerar när jag gör så med min bil?
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864
Trådstartare
18 Apr 2003 17:01
Johan CooperS skrev: | ...Närmar mej rondellen med full gas, styr in i rondellen, när man känner att bilen började understyra så... |
har man redan kört av vänster framhjul mot den inre tangeringspunkten (trottoarkanten). Det är det, jag inte gillar med din metod.
PS. Jag brukar bromsa i ingången på kurvan, inte bromsa på rakan för att sedan ge fullt i ingången (men då har jag o andra sidan aldrig kört en Mini).
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131
18 Apr 2003 18:19
ice skrev: | Johan CooperS skrev: | ...Närmar mej rondellen med full gas, styr in i rondellen, när man känner att bilen började understyra så... |
har man redan kört av vänster framhjul mot den inre tangeringspunkten (trottoarkanten). Det är det, jag inte gillar med din metod.
PS. Jag brukar bromsa i ingången på kurvan, inte bromsa på rakan för att sedan ge fullt i ingången (men då har jag o andra sidan aldrig kört en Mini). |
En sanning, risken finns att man drar rakt in i rondellen men vänsterhjulet, men detta kommer väl hända oavsett bil om ingångshastigheten är för hög eller? Gör antagandet i min beskrivning att jag har en lagom hastighet vid ingången Dock så ser jag att jag formulerat mej lite dåligt i min beskrivning...
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615
18 Apr 2003 20:45
Claes Haglund skrev: | Andrew Petrykowski skrev: | Hrms, nu har jag precis varit o provkört lite framkrafsande småbilar(Micra, Fiesta, 307 och Yaris). Dom var inte alls allt för underestyrda, upplevde tillome Yarisen som snäppet överstyrd. Kom öven fram till att det är mycket mer effektivt att kliva av gasen istället för att dra i kryckan. Woho, drift :P |
Då förstår jag varför min teori blev sågad. Så gör nämligen INTE (inte under några omständigheter alls på långa vägar) de få framhjulsdrivna bilar jag har testat.
De kanar och kanar och kränger över framvagnen tills man antingen bromsar upp ett ställ eller rycker i kryckan. |
Jag kan juh säga att Micran krängde och understyrde... Och släppa gasen var det absolut inte tal om i den!!! Den krängde om man svängde tillräckligt mycket i så låga hastigheter som 30-40!!!
Fast Fieste och Yaris var juh då NÅGOT mer neutrala/överstyrda än vad våran gamla VW Jetta 86'a var
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615
18 Apr 2003 20:49
ice skrev: | Johan CooperS skrev: | ...Närmar mej rondellen med full gas, styr in i rondellen, när man känner att bilen började understyra så... |
har man redan kört av vänster framhjul mot den inre tangeringspunkten (trottoarkanten). Det är det, jag inte gillar med din metod.
PS. Jag brukar bromsa i ingången på kurvan, inte bromsa på rakan för att sedan ge fullt i ingången (men då har jag o andra sidan aldrig kört en Mini). |
Vad har man för fördel av att bromsa vid ingången, alltså om man då jämför med att bromsa på rakan innan och ge full gas vid ingången?
Jag brukar nämligen alltid bromsa på rakan, är det fel/ineffektivt?
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864
Trådstartare
19 Apr 2003 10:47
Andrew Petrykowski skrev: | Vad har man för fördel av att bromsa vid ingången, alltså om man då jämför med att bromsa på rakan innan och ge full gas vid ingången?
Jag brukar nämligen alltid bromsa på rakan, är det fel/ineffektivt? |
På en GOKart, med bromsar enbart på bakhjulen, skall man använda din metod, inte annars.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864
Trådstartare
19 Apr 2003 10:51
Johan CooperS skrev: | ice skrev: | Johan CooperS skrev: | ...Närmar mej rondellen med full gas, styr in i rondellen, när man känner att bilen började understyra så... |
har man redan kört av vänster framhjul mot den inre tangeringspunkten (trottoarkanten). Det är det, jag inte gillar med din metod.
PS. Jag brukar bromsa i ingången på kurvan, inte bromsa på rakan för att sedan ge fullt i ingången (men då har jag o andra sidan aldrig kört en Mini). |
En sanning, risken finns att man drar rakt in i rondellen men vänsterhjulet, men detta kommer väl hända oavsett bil om ingångshastigheten är för hög eller? Gör antagandet i min beskrivning att jag har en lagom hastighet vid ingången Dock så ser jag att jag formulerat mej lite dåligt i min beskrivning... |
Jag glömde berätta, att avståndet mellan rondellerna är flera hundra meter, så ingånghastigheten är alldeles för hög, för att man skall kunna låta bli att bromsa i ingången.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615
19 Apr 2003 11:23
ice skrev: | Andrew Petrykowski skrev: | Vad har man för fördel av att bromsa vid ingången, alltså om man då jämför med att bromsa på rakan innan och ge full gas vid ingången?
Jag brukar nämligen alltid bromsa på rakan, är det fel/ineffektivt? |
På en GOKart, med bromsar enbart på bakhjulen, skall man använda din metod, inte annars. |
Men fasiken, nu har jag ingen supervana vid att köra direkt, då jag inte äger en egen bil så får jag inte så mycket övning, så kör jag inte sanslöst fort varje gång jag kör heller för den delen
Tänkt om jag kommer in med för hög fart i rondellen, om jag då börjar bromsa vid ingången kommer juh bakändan ha noll friktion vid apex och det kommer antagligen att sluta väldigt tragiskt... Vågar man testa?...
Fan, släng hit en manuelt växlad bil!
|
|