Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Pendelaxel :)
1652 besök totalt
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Har studerat Lotus 6's framvagn, det är i grunden en stel axel från någon fyrtiotalsbil som sågats itu och fästs upp i ramen nära mitten, så den fungerar i princip som en pendelaxel.

som jag får för mig, så kommer en sån axel, om infästningarna sitter helt i mitten, inte ge någon camberförendring vid ren krägning. (däremot vid infjädring/broms)

och med moderat isärflyttade infästningar kommer den att ge mild ökning av negativ camber vid krägning.(infjädring)

Vad är egentligen nackdelarna, jackingkrafter? okontrollerbar cambergain?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Höll på att skriva ett svar men insåg att jag tänkt helt fel. Hursomhelst, ett par fakta kan konstateras:

* Chassit vrider sig runt axlarnas gemensamma infästningspunkt = rollcentrum
* Jackingkraften är linjärt beroende av rollcentrats höjd ovanför asfalten
* Hjulens camber och axelns spårvidd ändrar sig på ett olyckligt sätt särskilt vid utfjädring.

Min gissning är att särskilt vid utfjädring får man en kombination av minskad spårvidd och ökande positiv camber tillsammans med starka jackingkrafter, som förstärker problematiken.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Racetech
Pendelaxel :)
1652 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande