Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Mer diffbrom=bättre?
2 besök senaste veckan (4215 totalt)
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1498

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Funderar på om det skulle gå märkbart fortare runt banan med en diffbroms med 40% spärrverkan istället för 25%? Har någon testat eller läst något om detta? Bilen är en bmw e36 m3m.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Har hört från flertalet raceåkare att det spunnit på innerhjulet med för liten spärrverkan.

Sen spelar ju även ev. förspänning och rampvinklar inte på karaktären.

När det gäller BMW och sk. "40%:are" är den nog max/lagom för en gat/banhobbybil.
Skulle ganska säkert säga att om tex Peder på Mobimech skulle fixa till din diff så skulle det går fortare på varvet eller iaf kännas bättre.

Du får ställa dig frågan om du tycker att det spinner för mkt på innerhjulet ur kurvorna.
Svårt att känna kanske, men fundera lite på det.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Mycket bromsverkan ger bra drag ut ur kurvorna.

Men bilen blir oändligt understyrd vid ingången av kurvan.

Därför man skallha en ramp-diff med olika ramper för acc/motorbroms.

Mig veterligen har bmw ingen ramp-diff. Men jag kan ha fel.

Hursomhelst så vill man ha liten diffverkan vid motorbroms och mycket vid acceleration. För mycket vid acc tror jag är svårt att få men däremot för mycket vid inbromsning. Testa!

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



_maniac_ skrev:
Mycket bromsverkan ger bra drag ut ur kurvorna.

Men bilen blir oändligt understyrd vid ingången av kurvan.

Därför man skallha en ramp-diff med olika ramper för acc/motorbroms.

Mig veterligen har bmw ingen ramp-diff. Men jag kan ha fel.

Hursomhelst så vill man ha liten diffverkan vid motorbroms och mycket vid acceleration. För mycket vid acc tror jag är svårt att få men däremot för mycket vid inbromsning. Testa!


Japp.
Att mer diffverkan ger mer understyrning vid framförallt inturn är ofta fallet.
Men detta går att komma runt med olika lösningar, både i diffen och på chassisidan.

"Skall ha...".

Så generellt kan du nog inte säga och börjar man spåna om olika banor, kurvor osv kan man göra detta med diffar mkt komplicerat. Inte ngt på vår klubbnivå direkt kanske, men nämner det iaf.

Alla BMW:s originaldiffar är av sk. "Ramp-lamell"-typ.

"Vill ha..."

Kan stämma i vissa fall...
Vill tro mig veta att det "optimala" på våran Saab inte är riktigt samma spec som på en 911 GT3...

På förra Saaben vi hade gjorde en allt för abrupt och stum diff att innehjulet fick allt för mkt del av drivningen, lite som en svetsad variant. Det driver, men så pass mkt att det bara sliter däck.
Man har helt enkelt gått över gränsen för det användbara.
Så uppfattade jag det hela. Men ngn kunnig person kanske kan ha ngn annan teori.

Vad vill jag säga...
Jo, att det inte finns ngt "bästa lösning", bara bästa lösning för ett specifikt fall och användare.

Fler inputs?
Jag känner mig allt för okunnig i diffteori, men det är intressant vad effekterna blir av olika lösningar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1498

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag har pratat med peter på mobimech och han säger att en 3,0 diff går att uppgradera till 40% emedan 3,2 inte går (jag har 3,2 men det finns en 3,0 diff till salu). Man kan ju undra hur mycket det skulle göra i tid på tex knutan eller kinnekulle med 40% istället för 25?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



blixten skrev:
Jag har pratat med peter på mobimech och han säger att en 3,0 diff går att uppgradera till 40% emedan 3,2 inte går (jag har 3,2 men det finns en 3,0 diff till salu). Man kan ju undra hur mycket det skulle göra i tid på tex knutan eller kinnekulle med 40% istället för 25?

/Johan B


Så de skilljer så pass alltså. Oki...

Tid är nog väldigt svårt att säga sådär bara. Beror ju oxå på om du lider av att ha 25% nu...

Man skulle kunna mata in en faslig massa data i Bosch LapSim, där får man sedan ut teoretiska varvtidsändringar och kan även få fram ökning/minskning av understyrning osv pga diffändringen.

Mkt intressant, men inte direkt lite jobb.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Jag fattar inte varför man talar om % diffbroms det är ju ett momet. som man mäter in med moment nyckel. 40% spinn ??

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Per Fogelberg skrev:
Jag fattar inte varför man talar om % diffbroms det är ju ett momet. som man mäter in med moment nyckel. 40% spinn ??


Här är ett förslag till förklaring https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=77756#77756

_________________
Pär Hylander
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Jag hajar inte heller det där med %.

Tycker att det är förvirrande och fel!

Nm vill jag ha siffran i!

Per: Glöm inte spacerna till mässan

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
gabrtr
Torino
Här sen Dec 2005
Inlägg: 4



Per Fogelberg skrev:
Jag fattar inte varför man talar om % diffbroms det är ju ett momet. som man mäter in med moment nyckel. 40% spinn ??


Nu kanske jag är ute i fel tråd, men frågan dök upp här.

Detta är vad jag tror om procent och diffbromsar. Jag kommer bara ta upp lamelldiffbromsar, för enkelhets skull.

De här procenten är diffbromsens "locking effect" (spärrverkan på svenska?). Talet representerar den skillnad i moment ("delta"M) som, genom diffbromsens inverkan, kan förekomma mellan de utgående axlarna uttryckt som procent av ingående moment (Mingående, från motorn). Vad roligt det är med diffbromsar!

Formeln är alltså: "delta"M=L.E.*Mingående, där L.E. är "locking effect" uttryckt i decimalform.

0% medför alltså öppen diff, 100% medför AGAdiff. Det enklaste sättet att riktigt greppa detta, tycker jag, är att kolla på den gamla hederliga lamelldiffbromsen från ZF. Där ser man tydligt hur detta "delta"M varierar med ingående moment, tack vare hur lamellpaketet pressas ihop när satellithjulens axel förskjuts i förhållande till själva höljet (osäker på de svenska namnen). När jag säger satellithjul menar jag alltså de hjulen som inte sitter på de utgående axlarna, "själva höljet" är alltså huset som drivs av motorn.

Det moment man får när man vrider isär de utgående axlarna är "delta"M. Om det för en diffbroms är angivet en "locking effect" innebär det dock att "delta"M kommer att variera när det ingående momentet varierar.

Det finns också enklare, sämre och billigare varianter av lamelldiffbromsar där "delta"M inte varierar med ingående moment (helt enkelt en vanlig diff med en helt frikopplad broms i konstant ingrepp mellan utgående axlar). För sådana diffbromsar kan man alltså inte ange en konstant "locking effect" utan bara ett moment. Jag misstänker att dessa diffbromsar är väldigt sällsynta idag.

Har jag fattat fel? I sådana fall skulle jag bli väldigt glad om någon kunde rätta mig, jag måste nämligen kunna detta på tentan! De svenska namnen skulle också vara trevligt om någon kunde tala om för mig.

_________________
Gabriel Trönnberg
Citera
Racetech
Mer diffbrom=bättre?
2 besök senaste veckan (4215 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande