Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fem ballaste bilarna
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4735 totalt)
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465


Trådstartare
Känner att jag måste lista upp dom fem ballaste bilarna.

1. Ferrari 250 GTo
2. Caterham R500
3. Lamborghini Miura
4. Renault Alpine A110 1600S
5. Porsche 911 Carrera RS 2.7

Så ser listan ut i dag men den kan ändras.

Hur ser era listor ut idag, gubbar?

_________________
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Då jag är lite enkelspårig så ser det ut enligt följande:

Platserna 1-9 beläggs av McLaren F1 LM (kanske ngn av de andra varianterna kan få ta ngn enstaka plats, men "Super Mac:ar" är det!)
På plats 10 kommer FIA... Sorry! Ferrari F40! (Tack Johan för att du fått mig att inse detta!)

Återkommer med en hel lista då jag tänkt lite...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
stoffe
Jakobsberg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 95

Namndispens
Namndispens

*nisssan chrry turbo
*coningsegg
*nissan r34gtr
*lotus elis

_________________
Christoffer E
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Balla bilar finns det många.... men bilar som man är sugen på att ha hittar man bl.a följande

* Lamborghini LM002 Jeep (fyrhjulsdrift och V12 med markfrigång är oslagbart och dom däcken som Pirelli specialtillverkade åt den bilen var så extrema och snygga då och förresten så är dom fortfarande balla fastän det finns några fler liknande idag 10 år senare)


* Porsche 928 GT (ultimata bilen för att frakta sig själv i oavsett om man behöver åka 30 eller 250 Km/h)


* Lotus 340R (busbil och modern variant av seven)


* Rolls Royce Corniche Cab benvit sådan förstås. (oslagbart när man fyllt 70 och har privatchaufför iklädd livré och sitter själv mitt i baksätet på väg uppför backen till Casinot i Monaco i 35 Km/h med händer lätt stödjande på käppen med silverbeslag (såg just det när jag själv var där för ett antal år sen , det var inte direkt någon av bilarna bakom som tutande för att skynda på herrn))


* Renault Espace F1 (man måste ju ha en skåpbil med , och om man inte får plats att lasta så mycket ? who cares när man kan köra i 300 blås )

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2457





Här har ni den, Johans guide över bilarna som verkligen står ut i mängden. Jag reserverar mig för att ökad vishet och insikt kan påverka denna lista allt eftersom jag åldras

1) En MAN, En DRÖM, En BIL - Jag är väldigt svag för kompromisslöshet och det speglar definitivt min lista. På plats numero uno hittar vi Gordon Murrays sätt att se den perfekta bilen, McLaren F1.




2) På plats nummer två hittar vi nog den sista riktiga Ferrarin, designad innan man kom på att faster Greta också skulle kunna köra en Ferrari. Totalt kompromisslös. Jag citerar AL: "Bilen som rymde från tävlingsbanan och snodde ett par regplåtar på parkeringen", Ferrari F40




3) Jag är svag för Touringbilar, inget snack om saken. Jag är också lite färgad pga min passion för vissa bilar, men jag tycker att det finns en touringbil som sticker ut - framförallt för dess kompromisslöshet som gatbil. Alla tillverkare byggde bilar för att homologisera, men ingen av de andra var så pass kompetent i sitt gatutförande som M3 Sport Evolution




4) Colin Chapman är en man som ligger mig varmt om hjärtat, han lär ha sagt följande (fritt ihågkommit och översatt): om en bil håller längre än till mållinjen så är den för tung.. På plats #4 så hittar vi Lotus Super 7, här representerad av Caterham R500



5) Det finns en bil som har utvecklats enligt Darwins principer i många år och givetvis skall den ha en plats på min lista. Även om Porsche har tappat fokus på senare år (Cayenne....) så hamnar Porsche 911 med på min lista. Den representeras passande nog av en Porsche 911 RS -73




5 bilar får räcka denna gången, skulle man få med alla så hade jag kunnat sitta här hela kvällen och fundera

Edit: Har redan funderat ut en massa andra bilar som skulle varit med

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag lovade ju att återkomma med en lista när jag tänkt. (och övervägt med en "likasinnad". Vem det nu kan vara... )

Johans lista är inte dum, inte dum alls!

Men...

1. McLaren F1 (gärna LM-varianten)
2. M3 Sport Evolution. (I stenhård kamp med #3 på listan. Men BMW hjärtat tog överhand...annars hade nog #3 varit tvåa på min lista oxå...hmm.)
3. Ferrari F40
4. Lotus...R340. (R500 var första valet. Men R340 känns än mer modern eller hur man ska säga...så det får bli den.)

Inför sista platsen blir det svårt. Mycket svårt.
VILL ha med 2002 turbo på listan och en 911 är ju inte så dum. Gillar Mini Cooper S -65 och BDA Escorter... Hmmm...
Ska man ha en plats på listan så måste det ju vara ngt lite extra...



5. Lämnar denna plats vakant tills vidare. Men Porsche Gt3, Lotus Elise och BMW M coupe ligger bra till...

För motivering till mina val: Läs Johan aka M3E30 lista. Han är ganska rättvaccinerad ibland...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2457



Mitt svammel fick inte plats i mitt ursprungliga inlägg så jag får göra ett till

Edit2: Kan ju berätta lite om var man sett dessa i verkligheten, finns en historia bakom varje. (Du får säga till om du behöver mer lagringsutrymme för mitt svammel Magnus, jag får sponsra med en disk isf )

1) McLaren F1 - Var på möte med KAK/S i egenskap av mitt engagemang i BMW CS. Mötet var förlagt till en exklusivare bilhandlare i södra sverige. Efter avklarat möte så tyckte ägaren till bilaffären att vi kunde gå en liten rundtur i lokalerna. Efter att ha blivit hänförd av klinkersgolv i verkstaden och de 3 st Ferrari 360 Modena som stod där för tillfället så begav vi oss längre bak i lokalerna. I första rummet så stod det en Porsche 959 och en BMW 745 Highline som förvarades åt kunder, men med tanke på övriga bilar där så blev man inte så upphetsad , men när dörrarna öppnades till det innersta rummet så försvann blodet från huvudet och benen blev darriga. Längst in stod EN av få McLaren F1 i Sverige. Den var lackad i Silver och jag kan så här i efterhand erkänna att jag inte lyssnade så noga på historien om den då jag bara gick runt och runt bilen med tungan ute...

2) Ferrari F40:n såg jag Live för första gången nere i Italien under en semester med familjen. Min kära, icke bilintresserade, mor gjorde mig uppmärksam på att det stod "någon röd sportbil" i kön bredvid oss (vägtullar). Fick bara en kort glimt av bilen då rutan på sida immade igen väldigt fort . Några mil längre ner längs den slingriga vägen så blev vi omkörda av denna gudomliga skapelse och det hela förevigades med kamera. (skall ta och leta upp den bilden igen). Det kära återseendet skedde på Norrvikens Trädgårdar under Classic Car för några år sedan. Jag spenderade säkert 30 minuter hukad, krypandes osv runt bilen för att studera den ur alla vinklar. Otroligt häftigt bil även när den står stilla...

3) Läser ni fortfarande? För några år sedan så härjade Sten Jarl i BMW Cup och GTR-serien med en "full spec" M3 E30 DTM. I samband med BMW CS årliga träff på Ring Knutstorp så kördes också en deltävling av BMW Cup. Intresset för BMW Cup brukar inte vara dåligt, men jag skojar inte om jag säger att det fanns inte en ledig meter någonstans längs hela rakan på Ring Knutstorp under racet. ALLA stod och hängde ut med räcket och väntade på att Sten skulle komma, varv efter varv. Varenda gång han svängde över bäcken och "sparkade kolskyfflaren i ars**t så blev det helt knäpptyst - det ljudet får min nackhår att resa sig bara jag tänker på det...

4) När jag tänker på Lotus Super Seven så är det framförallt ett race under SSM 1999 (tror det var då) som dyker upp i minnet. Detta året så härjade en 7:a med Blackbird motor i Roadsport - vilken bil till att gå, har sällan sett någon bil åka så fort genom kurvorna på Ring Knutstorp, ljudet ur den ettriga MC-motorn gick inte av för hackor heller...

5) Här är det våran egen klubbmästare i CS, Tomas Hall som får stå för "minnet". Under en klubbträff på Sviestad så hade han tagit med sin RS 73:a för att lufta den på banan. Ljudet i denna "veteranbil" var helt otroligt, det faktum att den sköt sådana eldflammor att regplåten smälte gör inte saken sämre heller. En historisk bil som än idag visar de nyare bilarna var skåpet skall stå...

Sa jag att jag var bilentusiast? Tur att det inte finns någon psykolog som läser här, de hade nog spärrat in en på livstid...

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan f.k.a M3E30 skrev:

3) Läser ni fortfarande? För några år sedan så härjade Sten Jarl i BMW Cup och GTR-serien med en "full spec" M3 E30 DTM. I samband med BMW CS årliga träff på Ring Knutstorp så kördes också en deltävling av BMW Cup. Intresset för BMW Cup brukar inte vara dåligt, men jag skojar inte om jag säger att det fanns inte en ledig meter någonstans längs hela rakan på Ring Knutstorp under racet. ALLA stod och hängde ut med räcket och väntade på att Sten skulle komma, varv efter varv. Varenda gång han svängde över bäcken och "sparkade kolskyfflaren i ars**t så blev det helt knäpptyst - det ljudet får min nackhår att resa sig bara jag tänker på det...


Jodu! Det minns man med välbehag!!!
Kan även säga att det är ganska förtsa gången man blir omkörd av en sådan i slutet av ngn raka då de har fullt spjäll... Man blir nästan rädd när det bara smäller till!!! Men jösses vilket ljud!!! thumbs up thumbs up

Kom tom på mig själv med att få "ståpäls" av Stens bil då jag såg/lyssnade på Knutstorpsracet på video!!! och det är den enda bil som lyckats med...

"Hjälp, nu kommer det nga gubbar med en vit tröjja med långa armar här... Hej sålänge. "

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Apropå Jarls gamla M3:a så var jag på STCC-finalen -98 när Ekblom vann med BMW:n, ett mycket gott minne!

Men det som ändå etsade sig fast i huvet var GTR-loppet. Minst (?) 100 Porschar samt Jarls M3:a. Gissa vilken bil publiken jublade åt? Sten placerade sig trea eller fyra i racet men vann publikens hjärta!

Mclaren F1 och Ferrari F40 kom sågs och segrade i BPR-loppen på Anderstorp 95-96. Också trevliga minnen.

Räknas F1-bilar förresten? Då blir det Lotus 72 från 1973 års säsong med Ronnie Peterson som som solklar segrare!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Highspeedfreak skrev:
Känner att jag måste lista upp dom fem ballaste bilarna.

1. Ferrari 250 GTo
2. Caterham R500
3. Lamborghini Miura
4. Renault Alpine A110 1600S
5. Porsche 911 Carrera RS 2.7

Så ser listan ut i dag men den kan ändras.

Hur ser era listor ut idag, gubbar?

Ferrari 250 GTo är nog (tillsammans med F40) en av de vackraste bilar som någonsin byggts. 250 GTo är ju dessutom lite lagom mytomspunnen pga av att så få bilar tillverkades (36 st?). Och ingen var den andra lik... Lamborghini Miura hamnar också ganska långt upp på min lista, men eftersom detta är ett forum för svängande själar så kan jag inte låta bli att klämma in följande citat;
"Paul Freré, legendarisk motorjournalist och Formel 1-förare, testade den 165 hk starka BMW 2002 Alpina på Vallelunga-banan i Italien där han kunde konstatera att bilen var en sekund snabbare per varv än Lamborghini Miura och hela 5,1 sekunder kvickare än måttstocken Porsche 911 S."

Som lite lagom Alpina-frälst kan jag inte annat än le åt att den, i mina ögon, ganska fula lilla 02:an (jag är inget 02-freak) med Alpinas 165 hästar piskade den ruskigt vackra, och säkerligen riktigt potenta Miuran.

Hästkrafter och design är tydligen inte allt...

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



AndersD skrev:

i mina ögon, ganska fula lilla 02:an (jag är inget 02-freak) med Alpinas 165 hästar piskade den ruskigt vackra, och säkerligen riktigt potenta Miuran.

Hästkrafter och design är tydligen inte allt...


Hmmm, fula lilla 02an >
Du snackar om bilen som har allt och som står över alla andra bilar alltid, allways

Kolla in denna länk, http://medlem.spray.se/bmw1502/ På sidan finns en artikel där Auto motor & sport testar Alpina 1974.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Anders C skrev:

Hmmm, fula lilla 02an >
Du snackar om bilen som har allt och som står över alla andra bilar alltid, allways

Kolla in denna länk, http://medlem.spray.se/bmw1502/ På sidan finns en artikel där Auto motor & sport testar Alpina 1974.

/Anders C

Nu ska du inte ta mina åsikter så hårt. Borde kanske ha slängt in en smiley där. Jag gör det nu isället;

Men faktum är att jag aldrig gillat 02:ans design. Fast en äkta 2002 Alpina eller en 2002 Turbo skulle jag inte tacka nej till. Helt klart är dock att det går att åka fort när det svänger med 02:orna. Tydligen fortare än både Lamborghini och Porsche. thumbs up

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



AndersD skrev:
Anders C skrev:

Hmmm, fula lilla 02an >
Du snackar om bilen som har allt och som står över alla andra bilar alltid, allways

Kolla in denna länk, http://medlem.spray.se/bmw1502/ På sidan finns en artikel där Auto motor & sport testar Alpina 1974.

/Anders C

Nu ska du inte ta mina åsikter så hårt. Borde kanske ha slängt in en smiley där. Jag gör det nu isället;

Men faktum är att jag aldrig gillat 02:ans design. Fast en äkta 2002 Alpina eller en 2002 Turbo skulle jag inte tacka nej till. Helt klart är dock att det går att åka fort när det svänger med 02:orna. Tydligen fortare än både Lamborghini och Porsche. thumbs up


Helt OK, här kommer en smiley från mig också
En Alpina skulle smaka mumma, har dock svårt för turbons fläskigat skärmbreddare, ser lite plastigt ut tycker jag.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Anders C skrev:
AndersD skrev:
Anders C skrev:

Hmmm, fula lilla 02an >
Du snackar om bilen som har allt och som står över alla andra bilar alltid, allways

Kolla in denna länk, http://medlem.spray.se/bmw1502/ På sidan finns en artikel där Auto motor & sport testar Alpina 1974.

/Anders C

Nu ska du inte ta mina åsikter så hårt. Borde kanske ha slängt in en smiley där. Jag gör det nu isället;

Men faktum är att jag aldrig gillat 02:ans design. Fast en äkta 2002 Alpina eller en 2002 Turbo skulle jag inte tacka nej till. Helt klart är dock att det går att åka fort när det svänger med 02:orna. Tydligen fortare än både Lamborghini och Porsche. thumbs up


Helt OK, här kommer en smiley från mig också
En Alpina skulle smaka mumma, har dock svårt för turbons fläskigat skärmbreddare, ser lite plastigt ut tycker jag.

/Anders C


Men ajajajaj vad ballt tidigt 70-tal då ngt liknande aldrig skådats!!!
Som jag sagt tidigare, 02 turbo är mer eller mindre den första M3:an...eller ska man säga M2:an...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



En sån här lista lär variera för varje gång man skriver den, men toppnoteringen tror jag blir svår att ändra på.
1. McLaren F1. Jag hade tillfälle att studera den gröna här i Bromma för några år sen och detaljarbetet är så sjukt bra att inget jag sett ens är i närheten.

2. Porsche 911 GT3. Innan jag åkte i en sån som passagerare ett varv runt Ringen så hade jag inte ens tittat åt dem. Visst är elvor välbyggda bilar, men de brukar inte låta speciellt vackert. Här fanns en bil som motbevisade det och den hade dessutom riktiga stolar från början.

3. Peugeot 205T16. Sommaren 1989 mötte jag en sån på vägen mellan Molkom och Karlstad. Det tog en stund innan jag fattade vad det var.

4. Ford GT40. En ljusblå med orange dekor tror jag skulle passa mig bra.

5. Ferrari F40. Brutal och kompromisslös. När den kom tyckte jag den var ful pga vingen, men jag har ändrat mig.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2457



Mäkinen skrev:
4. Ford GT40. En ljusblå med orange dekor tror jag skulle passa mig bra.


Hur kunde jag glömma den

Blir knäsvag av bara tanken, vilken BIL!

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



Trångsynt? Juppz!

1. Porsche GT1
2. Porsche 993 GT2
3. Porsche 993 RS CS
4. Porsche 996 GT3
5. Porsche 968 CS

Va ju tvungen att ta med en som ligger inom rimliga gränser.
Det är ju väldigt svårt detta, finns ju en massa härliga bilar som platsar.
Porsche 935, 956, 962, 959 osv
Clk-Gtr, Mc1, Skyline, Gt40, F40, Enzo.... Finns ganska mycket häftigt.

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



v_skogh skrev:
Trångsynt? Juppz!
1. Porsche GT1
2. Porsche 993 GT2
3. Porsche 993 RS CS
4. Porsche 996 GT3
5. Porsche 968 CS


Jag oxo.....

Tycker mig dock sakna 996 GT3-RS och 996 GT2. Enligt dom som provat är ju faktiskt "vanliga" 996 GT3 som en buss jämfört med dom övriga

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



Pär Hylander skrev:
v_skogh skrev:
Trångsynt? Juppz!
1. Porsche GT1
2. Porsche 993 GT2
3. Porsche 993 RS CS
4. Porsche 996 GT3
5. Porsche 968 CS


Jag oxo.....

Tycker mig dock sakna 996 GT3-RS och 996 GT2. Enligt dom som provat är ju faktiskt "vanliga" 996 GT3 som en buss jämfört med dom övriga

Mvh, Pär


Är inte så förtjust i 996, har dock bara kört en TT.
Men berätta gärna mer om GT3-RS.

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



v_skogh skrev:
Pär Hylander skrev:
v_skogh skrev:
Trångsynt? Juppz!
1. Porsche GT1
2. Porsche 993 GT2
3. Porsche 993 RS CS
4. Porsche 996 GT3
5. Porsche 968 CS


Jag oxo.....

Tycker mig dock sakna 996 GT3-RS och 996 GT2. Enligt dom som provat är ju faktiskt "vanliga" 996 GT3 som en buss jämfört med dom övriga

Mvh, Pär


Är inte så förtjust i 996, har dock bara kört en TT.
Men berätta gärna mer om GT3-RS.


Har absolut ingen "first-hand-experience" Det är väl den versionen som tävlar i FIA GT-N-klassen. En tråd som diskuterar detta finns på http://www.porsche.nu/html_swedish/general/frameset.htm under Ventilen, Porsche 911 och rubriken "Skillnad mellan GT3 RS & GT3 Cup? " från 7 Nov.

Podium http://www.podiumracing.nu/SWE/bilarna.asp kör ju med gäng sådana!

_________________
Pär Hylander
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Jag kan inte låta bli att väcka en gammal tråd .

1. Mclaren F1.
-Den tolvan är en odysé i rå skönsång.

2. BMW M1.
-Bara hört den racepreppade i gammalt mono ljud - men fy , och inifrån kring någon amerikansk bana.

3. Lamborghini Countach.
-Kankse inte den bästa svängaren, men en absolut barnadröm, samt motorn verkar vekrlgien vara en frustande tjur.

4. M3 CSL.
-Ljudet som den motorn ylar ur är helt vansinigt!!! Jag ryste då jag hörde den via datorn!! - ja jag är helt skadad utav raka 6or.-

5. Carrera GT.
-Den fick slås med M5 E60 men ge vika för att den är mera kompromiss och jag har ju redan med 2 Bumsar och 3 Bumse motorer . GT:n verkar vara så nära en F1:a i ljud det går att komma, M5 är nära men jag har fått för mig att GT:n drar stråt längre. Sen så är den otrolgit vacker att se på med!

Mina fem kort som det helt klart är omöjligt svårt att eg välja.. men spontant så!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Allmänt banåkaforum
Fem ballaste bilarna
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4735 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande