Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Sommardäck 911
4399 besök totalt
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
Hej,

har lurkat på forumet ett tag men nu är det nog dags att komma ut ur garderoben....

fick tag i en 993 för ett par dagar sedan (och ja, jag är fortfarande i chocktillstånd, är den där galna bilen verkligen min? thumbs up thumbs up )

i vilket fall, jag behöver nu sommardäck, det kommer att bli i dimensionen 17": 205 fram och 255 bak (dvs enligt rekommendationer).

Lutar hårt åt Pirelli Assimetrico (och sannolikt via Wheelbase) - men - har läst på tirerack.com om Pirelli, där skrivs det att Direzionale bör köras fram med Assimetrico bak. Huh? finns det erfarenheter här på forumet av den combon, skillnad mot assimetrico fram+bak eller assi bak, direz fram? Wheelbase har dessutom inte Direzionale...

jag kommer att köra övervägande gata med däcken i sommar (F1-resa planerad till Nurburgring ) , men även bana. Ljudnivå på däcken är mindre viktigt, jag prioriterar t ex slitstyrka högre. Kanske satsa på andra däcksmärken?

alla synpunkter o ideer mottages tacksamt

tackar på förhand,
Anders

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

Borde inte vara något problem att köra med assimetrico. De flesta Porsche modeller som originalutrustades med dessa däck hade assimetrico runt om. Finns nåt undantag som jag inte minns på rak arm. Kolla på rennlist för mer info, har för mig att det har diskuterats där.

mvh Anders

_________________
Anders T
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1500

Namndispens
Namndispens

Grattis till en fin bil! Porsche klubben har ju ett diskussionsforum på nätet också, men du kanske redan ställt den här frågan där?

/Johan

_________________
Johan B
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
blixten skrev:
Grattis till en fin bil! Porsche klubben har ju ett diskussionsforum på nätet också, men du kanske redan ställt den här frågan där?

/Johan


tackar!

ja, jag har postat lite överallt förstås (inkl porsche.nu). Det kommer säkert att funka med däcken ändå - men det är alltid lite skoj att se vad ni andra har för erfarenheter....

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1500

Namndispens
Namndispens

I tyska auto motor & sport nr 6 som utkommer den 5 mars i tyskland, kommer man att testa däckdimensionerna 205-17 och 245-17. Jag vet dock inte på vilken bil man testar, men det kan kanske vara något för dig.

/Johan

_________________
Johan B
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Grattis till en trevlig bil! (jag skulle oxo vilja har en sån )

Jag har testat en del olika däck (på 944 turbo och 911 3.2) och blivit tämligen enkelspårig efter det. På första plats kommer Bridgestone och på andra plats Bridgestone...... modellerna S0-2 och RE71.

Nu är ju varken bil eller däck representativa för dig, de flesta av däckmodellerna har ju ersatts av nyare modeller. Men ska jag generalisra tycker jag både Bridgestonevarianterna hade ett bra allmänt intryck, kanske lite dålig slitstyrka men annars bra på alla områden. GoodYear Eagle F1 gillade jag oxo (till skillnad från många andra), Continental SportContact upplevde jag som mycket bullriga och hala. Några som bara finns och inte utmärker sig är framdäcken på 911:an nu, Michelin Sport någonting (SX?), funkar helt ok och verkar vara mycket slitstarka. Pirelli har jag inte åkt på på senare år, det låg på ett par urgamla P700 bak på 944:an när jag köpte den 97, dom var otroligt hala.

_________________
Pär Hylander
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158



Beställ du dina assimetrico fort som attan för efter helgen kommer du inte ha några vintermackor kvar

_________________
/Per Hylthén
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
som vanligt tycker de flesta lite olika - men jag har hört mest gott om Pirelli, Bridgestone och Continental. Nu blev det inte enklare direkt ...



Citat:
Beställ du dina assimetrico fort som attan för efter helgen kommer du inte ha några vintermackor kvar

hähäh, jag hoppas det finns några mm gummi kvar tills på fredag då vi ska lite thumbs up

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



AndersFrisk skrev:
som vanligt tycker de flesta lite olika - men jag har hört mest gott om Pirelli, Bridgestone och Continental. Nu blev det inte enklare direkt ...


Hej Anders,

Visst kan vi ordna fram Direzionale om du vill ha det, men det är inte speciellt vanligt och jag tror inte vi har sålt det till en enda Porsche. De som väljer Pirelli kör istället Asimmetrico runt om. Och framöver lär det sannolikt bli allt mer Rosso...

Av våra Porsche-kunder väljer de flesta dock mellan Conti Sport Contact 2 och Bridgestone S03 PP. Det förstnämnda föredras av de som använder sina Porschar till både vardag och fest (bankörning) medan S03 verkar vara förtsahandsalternativet för de som prioriterar bankörning (om de inte skall ha R-däck förståss...).

Skall du välja Pirelli skulle jag nog förorda Rosso framför de äldre PZero Asimmetrico, men det kanske var det du tänkte på?

Mvh
Martin Gistell
Wheelbase KB
0707-334722
wheelbase@swipnet.se

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Schyst kärra! thumbs up thumbs up

Du kan väl meddela dina intryck av däcken när du kört lite med dom. Det kanske dröjer en stund, men jag kommer att fråga igen senare.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
Martin G skrev:
AndersFrisk skrev:
som vanligt tycker de flesta lite olika - men jag har hört mest gott om Pirelli, Bridgestone och Continental. Nu blev det inte enklare direkt ...


Hej Anders,

Visst kan vi ordna fram Direzionale om du vill ha det, men det är inte speciellt vanligt och jag tror inte vi har sålt det till en enda Porsche. De som väljer Pirelli kör istället Asimmetrico runt om. Och framöver lär det sannolikt bli allt mer Rosso...

Av våra Porsche-kunder väljer de flesta dock mellan Conti Sport Contact 2 och Bridgestone S03 PP. Det förstnämnda föredras av de som använder sina Porschar till både vardag och fest (bankörning) medan S03 verkar vara förtsahandsalternativet för de som prioriterar bankörning (om de inte skall ha R-däck förståss...).

Skall du välja Pirelli skulle jag nog förorda Rosso framför de äldre PZero Asimmetrico, men det kanske var det du tänkte på?


tackar för info Martin! thumbs up

det där med Assi/Direz ville jag mest bara checka upp - har förstått att det funkar utmärkt med Assi hela varvet runt annars. Vi får se vad det blir - än ligger (tyvärr!! ) snön kvar o tempen är alldeles för låg för sommarmackor

Daniel: tackar! det lär ju kännas mer stabilt än svajiga vinterpuckar

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
(update)

det blev (som vanligt?) lite annat märke än jag tänkt mig: Yokohama AVS Sport sitter nu på bilen. Vilken skillnad!! jag återkommer när det har blivit lite mer testande ....

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Yokisar e aldrig fel! om det inte står dB på dom förståss.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Däck för banåka
Sommardäck 911
4399 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande