Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 6180 besök totalt |
Ja, jo OK då jag kan räkna upp några stycken själv också...
Främst tänker nog jag på loggan för Ögonkakao... ![]() att Coca Colas logga kan anses vara riktigt bra idag beror nog dock mest på att den är så vansinnigt inarbetad... En logga måste ju fungera i början då ingen känner till den för att sedan kanske förvandlas till en symbol som alla förstår även om de inte läser... NIKE är ett bra exempel på detta dom har tillockmed tagit bort texten i sin logga eftersom alla (som nike bryr sig om) ändå känner igen enbar "swoshen". _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
[quote="Fredrik - SLC"]
olivettis logga (Grafiskt finlir på hög nivå) IBM (linjespelet...) Apple (se hur den funkat i alla deras designgenerationer) Fast nu pratar vi inte om att göra en logga som motsvarar de värderingar som dessa "corporate-loggor" motsvarar. Magnus sajt handlar om lekfullhet, amatörism (dvs glädjefylld amatörism), glädje och okonstlad tillåtande lättillgänglighet. Därför har vi inte lagt ned 100 tals timmar på att fixa loggan. Jag tror att Magnus tycker att det är overkill att koppla in ett gäng designers, projektledare, creative directors och affärsutvecklare som sitter och konsultar för några tusen spänn i timmen för att göra en dunderlogga till ett litet och trevligt kompisforum på nätet. Om nån tycker att det är en bra idé att göra det så är Magnus säkert glad om denna nån plockar upp fakturan för jobbet. Vi fixade till loggan hastigt och lustigt på ett sätt som gör att den passar in i de sammanhang där den kan komma att användas. Vi använder därför också en vanlig helvetica-variant istället för den snarlika men typografiskt gräsligt fula Arial som diverse företag prackar på oss med sina operativsystem. För typografionanister kan meddelas att det är Max Miedingers skärning "Helvetica Neue 83 Heavy Extended oblique" vi använder. Nu är jag ingen grafiker utan projektledare/affärsutvecklare. Dock kan jag fuska till loggor någotsånär, sen kan man plocka in originalare som kan fixa till mitt klotter. Jag tror mig dessutom ha en bakgrund som gör att jag kan fuska till sådant klotter. I detta fall så är det dock min bestämda åsikt man skall tillåta den amatörism som finns i en hastigt tillfixad logga som Magnus är nöjd med. Och jag tror att Magnus är överens med mig om att den logga som Rejsa ska vara som man säger om kärleken: "Loggan förhäver sig inte". Sen skall man också komma ihåg att det är viktigt att loggan passar in i de sammanhang är den används och kommer att användas. Den skall också gå att använda i, och vara anpassningsbar för, flera media. Inte bara i specialvarianter som styrs av tekniska förutsättningar för ett medium. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Den runda loggan var snygg med ett tydligt inslag av lekfullhet.
![]() Men jag föredrar den tidigare varianten som togs fram här. För mej känns den mer stilren och passar bättre in på en bil, men då är jag klart partisk ![]() ![]() Vad det gäller förknippningar så måste jag säga att texten: TURN IN - APEX - FLAT OUT är synonymt med rejsa.nu för mej. ![]() |
||||
Bra. Grafisk form är väldigt sällan någonting man kan överlåta åt en kommitté. Det blir bara urvattnat och opersonligt om alla ska vara med och peta i designen. Det blir alldles för lätt någonting i stil med "Öh, du, Leonardo! Inte fan kan du väl låta hon där på tavlan flina så underligt. Det går ju inte." eller "Albrecht! Nu har du gjort för långa öron på haren igen. Så ser dom ju faktisk inte ut på riktigt!" ![]() _________________ Sven-Olof Johansson |
||||
Hehehe...detverkar tydligen som fördelen med forum också är nackdelen
![]() Nu tyckte Magnus iofs att det var slutdiskuterat vilket vände in diskusionen till 80% om loggor istället,-" tjing, gå till offtopic utan att stanna på gå." Bara för att förtydliga lite. Omman jämför den gamla loggoförslaget med det nya från en proffessionel grafisk formgivningsperspektiv så pratar vi en magnitud bättre logotype i det nya förslaget jmfrt med gamla loggan. Samt att det nya förslaget en magnitud bättre än de förslag till modifieringa av clip-art stil som dykt upp i denna tråd samt andra tidigare loggoförslagstrådar. Inte för att trampa någon på tårna men om ni sett någon tanka bensin i spolartanken på macken hadde ni nog också sagt ifrån...................... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Klockren logga som sitter på första sidan ju..
![]() ![]() Kommer den ut i en fin liten dekal som man kan pryda bilen med?! Hade varit trevligt!! ![]() |
||||
Visserligen är jag ingen grafisk desinger (även om jag har viss gammal utbildning och verksamhet i närliggande områden)
Jag tycker att den föreslagna loggan i rött med chequred flag mönster i botten till höger är helt ok i läsbarhetssynpunkt. Rejsa framgår tydligt och webadressändelser som nu, se, com etc fastnar oftast ändå inte på mottagarens näthinna i så stor grad som reklammakarna generellt tycks tro (finns undersökningar på detta) Du har ca 5-12 sekunder på dig att sända budskapet. så länge är vi människor receptiva. gäller alltså att sända huvudbudskapet snabbt. I detta perskeptiv tror jag den röda loggan är helt ok. (den orange gillar jag inte alls) Vad jag personligen tycker är problemet är det R som är huvudidentifikator i loggan, vilket flera varit inne på. Nu ser det lite för lekfullt "barnsligt" ut. För mig ser det ut som R i toys R us... (Robinson vet jag inte, för det är jag lycklig nog att aldrig ha sett, vare sig som logga eller program) Det föreslagna R:et (både i rektangulär och rund dekal) har alltså i mina ögon tre svagheter som identitetsbärare av Rejsas grafiska profil. 1. Det ger associationer till andra varumärken eller företeelser. (med i våra ögon lägre status, vilket ger någon slags bakvänd rennomésnyltning) 2. Det ser lite för lekfullt och barnsligt ut. En mer strikt och stringent typsnitt skulle vinna här. 3. Kopplat till ovanstånde 2 punkter, bygger det därmed inte racingkänsla i den grafiska profilen, vilket man ädnå försöker skapa med chequred flag pattern i del av bakgrunden. Avlsutningvis: Hoppas de som snickrat och lagt tid på detta tar vår blandade kritik som konstruktiv sådan och inte påhopp på de som ideellt läger ned tid och energi för en god sak! PS ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 6180 besök totalt |