Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mått på BMW-diffar?
<<   1, 2, 3
24237 besök totalt
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nja, jag saknar B-måttet, skulle vara bra att ha för;
* E30 "stora huset" (som väl Antons bilder visar)
* E28 "lilla huset" (det som är samma som E30)

Dessutom är det alltid intressant med motsvarande mått (alla mått i bild alltså) på andra diffar som man kan hitta med diffbroms, e28 M535 till exempel. Så mät gärna om du kan!

/Gustaf

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag kan inte hjälpa till med fler mått.
Diffen har lämnat min ägo.

Nuvarande ägare (AL) kan säkert hjälpa till om man påminner honom.

Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

therealpinto skrev:
Nja, jag saknar B-måttet, skulle vara bra att ha för;
* E30 "stora huset" (som väl Antons bilder visar)
* E28 "lilla huset" (det som är samma som E30)

Dessutom är det alltid intressant med motsvarande mått (alla mått i bild alltså) på andra diffar som man kan hitta med diffbroms, e28 M535 till exempel. Så mät gärna om du kan!

/Gustaf

Måtten på den stora E28-diffen:

A: 290mm
B: 170mm
C: 290mm

enligt BMW ETK fanns dessa monterade på 535i, M535i och 635CSi
BMW:s artikelnummer 33101210692
Vikt: 45,5 kilo

Bild på diffen:

Locket:

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tack! Vilket monster

Den får inte plats under Caprin (inte utan att ta till igen) , så det måste bli en "liten" diff.

Jag ska påminna AL tror jag.

/Gustaf

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hm.

Bultcirkeln på drivaxelflänsarna på Sierra är 100 mm, på BMW (e30) enligt era mått 85-85,5 mm. Det passar ju inte...

Stora BMW-diffen har enligt Tony "Saab-Sierra" 108 mm, samma som Sierra Cosworth rwd. Ska jag få ihop drivaxlarna någorlunda enkelt och billigt bör jag alltså ha stora diffen i alla fall - men då måste jag bygga om tanken (eller lösa diffens bakre fäste väldigt klurigt). Om det inte går att flytta fram klumpen i vaggan några centimeter...

Hm.

/Gustaf

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

therealpinto skrev:
Hm.

Bultcirkeln på drivaxelflänsarna på Sierra är 100 mm, på BMW (e30) enligt era mått 85-85,5 mm. Det passar ju inte...

Stora BMW-diffen har enligt Tony "Saab-Sierra" 108 mm, samma som Sierra Cosworth rwd. Ska jag få ihop drivaxlarna någorlunda enkelt och billigt bör jag alltså ha stora diffen i alla fall - men då måste jag bygga om tanken (eller lösa diffens bakre fäste väldigt klurigt). Om det inte går att flytta fram klumpen i vaggan några centimeter...

Hm.

/Gustaf

Går det inte att borra om bultcirkeln på flänsarna?

--VVTS--
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Nu blir jag oerhört förbryllad..
Jag rasade min diff som satt i min 635csi, det borde då alltså ha varit den stora diffen.
Jag fick en komplett klump av en kompis som enligt honom kom från en E28528, den passade rätt upp i min bil, samma storlek som den gamla.
och nu håller jag på med Frazzes klump som är en M3E30, det skall alltså vara mellan klumpen om jag fattat det hela rätt?
Den verkar nämligen vara av samma storlek som den som sitter på min bil nu...
och enligt de uppgifter som uppgivits här så ska 635csi ha den stora diffen.. hmmmeee

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Magnus L skrev:
therealpinto skrev:
Hm.

Hm.

/Gustaf

Går det inte att borra om bultcirkeln på flänsarna?

Mja, det ser ju knappast ut att finnas plats för 100 mm bultdelning på BMW-flänsen, och ska man minska delningen på Sierraflänsen hamnar man nog inne i knuten (bultskallarna är ju tajt mot damasken redan från början).

En helt annan lösning kanske öppnar sig, det finns en firma i England som "rekalibrerar" viskodiffar så de låser upp hårdare. För runt 2800-3000:- verkar man kunna få en nyrenoverad och omkalibrerad viskoenhet. Klart kostnadseffektivt om den håller vad den lovar...

/Gustaf

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Tänkte erbjuda mina tjänset första gången jag läste om dina bestyr...men minnet du vet...

Sprang förbi den igår...och ska försöka göra det samma idag. Dock med ngn form av mätning idag.

Återkommer...eller skrik på mig.

chellquist
Umeå
Här sen Mar 2004

Tjenis jag har en e21 diff på garage golvet som jag snabb mätte på. Den kommer från en 323 79-83 men passar rakt på en 02a med bakgavelbyte. Dom är tyvärr inte helt lätta att hitta

Mått A 224
Mått B ca 135
Mått C 239

Flänsen 104,5
Bultcirkel ca 86,5

Kalle B.
Munkedal
Här sen Apr 2004

therealpinto skrev:
Hm.

Hm.

/Gustaf

Eventuellt så går det att byta medbringarna till drivaxlarna mellan de olika klumparna. Jag vet att det går åtminstone mellan ett par av dom. Kanske går det att montera en av de stora medbringarna på en av de mindre klumparna. Jag är ganska intresserad av att se dina resultat, eftersom jag själv funderar på att köpa mig en gammal ford

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tja, jag har nog lagt ner idén med BMW-diff eftersom hela tanken var att få ihop något som var billigare och enklare än en Ford-diff. Om det ska bli plock från 3-4 olika bilar för att få ihop en fungerande (passande) klump och kanske ändå specialdrivaxlar så är det nog ändå en bättre affär att behålla Sierraklumpen och betala för en "riktig" diffbroms...

/Gustaf

Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003

Diffhusbryderier...

Ehhh.
Nu är jag lite förvirrad (igen )
Har en M535 -87 som jag vill ha 3,46.1 utvxl på, vill inte ha org 3,07:1.
Då köpte jag en 528i -86 bakaxel som har just 3,46:1.
Den är utan diffbroms, så jag tänkte flytta över min M535-broms.
Döm om min förvåning när 528ans diffhus var betydligt mindre!
Ändå så är de flesta rörande överens om att det är fritt utbytbart mellan 528/535.
Vad är felet?
Har jag fel årsmodell på 528-bakaxeln?
Mvh Christer
Mer förvirrad än vanligt

Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Re: Diffhusbryderier...

Christer Lundman skrev:
Ehhh.
Ändå så är de flesta rörande överens om att det är fritt utbytbart mellan 528/535.
Vad är felet?
Mvh Christer
Mer förvirrad än vanligt

Jag har konstaterat ungefär samma sak. De klumparna som passar rakt på är från E28 535 och 635CSi. Däremot passar innehållet från vissa E34:or, är dock inte helt säker på vilka men jag skulle tippa på M5:an, M535:an och 535:an.

Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003

Jo, innehållet stämmer från de stora e34/32-diffarna.
I den andra M535an åker jag med M5 e34 3,91:1 utväxling.
Men vill ha något mer gatanpassat än 3,91:1 och sportigare än 3,07:1.
Mvh Christer

Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Passar kardan och drivaxlar från E28 M535 på en M5 E34 klump då?

Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Jeppe skrev:
Christer Lundman skrev:
Ehhh.
Vad är felet?
Mvh Christer
Mer förvirrad än vanligt

Jag har konstaterat ungefär samma sak. De klumparna som passar rakt på är från E28 535 och 635CSi. Däremot passar innehållet från vissa E34:or, är dock inte helt säker på vilka men jag skulle tippa på M5:an, M535:an och 535:an.

Men jag satte ju en 528E28 klump på min 635csi, det ska ju inte vara samma

Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003

Ett förtydligande:
Jag kan montera hela bakaxeln på min M535, det passar fin-fint.
Men då är den utan diffbroms, tänkte bara sätta i mitt bromsade diffhus i 528-axeln.
Men det går inte, skulle tro att 528an har samma storlek som den stora e30-klumpen.
Mvh Christer

Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Krille_hlm skrev:
Men jag satte ju en 528E28 klump på min 635csi, det ska ju inte vara samma

Ja själva monteringsfästena i karossen är nog ungefär samma, det är locket som skiljer dom åt. Det fanns till och med olika lock beroende på årsmodell på E28:an.

Det ETK säger är att just den diffen även fanns monterad på 635csi.

Topbone
Ulricehamn
Här sen Mar 2004

bmw Diffar då

lilla E30 klumpen sitter i 318, 320i, finns med 4:10 o 4:27 finns ingen diffbroms som passar i den den e skrot och pallar inte 300hk. den pratar vi inte ens om
thumbs down

Stora E30 diffhuset är samma som sitter i E28 518-535 fram till 84- därefter får M535-535-635 Stora E28 diffhuset går i 2L olja 3:07 som även sitter på 7serien E23. 728i-3:64 är fin vet att det finns även med 2:73 eller likande från 745i
pallar lika mycket som den nedanför 800++ med banzaistarter på dragstripp

stora E30 och lilla E28 har samma diffhus rymmer 1L olja den är svårdödad pallar 800hk minst.. finns de som kör med mer

den som kallas lilla e28 diffen finns med (de utväxligar som e kul på bana tar jag upp) 3:46-528i, 4:10-518i. allt innehåll mellan stora E30 diffen 325-M3 passar i lilla och stora E28 diffen

alltså alla stora E30 diffar har samma hus som lilla E28diffen allt innehåll passar rakt över mellan dessa olika diffar även innehållet från alla E34or även M5 med goda 3:91 passar i alla diffhus till E28 och i stora E30 huset dock så passar inte E34ans diffhus då det har andra infästningar.

så leta reda på den stora E30 eller lilla E28 diffen med den utväxling man vill ha köp odiffad klump för 500kr
köp en E28 m535 diff för 1500kr och ta lamellpaketet sätt på ditt kronhjul istället stoppa i den i din E30/E28 diff o var glad

Stockholm
Här sen Nov 2002

Mått på BMW-diffar?
<<   1, 2, 3
24237 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande