Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Toe in/out bak? | << 1, 2 11 besök senaste veckan (15212 totalt) |
"Menar du Fram eler bak? Alfa 75:orna har toe out fram från fabrik..."
Enligt verkstadshandboken skall det vara Toe-out på en 116-Alfa. Jag känner INGEN som tycker att det funkar bra (och jag känner många 116-ägare). Glöm vad som står i VHB, eller tänker du köra med positiv camber också. Här har du vinklarna du skall sikta på i fram (och nu är jag snällare än jultomten): Camber: -2.5° Caster: 7.0° (utan att bygga om övre bärarmarna går det bara att få 4.5°) Toe-in: 1->3 mm _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
"Hur kan toe ändras med höjden på en Dino............."
de-Dion:ens huvudkomponent är en (nästintill) liksidig triangel med ett bakhjul i det ena hörnet, det andra bakhjulet i det andra hörnet och det tredje hörnet fäst i karossen, precis bakom handbromsen. Denna triangel är helt stel, vilket gör att bakaxeln roterar axiellt då det fjädrar. Har man nollcamber (original) har denna rotation ingen betydelse, men om man har camber i bak kommer Toe att förändras då det fjädrar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
ok.........men det måste ju bli en minimal förändring..??...åtminstone på en bil med hårda fjädrar _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
ger en Ride height-förändring på 50 mm, om man har 1° camber, en Toe-förändring på 1.5 mm, m.a.o. inte försumbart.
Det jobbiga är att Toe går mot mera ut under inbromsning. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Skumt, skumt, Enligt alla som kör 116 seriöst (Roadsport/Modsport) så är det helt fel med toe-in! Alla som provat säger samma sak, lite toe-out eller helt neutralt... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Verkar som vi är inne på framvagn nu? När det gäller deta måste du testa själv, från bana till bana, vilka däck du har, fjäder och stötdämparsättning, och beroende på hur du kör. Lite toe-out fram bättrar på turn-in, men ger också aningens sämre framvagnsfäste väl inne i kurvan. Så här måste du avgöra hur du tycker att bilen svänger in mot hur den är mitt i böjen och i utgången. Beror som sagt väldigt mycket på körstil och smak. Testa en inställning, se på varvtiderna. Justera sen toe, testa igen. Är du inte helt snett ute från början kan tiderna variera något i stil med 0,1-0,3 sek per kilometer (ber på hur kurvig banan är). Good luck! |
||||
Jag vill sticka ut hakan! Kör med 1mm toe-out i bak. Alla jag pratat med som kan nått dissar mig för det Tycker att det funkade kanon förra året 2002. Blev bara 3 träffar men ändå. Körde som "alla" andra Subbor på 1mm toe-in 2001,ville prova nått nytt . Fick upp ögonen för toe-out när jag läste en hjulinst.samanställing där ett par tre st. från Australien(stort Impreza-land) rekommenderade toe-out i bak. Vet ej vad det blir detta år(kanske +/-0). iceman skrev att man får : "- Sämre traction " ........a kanske lite "- Sämre kursstabilitet överallt " ......är ingen ban-räv men märket inte av detta "- Mycket instabilitet vid hård inbromsning ".......inte mycket men visst blev den nervös(are) "- Sämre toppfart "..........körde mest på Midlanda........säger väl allt "+ Mer svängvillig bak (vilket du ifs bör och kan kompensera med mer gas om bilen är välbalaserad, och en ok 75:a brukar vara det.. ) " 4WD som Imprezan är(50/50) så kommer den också tragiskt understyrd från fabrik. Mer svängvillig o överstyrd(mindre understyrd kanske man ska säga) är varmt välkommet Känns som om allt i denna diskus. kanske inte går att föra över till en 4WD-bil _________________ Glenn Levisson - Långviken Nissan Skyline GT-R |
||||
Har funderat lite på det här med "Bumptoe" på de-Dionen.
(Lite flummigt med tecken osv) T=Arcsin(dh/L*sinC) där: T=Toevinkel dh= delta h = höjdändringen L= Längden på de-Dionröret från främre rotationspunkt till centrum på navet. C= Cambervinkel ex. Bilen sänks 30mm = h L = antaget 1000mm C = -2 grader I detta fall med flummiga tecken på vinklarna ger det en toeförändring på 0.06 grader. observera att detta är "Bumptoe" dvs uppkommer bara vid nerfjädring eller sänkning av bilen, roll påverkar alltså inte eller mycket lite (vi ha räknat med stumma däck och dålig koll på rollcentrum osv) toevinkeln på bakvagnen. Bumptoe är förresten Pat. Pend. Kommentarer, stämmer teorin/härledningen? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
OK.
Rond 2... Nu har jag köpt ett extra de-Dionrör som skall fixas till och monteras på Alfettan, kom vi fram till nåt värde på toe? Eller är det bara att sätta lite toe-in och känna sig nöjd? Jag har för tillfället PZeroC monterat och bilen skall användas som banträffsbil, konbana och lite busbil på gatan vid fint väder. Däckslitage är inte nåt vi bryr oss om nästan eftersom den kommer gå såpass lite, ingen bruksis direkt. Camber är ju egentligen en helt annan tråd men vad sägs om ca -1.5 grader? Beror väl på vilka däck man kör på antar jag men det skall optimeras för R-däck. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Sparade trådar/FAQ Toe in/out bak? | << 1, 2 11 besök senaste veckan (15212 totalt) |