Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fälgegenskaper
2035 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Vilka egenskaper (eller snarare kombination) av egenskaper söker man för en fälg för banbruk egentligen? Man brukar ju säga att dom ska vara lätta och starka, men om man försöker bryta ner det och förtydliga?

Vill man ha maximal styvhet? Radiellt och axiellt? om lasterna blir för stora, vill man då ha plastiskt deformation eller sprödbrott? Deltar fälgen på ngt sätt i fjädringsarbetet i vissa lägen (med tanke på att däcket deltar i det arbetet) eller är fälgflex fullständigt försumbart?

Vad ska vara dimensionerande parameterar? (om man nu skulle dimensionera och optimera en fälg för en speciellt vagn)

De fälgar som vi amatöråkare använder, är dom ö h t dimensionerade på annat sätt än vad som ges av vilket utseende dom ska ha? (jag det bör du ju vara, åtminstone orginalfälgar väl?) Är standardmässiga fälgar för gatbruk dimensionerade med andra parametrar än vad som är optimalt för banåka?

I de banmöten och sprintrace jag kör tror jag inte jag har sett ngn havererad fälg eller fälg som blivit orund (förutom möjligen vid avkörningar som även gett andra skador på bilen). Däremot så jag minne att det kanske förekommer vid långlopp att fälgar får stryk? (vill minnas att JMB klagade på att BMWs 15" kryssekerfälgar får släggriktas lite då och då...)

_________________
Pär Hylander
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Andra saker som skiljer race-fälgar från bling-bling dito är att mera plats för bromsar. Dvs avsaknad av "däckkrängarfördjupning" på fälgbanans insida. Skapar mer plats och svordomar vid däckmaskinen...

Joo, i långlopp förekommer att fälgar får stryk utan att misshandlas vid avkörning. Har själv lyckats skeva till ett par budgetfälgar riktigt ordentligt utan att göra ngt ovanligt korkat bortsett från ganska normala kurbskörningar...

_________________
Karl Brag
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Kurbspåköring i 100km/h
Tumme pekfinger så får kontaktyrtan mellan däck och mark en smäll på ca ca ca 100-150g.
Det mästa tas av däcket. CA CA CA 10-15g far vidare och kommer påverka fäljen.

Fäljen kommer flexa/bli orund men frågan är bara om den får kvarstående deformation?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Fälgegenskaper
2035 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande