Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-12-05 Jarlmark hos K3
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (9697 totalt)
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498


Trådstartare
Är det ingen här som var och lyssnade på "gurun" igår?
Vore kul med lite siffror på hjulvinklar till 993.
Citera
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004
Inlägg: 234



Jag var där men lyssnade inte så aktivt på timsen angånede 993 eftersom jag åker 968 men i stort sa han väl att däck är viktigast, näst efter övning, övning och övning förståss. Sen tror jag har rekomenderade 1 mm tor out fram samt -3 grader camber och 4 mm toe in bak men jag minns inte camber bak. Tror det var -2 grader eftersom man tydligen har rätt gynnsam camber gain bak.
Sen rekommenderade han en upsättning Leda stötdämpare om man ville investera i det. Klart bäst pris/prestanda.

Det var ett mycket intressant föredrag som jag tyvärr inte minns hälften av. Synd att du missade det. Han pratade en del om hur man ser på däck om de kommer upp i rätt temperatu och hur slitaget skall se ut, även en hel del om varför inte gatdäck fungerar så bra på bana. Han gick metodiskt igenom alla inställningsmoment i ett chassie som har med att sänka varvtiden på bana att göra. Från fördelarna med en lätt ratt till varför Bilstein PSS9 är att beteckna som en gatdämpare. I och för sig en mycket kompetent sådan men dock fortfarande på tok för mjuk kompressionsdämpning.
Hög teknisk nivå på det hela men samtidigt pedagogiskt och mycket tid för frågor, utan att försöka övertala alla att köra race. Näst intill ett religiöst väckelsemöte faktiskt. Iallafall för mig som inte kan så mycket ännu.
thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Mattias Österberg

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Det var ju typiskt att man inte åkte dit! Sa han något specifikt om 944/968:or som du minns?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004
Inlägg: 234



Jag har Jarlmarks recept för 944/968 hemma så jag återkommer med det senare ikväll.

_________________
Mattias Österberg

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



mattias 968cs skrev:
Jag har Jarlmarks recept för 944/968 hemma så jag återkommer med det senare ikväll.

woho! tackar

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004
Inlägg: 234



väghållningsrecept 944/968 á la Jarlmark
däck fram 265/35-18 bak 285/xx-18
camber fram -3 grader bak -3 grader
toe fram 1 mm toe out bak4 mm toe in
fjäder fram 80-150 N/mm bak 100-200 N/mm
tornstag med fasta ändar för att styva upp bilen fram
rätt inställda justerbara dämpare typ Leda
Han tyckte definitivt att man skulle skrota stavarna bak och satsa på riktiga coilover där med.

_________________
Mattias Österberg

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Krängare??? Inga sådana???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



mattias 968cs skrev:
däck fram 265/35-18 bak 285/xx-18

Pratade han R-däck eller gatdäck?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



fuling skrev:
Krängare??? Inga sådana???


Det finns inte jättemycket krängare att välja på till 944/968 utan det är nog M030's som gäller,,, som är ställbar bak

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Är det typ ett sånt här stag som Jonas menar?


_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Borde ju vara ett sånt.

Skaplig dim. på däck han tycker att vi ska åka på.

Som jag förstått så är det Jonas som är återförsäljare för LEDA oxå, det förklarar ju varför han tycker det är sånna dämpare man ska ha .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Man skall dock vara försiktigt med Jarlmark inställningar om man skall köra på Nurburgring, de är alldeles för hårda. Men kör man bara i Sverige, lär de vara mycket bra.

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

RS Patrik skrev:
Man skall dock vara försiktigt med Jarlmark inställningar om man skall köra på Nurburgring, de är alldeles för hårda. Men kör man bara i Sverige, lär de vara mycket bra.



Vad är för hårt för ringen?

mattias 968cs skrev:

fjäder fram 80-150 N/mm bak 100-200 N/mm


80N/mm fram med MacPeston på ca 1200-1300kg bil är inte hårt.
150N/mm börjar bli hårt men inte extremt

Nu har jag ingen koll på bakvagnen på xxx och vad MR blir där. Och vad jag hitils sätt vad Jonas ställ till med så lär den ligga mjukare bak på hjulkonsten.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Magnus Svensson skrev:
fuling skrev:
Krängare??? Inga sådana???


Det finns inte jättemycket krängare att välja på till 944/968 utan det är nog M030's som gäller,,, som är ställbar bak


Jag håller på att ta fram justerbara krängare som passar Jonas.J leda kitt, bör vara sälj klara i slutet av januari.
Både fram och bak krängaren är alldeles för mjuka i m030, Går aldrig att komma i närheten av dom värden som man bör ha.

M v h

_________________
Andreas Zolnir
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



fuling skrev:
RS Patrik skrev:
Man skall dock vara försiktigt med Jarlmark inställningar om man skall köra på Nurburgring, de är alldeles för hårda. Men kör man bara i Sverige, lär de vara mycket bra.



Vad är för hårt för ringen?


Exakta värden etc. sånt kan jag inte, men på Manthey Motors så skrattade de gott åt en svensk GT3 som går mycket bra i Sverige. Dvs fjädringsvägen upp var för kort, eftersom Ringen är mycket kuperad, är även detta viktigt.

Det är ju även viktigt att inputen som ges vid en inställning är bra för att outputen skall bli det.

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Exakta värden etc. sånt kan jag inte, men på Manthey Motors så skrattade de gott åt en svensk GT3 som går mycket bra i Sverige. Dvs fjädringsvägen upp var för kort, eftersom Ringen är mycket kuperad, är även detta viktigt.


Nyfiken fråga.
Hadde Herr Jarlmark satt upp den GT3:an?

På det spann som Jonas angav så är det lägre risk genomslag om man inte har riäl fjädringsväg.

Jag kanske verkar petig men att bara använda ord som för hårt, för kort fjädringsväg mm funkar inte pga att alla har olika åsikter/känsla mm vad tex hårt är.
Måste prata fjäderkonsteter på hjulet och bilen vikt för det skall bli lika för alla.
Egenfrekvensen är ett tal man kan gemnföra hårheten på fjädringen på olika bilar, tom med en GT3 med ett gammalt saabas som mitt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



RS Patrik skrev:
Exakta värden etc. sånt kan jag inte, men på Manthey Motors så skrattade de gott åt en svensk GT3 som går mycket bra i Sverige. Dvs fjädringsvägen upp var för kort, eftersom Ringen är mycket kuperad, är även detta viktigt.

Det är ju även viktigt att inputen som ges vid en inställning är bra för att outputen skall bli det.


olaf är en riktig mustach-farbror med hyffsad koll så länge man inte går utanför det konventionella tyska sättet att göra saker. Han visste nog inte att jag race-ingenjörat 996:or på Nordslingan ett flertal gånger och därför kunde ställa denna bil precis på gränsen tack vare mina simuleringar av banan.

Ingen som reagerar på att Svenska banor är nästan lika knöliga som våra vägar? Knutan är ju inte direkt ett salsgolv med hopp och grejjer. Faktiskt rätt lik ringen vad gäller bil-setup.

Ägaren till GT3:an verkade tycka att allt fungerade bra, inga genomslag i karusellen, inga problem i hoppen, inget nervöst beteende. Bara stabilt och tryggt. Ungefär det som behövs på ringen. Sen om äldre farbröder i Pickos generation tycker det är för hårt så får han väl tycka det.

/ Jonas Jarlmark
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Jonas Jarlmark skrev:


olaf är en riktig mustach-farbror med hyffsad koll så länge man inte går utanför det konventionella tyska sättet att göra saker.


Håhåhåhååå... Herr Jarlmark ska inte kasta sten i glashus:



OBS: Bilden kan tänkas vara manipulerad.

_________________
--
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Jonas Jarlmark skrev:
Ingen som reagerar på att Svenska banor är nästan lika knöliga som våra vägar? Knutan är ju inte direkt ett salsgolv med hopp och grejjer. Faktiskt rätt lik ringen vad gäller bil-setup.

Med andra ord rekommenderar du desamma fjäderkonstanter som citerats några inlägg ovan för en 944 på ringen?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Absolut i det spannet. Har man öm bak kan man lägga sig i mjukare delen och har man inga filosofiska problem med en fast bil kan man gå i den övre delen. Allt detta förutsätter att man har koll på vilka fram och bakfjädrar som ger balans tillsammans, rätt däck, camber, höjder osv. dvs en race-setting och inte "Johnny-gata".

Känslan av en "hård" bil brukar huvudsakligen komma från dämparna, har man - enligt mig - "fel" typ av dämpkurva så känns bilen hård och studsig oavsett vilka "klick" man ställer sin dämpare på. Har man däremot räknat igenom dämparkurvorna lite behöver det inte kännas så mycket. Därför kan jag inte rekommendera tex. Leda direkt från fabrik, de är aningens traditionella i sina settings. Däremot är själva hårdvaran super, håller länge och är hyffsat billig. Eller som de sa när jag mailade över ordern på Zolnirs set "så här kan man inte göra, för det har aldrig vi gjort, det kommer bli okörbart" Efter en smärre övertalningskampanj fick jag det jag ville ha, dessutom med ensamrätt på den typen av injustering.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



FredrikÅ skrev:
Jonas Jarlmark skrev:


olaf är en riktig mustach-farbror med hyffsad koll så länge man inte går utanför det konventionella tyska sättet att göra saker.


Håhåhåhååå... Herr Jarlmark ska inte kasta sten i glashus:



OBS: Bilden kan tänkas vara manipulerad.


Ja, ja, ja... fast olafs är vita och upprullade...

/ Jonas Jarlmark
Citera
Eftersnack
2005-12-05 Jarlmark hos K3
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (9697 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande