Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
16 besök senaste veckan (21466 totalt) |
Sten Parner & Alublock B230
Har just slagit ihop Bilsport NR:8 -04 som damp ner genom brevinkastet. Jag känner mig tom i kroppen, blank i blicken och allt känns så konstigt..? - Volvos "röda" motor, B230 i aluminium ?? - Största slagvolym på 3,9 liter ! - Tanken på en rödmålad B230 gjuten i aluminium och med en vikt med cylinderkassett i på 28kg. .... ![]() Vad ska man ta sig till ? Allt i SPM-blocket är bättre än orginalet. Blocket är till utseendet identiskt med järnklumpen B230 men innehåller inga cylindrar. - I blocket används istället en lös cylinderkassett med en väggtjocklek på 10mm, std är 3,2mm. ![]() om man sedan monterar på den av Parner egentillverkade 8V topp med uppresta kanaler samt 8 (!) tändstift som försörjer gnistbehovet kan man börja snacka kul motor.... 3,9L ! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alternativet är att man monterar på en maffig 16V topp som är rolig ... (och som hitills kostat mig 32K med Weber 55. ![]() Jag ska drömma mig bort i natt att jag har en 3,9L motor i PV'n. - Då SKA jag sladda och lyssna på SATOR! / Ett flumigt änlägg av Nicke Lindgren men om någon kan/får scanna av bilderna på blocket vore det kanon! _________________ /Nicke Lindgren |
||
Av någon knepig anledning (erfarenhetsmässigt) har jag extremt lågt förtroende för Sten Parner...
![]() Frågan är vem han tänkt sälja det till? Kan inte finnas många klasser som tillåter byet av block om man bortser från 402-meters-pundare... ![]() _________________ Karl Brag |
||
Han var i kontakt med oss på mitt gamla jobb om att bearbeta toppar åt honom, men vi backade ur för han verkade lite knepig... Så han gick till företaget brevid istället, det slutade i tinget...... ![]() ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
|
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re: Sten Parner
Va fasen, nu har jag inte fått den där blaskan denna gången heller trots att jag är prenumerant > ![]() 3,9 litare i PVn' önskar man ju sig varje gång jag ska köra om nån på väg till jobbet, en b20 i standardskick har väl aldrig gjort nån glad ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Min förvåning är inte oerhört stor... ![]() _________________ Karl Brag |
||
Motorn på bilden skall bli en 4.1L sugmotor.
![]() Ett pris på en komplett underdel ligger på 85 000:- +moms. ![]() Fem block har tagits fram och samtliga är sålda. Om nya tas fram blir de ännu dyrare. ![]() Bilder tagna av Micke i Norrköping. _________________ /Nicke Lindgren |
||
Vad är era erfarenheter av Parner?
Själv har jag dessvärre rätt dåliga erfarenheter. Skulle sätta ihop en volvomotor igår med nya tjusiga venoliakolvar från SPM. Det verkar då som om det är olika mått på de olika kolvbultarna och kolvarna. Var så illa att i ett set på fyra kolvar och bultar gick det inte ens att få i vissa bultar i vissa kolvar. Likaså passade då inte heller kolvbultarna i alla stakar. Vet att det varit samma knas för andra bekanta och enligt Parner är det då standard att man får putsa till passformen. Ska det vara så? ![]() Vevaxeldrevet som han säljer har inte heller samma bredd på kilspåret som det är original så då måste man låta tillverka en kil som har olika mått i olika ändarna alternativt fräsa upp spåret i vevaxeln. Hur seriöst känns det när det är nytillverkade prylar? _________________ Jonas Edling |
||
Lite halvt off-topic!
Detta reportage i Bilsport gjorde att man fick en känsla av gamla tider på tidningen varit saknade och skulle återupplevas. Sedan hur lämplig SPM är som trimmare tänker jag inte lägga mina synpunkter på. Men som sagt ett nummer av spoilernytt som var kul att läsa. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
Att det är standard att man ska behöva "putsa till passformen" är rent b-s såvida man inte endast har kunder som verkligen också har alla grejjor hemma för att putsa till passformen med den rundhet och centrering som vi pratar om - dvs ytterst få privatpersoner. _________________ Mvh // Niklas L |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
16 besök senaste veckan (21466 totalt) |