Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Toe in/out bak?
<<   1, 2
11 besök senaste veckan (15212 totalt)
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



"Menar du Fram eler bak? Alfa 75:orna har toe out fram från fabrik..."

Enligt verkstadshandboken skall det vara Toe-out på en 116-Alfa.
Jag känner INGEN som tycker att det funkar bra (och jag känner många 116-ägare). Glöm vad som står i VHB, eller tänker du köra med positiv camber också.

Här har du vinklarna du skall sikta på i fram (och nu är jag snällare än jultomten):

Camber: -2.5°
Caster: 7.0° (utan att bygga om övre bärarmarna går det bara att få 4.5°)
Toe-in: 1->3 mm

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



"Hur kan toe ändras med höjden på en Dino............."

de-Dion:ens huvudkomponent är en (nästintill) liksidig triangel med ett bakhjul i det ena hörnet, det andra bakhjulet i det andra hörnet och det tredje hörnet fäst i karossen, precis bakom handbromsen.
Denna triangel är helt stel, vilket gör att bakaxeln roterar axiellt då det fjädrar. Har man nollcamber (original) har denna rotation ingen betydelse, men om man har camber i bak kommer Toe att förändras då det fjädrar.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ice skrev:
"
har camber i bak kommer Toe att förändras då det fjädrar.


ok.........men det måste ju bli en minimal förändring..??...åtminstone på en bil med hårda fjädrar

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



ger en Ride height-förändring på 50 mm, om man har 1° camber, en Toe-förändring på 1.5 mm, m.a.o. inte försumbart.
Det jobbiga är att Toe går mot mera ut under inbromsning.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606


Trådstartare
ice skrev:

Enligt verkstadshandboken skall det vara Toe-out på en 116-Alfa.
Jag känner INGEN som tycker att det funkar bra (och jag känner många 116-ägare). Glöm vad som står i VHB, eller tänker du köra med positiv camber också.

Här har du vinklarna du skall sikta på i fram (och nu är jag snällare än jultomten):

Camber: -2.5°
Caster: 7.0° (utan att bygga om övre bärarmarna går det bara att få 4.5°)
Toe-in: 1->3 mm


Skumt, skumt, Enligt alla som kör 116 seriöst (Roadsport/Modsport) så är det helt fel med toe-in! Alla som provat säger samma sak, lite toe-out eller helt neutralt...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



MaZ skrev:
ice skrev:

Enligt verkstadshandboken skall det vara Toe-out på en 116-Alfa.
Jag känner INGEN som tycker att det funkar bra (och jag känner många 116-ägare). Glöm vad som står i VHB, eller tänker du köra med positiv camber också.

Här har du vinklarna du skall sikta på i fram (och nu är jag snällare än jultomten):

Camber: -2.5°
Caster: 7.0° (utan att bygga om övre bärarmarna går det bara att få 4.5°)
Toe-in: 1->3 mm


Skumt, skumt, Enligt alla som kör 116 seriöst (Roadsport/Modsport) så är det helt fel med toe-in! Alla som provat säger samma sak, lite toe-out eller helt neutralt...


Verkar som vi är inne på framvagn nu?

När det gäller deta måste du testa själv, från bana till bana, vilka däck du har, fjäder och stötdämparsättning, och beroende på hur du kör. Lite toe-out fram bättrar på turn-in, men ger också aningens sämre framvagnsfäste väl inne i kurvan. Så här måste du avgöra hur du tycker att bilen svänger in mot hur den är mitt i böjen och i utgången. Beror som sagt väldigt mycket på körstil och smak. Testa en inställning, se på varvtiderna. Justera sen toe, testa igen. Är du inte helt snett ute från början kan tiderna variera något i stil med 0,1-0,3 sek per kilometer (ber på hur kurvig banan är).

Good luck!
Citera
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 156



Magnus Thomé skrev:
ice skrev:
....att toe skall vara lika på höger och vänster sida, vilket inte alltid är fallet på de-Dion:erna.

Wow Här kan jag helt klart för lite om de-Dion.... hur? varför?


Sen undrar jag är det nån här som kör med positiv toe på sin gatbil? Styrbarhet är ju aldrig fel men högfartsstabilitet känns ju inte helt fel heller


Jag vill sticka ut hakan! Kör med 1mm toe-out i bak. Alla jag pratat med som kan nått dissar mig för det Tycker att det funkade kanon förra året 2002. Blev bara 3 träffar men ändå. Körde som "alla" andra Subbor på 1mm toe-in 2001,ville prova nått nytt . Fick upp ögonen för toe-out när jag läste en hjulinst.samanställing där ett par tre st. från Australien(stort Impreza-land) rekommenderade toe-out i bak. Vet ej vad det blir detta år(kanske +/-0).
iceman skrev att man får :
"- Sämre traction " ........a kanske lite
"- Sämre kursstabilitet överallt " ......är ingen ban-räv men märket inte av detta
"- Mycket instabilitet vid hård inbromsning ".......inte mycket men visst blev den nervös(are)
"- Sämre toppfart "..........körde mest på Midlanda........säger väl allt
"+ Mer svängvillig bak (vilket du ifs bör och kan kompensera med mer gas om bilen är välbalaserad, och en ok 75:a brukar vara det.. ) " 4WD som Imprezan är(50/50) så kommer den också tragiskt understyrd från fabrik. Mer svängvillig o överstyrd(mindre understyrd kanske man ska säga) är varmt välkommet

Känns som om allt i denna diskus. kanske inte går att föra över till en 4WD-bil

_________________
Glenn Levisson - Långviken
Nissan Skyline GT-R
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Intressant inlägg!! Jag tror dock inte jag ska pröva på min bakhjulsdrivna M3'a.... Eller pröva o pröva... det vore ju skoj o pröva nån gång iof o se hur det blir

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606


Trådstartare
Har funderat lite på det här med "Bumptoe" på de-Dionen.

(Lite flummigt med tecken osv)

T=Arcsin(dh/L*sinC) där:

T=Toevinkel
dh= delta h = höjdändringen
L= Längden på de-Dionröret från främre rotationspunkt till centrum på navet.
C= Cambervinkel

ex.

Bilen sänks 30mm = h
L = antaget 1000mm
C = -2 grader

I detta fall med flummiga tecken på vinklarna ger det en toeförändring på 0.06 grader.
observera att detta är "Bumptoe" dvs uppkommer bara vid nerfjädring eller sänkning av bilen, roll påverkar alltså inte eller mycket lite (vi ha räknat med stumma däck och dålig koll på rollcentrum osv) toevinkeln på bakvagnen.

Bumptoe är förresten Pat. Pend.

Kommentarer, stämmer teorin/härledningen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606


Trådstartare
OK.
Rond 2...


Nu har jag köpt ett extra de-Dionrör som skall fixas till och monteras på Alfettan, kom vi fram till nåt värde på toe? Eller är det bara att sätta lite toe-in och känna sig nöjd?
Jag har för tillfället PZeroC monterat och bilen skall användas som banträffsbil, konbana och lite busbil på gatan vid fint väder. Däckslitage är inte nåt vi bryr oss om nästan eftersom den kommer gå såpass lite, ingen bruksis direkt.
Camber är ju egentligen en helt annan tråd men vad sägs om ca -1.5 grader? Beror väl på vilka däck man kör på antar jag men det skall optimeras för R-däck.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Sparade trådar/FAQ
Toe in/out bak?
<<   1, 2
11 besök senaste veckan (15212 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande