Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Fiero GT -87 BMW M60B40 V8 [FILM!!! sid 6]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
8 besök senaste veckan (70283 totalt)
red44
skåne
Här sen Mar 2003
Inlägg: 187



glappet finns även på nya dämpare när dem är helt utfjädrade försök kolla när dem är i sitt normalläge

_________________
Jörgen Nilsson
Citera
Overload
Linköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 5



Vad var det Lotus gjorde med 88'an? Är det väldigt omfattande ändringar av hjulupphängningrana eller är det bara att bulta på lite andra prylar? Eller var det så simpelt som bara vettigare dämpare och fjädrar? Någon som vet?

_________________
Emil Eklund

Mer vilja än kunskap, pengar och plats...
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Den infon jag har fått om 88ans "lotus"-chassi är följande.

Lotus prylen är en ren modern myt. Finns inget sådant. Enda lotus hade att göra med fieron var att de råkade va ägda av gm. Ingen lotus snubbe har besökt detroit å pillat.

och chassiet ändrades inte till det bättre rent prestandamässigt utan det som ändrades var att den fick servo för att man skulle kunna parkera samt även lite ändrad toe osv så att bilen inte blev lika nervös på vägen.

Det är iaf det jag förstått det som efter attha läst info om bilen på diverse amerikanska forum/hemsidor. Vore kul om nån vet mer och kanske har konkreta fakta.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Nä nu har jag läst lite mer.

Det är så att bilen lider av bump-steer på bakvagnen. Så när den fjädrar ner i bak så vill bakvagnen svänga ut i kurvan. Lite som en porsche så blir det ju överstyrt. Därför är också 87ans framvagn designad för att understyra kraftigt för att motverka problemet.

88an fick multi-länk bakaxel. (ett toe-stags infästningspunkt flyttades uppåt 5cm typ). Och därför får den poitiv bump-steer. bakvagnen styr emot i kurvan och motverkar överstyrning.

Jag tror att båda chassina suger hårt i vilket fall och ska man rejsa så blir det nog till att göra nåt eget som känns bra. Eller vad tror ni ?

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Gammal bild från burbygget.

Grundmålad


Lackad - Biltemas utombordsmotorfärg - suzuki

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Fiero GT Evolution I har börjat ta form. Nu är orig pisset ute ur bilen iaf och allt ser mycket lovande ut. verkar som om att det går att flytta ner motor/låda nästan 5cm i subframen. Det skulle göra stor skillnad.


_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Jag behöver hjälp med lite maskintekniska saker. Såsom svarvning och ev precionsborrning.

Är det någon i sthlms området som kan bidra med resurser alternativt göra det för en rimlig peng eller allmäna tips. Jag besitter en del kunskap som kan vara värdefull för en del.

Vore mycket tacksam för hjälp!! Måste köra ifrån millbros renault 5:A det är viktigt nu. hehe

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Nu har jag gjort en CAD på adapterplattan. Avvaktar tillverkning. Om nån har nå bra tips på folk som gör sånt så ärjag tacksam.

Håll till godo med denna bild, snart ska motorn ner i biljäveln å då blir det mer bilder Får ni se hur stor plats det finns. Hehe .



_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



_maniac_ skrev:


Jag tror att båda chassina suger hårt i vilket fall och ska man rejsa så blir det nog till att göra nåt eget som känns bra. Eller vad tror ni ?


Fredrik olsson kör med anständigt orginal, tror han använder den nyare orginalupphägningen och jag vill minnas han sagt att man får låta bli värsta raggassänkningen bak för att få anständiga nivåer av bumsteer eller om det nu var ngt annat oönskat. Hursomhelst så är det bra fart på det ekipaget

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=21939

Mitt tips, åk orginalgeometri till en början, blir du inte nöjd så kan du ta nästa vinter till att bygga ny bakvagn. Ska allt eller mycket specialbyggas så har det en tendens till att ta en eller två år extra innan man kommer ut på banan, sen tenderar det att ta ett par extra säsonger att avlusa sina hemmabyggen....

_________________
Pär Hylander
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Jag ska åka originalgeometrin. Förutom att jag kommer sannolikt flytta toe-staget bak eftersom bakvagnen på 87-an lider av grov bumpsteer. Bilen styr med i kurvorna och blir jätteöverstyrd. Jag ska försöka få det beteendet att bli mer neutralt. Sen blir det anndra hjulvinklar i fram och andra fjädrar/dämpare vilket borde leda till mer grepp i fram. Så bilen kommer nog bli lite väl överstyrd i slutändan iaf. tyvärr. Kanske går att leka lite mer camber å breda däck i bak för att motverka det.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
jag fortsätter min monolog här och kan tala om att jag nu har börjat montera adapterplattan och passar in startmotor osv.

Det blev en hel del tigersågande i motorblocket för att göra plats för startmotor och drivaxel hehe.

Målet är iaf att motor och låda ska va ihopmonterat i slutet av veckan. Återkommer med lite bilder.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



_maniac_ skrev:
jag fortsätter min monolog här och kan tala om att jag nu har börjat montera adapterplattan och passar in startmotor osv.

Det blev en hel del tigersågande i motorblocket för att göra plats för startmotor och drivaxel hehe.

Målet är iaf att motor och låda ska va ihopmonterat i slutet av veckan. Återkommer med lite bilder.


Jag följer i alla fall ditt bygge med spänning.
Vi är inte nog inte så många Fierofantaster här på Rejsa.

Ang. hjulupphängningen så har 84-87 sämre geometrier än 88'an.
Jag valde själv att byta till en 88 bakvagn / motorvagga på min 87'a i samband med mitt motorbyte.
Tyvärr så är det ganska svårt att hitta dessa på skroten.
Det finns div. kitt till bakvagnen att köpa som ska förbättre bumpsteer samt torquesteer till 87 bakvagnen men inget verkar speciellt vettigt.
Hårda bussningar i nedre bärarmarna gör en hel del och kostar inte speciellt mycket.
Lite hårdare fjädrar runt om samt bättre dämpare och hjulvinkar är nästa steg.

Har du provmonterat motorpaketet i bilen ännu??

Ang. att montera motorpaketet lägre i motorvaggan så kolla först upp att innre drivaxelkniten på vänstersidan går fri från motorvaggans längsgående balk.

Fredrik
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
HEhe, nä, vi är inte så många som åker fiero.

Jag har inte monterat motorn i bilen ännu, håller på att para motor å låda fortfarande. Men jag gjorde en mockup av motorn och hade i motorummet för att se vad som kommer bli knas. Det blir trångt men ska inte va omöjligt.

Jo, byta till 88ans subframe skulle ju va en grejj men det känns svårt i sverige att hålla på och leta delar. Jag tror jag satsar på att se till så bakvagnen har bra bussningar och fixar bättre fjädrar/dämpare. Tidigare ägare har redan slängt på nån fet kärngninshämmare i bak, vilket är bra. Vad gäller bump-steer så kommer det minska när bilen blir styvare. Jag ska även göra lite beräkningar på det där och kollahur man bör fästa in toe-staget för att minimera bump-steer.

Som du säger, så undersökte jag att sänka ner hela motorpaketet. Men det är den där balken som sätter begränsningen. Kanske gick att få ner allt nån cm så det kändes inte värt det.

Huyr är det med diffbroms på getrag-lådan ? Vet du om det finns nå bra att köpa osv ?

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Det finns vad jag vet ingen tillverkare av diffbromsar till Getrag lådan i nuläget.
Det man hör talas om är folk som hitta begagnade diffar eller bygger om en diffbroms till någon liknande låda.

Min erfarenhet säger att diffbroms inte är ett måste i en Fiero i och med att du har väldigt mycket vikt över bakhjulen och därmet bra fäste.
En diffbrom bak borde dessutom kunna göra bilen överstyrd vilket absolut inte är trevligt i en baktung bil.
När bakändan släpper i en kurva så är det inte helt enkelt att hämta hem situationen.

Fredrik
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



_maniac_ skrev:
jag fortsätter min monolog här


eftersom jag inte är fieroägare och inte har något vettigt att tillföra håller jag tyst, men kollar alltid tråden när den är uppdaterad. Fieron är ju trots allt en pontiac.

Bygget ser iaf kul ut! thumbs up Ibland blir man sugen på att skaffa en bil som är mindre än 500x190 cm och då känns fieron rätt lockande. Dock måste ju storpontiacen bli klar först..
Citera
Runn WS7
Tranås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 85



Fiero är ju coola grejer, Har lekt lite med en GT o en med 4:a Hoppas du förstärker chassit rejält för det är inget vidare

_________________
Daniel Runn

Mappad för E85 - Twin TURBO Project Started...

Black Pontiac Trans Am WS.7 www.ws7.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Runn WS7 skrev:
Hoppas du förstärker chassit rejält för det är inget vidare


Jag och vi andra som tävlat med Fredrik med sin standardmässiga Fiero håller inte alls med om det, den går riktigt bra

_________________
Pär Hylander
Citera
Runn WS7
Tranås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 85



Pär Hylander skrev:
Runn WS7 skrev:
Hoppas du förstärker chassit rejält för det är inget vidare


Jag och vi andra som tävlat med Fredrik med sin standardmässiga Fiero håller inte alls med om det, den går riktigt bra


Kanske är jag som inte kan hantera den De bilarna jag har kört var helt original och förmodligen behov av både det ena och det andra, Eftersom de här bilarna är några år nu. Med lite nya saker så känns de förmodligen bättre, Men jag tyckte de kändes "klena"... Men jag skulle inte tacka nej till en, Snygga saker...

_________________
Daniel Runn

Mappad för E85 - Twin TURBO Project Started...

Black Pontiac Trans Am WS.7 www.ws7.se
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Börjar brännas. Efter helgen skall bmw motorn och pontiac växellådan ha ingått registrerat Partnerskap! *spänningen är olidlig*

Lite bilder.

Motorn med lite aluminium bortplockat.



Svänghjul och adapterplatta.



Motorrummet är ju hur stort som helst!



Farsans jävla "Saloon" ,inge räjs där inte



Jag vill dessutom utfärda en stor varning!!
MEka ALDRIG bakfull efter en 36-timmars fylla utan att ha cola i garaget! Man gör bort sig så mycket. Ni kan se hålet för startmotorn i adapterplattan, det hålet till höger i bilden. Det råkade jag såga ut Tyckte det kändes som en jättebra idé när det begav sig. Problemet är bara att startmotorn ska sitta på vänster sida så nu måste jag svetsa igen skiten igen. haha thumbs down

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640


Trådstartare
Helgens mål är avklarat! BMW motorn och pontiaclådan har nu officiellt ingått registrerat partnerskap.


_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Det ser ju trevligt ut!!!!!!

Fredrik
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Fiero GT -87 BMW M60B40 V8 [FILM!!! sid 6]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
8 besök senaste veckan (70283 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande