Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
(H)Julkalender.
7413 besök totalt
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Här är en Adventskalender med anknytning till Ringen. Tyvärr så är den på Tyska.

http://www.pro-steilstrecke.de/advent/advent_.html

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Trevligt Lennart!

om jag kommer ihåg så översätter jag kalendern dom dagar jag har möjlighet.

Jag är också så fräck att jag låser den här tråden och öppnar en till där man kan tjöta lite runt kalendern.


Lucka 2

Pro-Steistrecke skrev:
Liebe Freunde des Motorsports,

heute gibt es das Buch ,Huschke von Hanstein - Der Rennbaron" zu gewinnen. Bitte für die Antwort das Formular ausfüllen und abschicken. Die Sieger werden per EMail informiert. Bei mehreren richtigen Einsendungen entscheidet das Los. Die Lösung gibt es morgen auf dieser Seite.

Auch dieses historische Bild wurde auf dem Nürburgring aufgenommen. Doch auf welcher Brücke stand der Fotograf, als er den Finger am Auslöser hatte?


Kära motorsportsvänner,

idag kan man vinna boken ,Huschke von Hanstein - Der Rennbaron". Fyll i formuläret och skicka in. Vinnaren meddelas via mail. Vid flera inkomna rätta svar avgör lotten. Svaret finns imorgon på denna sida.

också denna historiska bild har tagits på Nürburgring. Men på vilken bro stod fotografen när han tog kortet?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Lucka 3

Pro-Steilstrecke.de skrev:
Was für die Nordschleife der Adenauer Forst, Wehrseifen oder Karussell ist, das war auf der Südschleife der Bränke Kopf, Aschenschlag und Bocksberg. Bei dem Eifelörtchen Müllenbach lag die nicht ungefährliche Müllenbachkurve, der Wendepunkt der Südschleife. Von hier ging es wieder bergauf in Richtung Scharfer Kopf, wobei die Steigung am Scharfen Kopf bis zu 17 % betrug und auch heute noch beträgt.




Det Adenauer Forst, Wehrseifen eller Karusellen är för Nordslingan var också Bränke Kopf, Aschenschlag och Bocksberg för Sydslingan. Vid orten Müllenbach låg den inte helt riskfria Müllenbachkurve, vändpunkten för Sydslingan.
Härifrån gick det åter uppför i riktning Scharfer Kopf. Stigningen vid Sharfer Kopf var upp till 17% och är så än idag.

Hmmm... Tydligen ingen fråga idag.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Lucka 4

Pro-Steilstrecke.de skrev:
Im Februar 1971 wurde mit den Umbauarbeiten an der Nordschleife begonnen. Die Seitenstreifen wurden verbreitert und Leitplanken und Fangzäune installiert. Die Sprunghügel im Kesselchen, dem Brünnchen und im Schwalbenschwanz verschwanden. Die ,neue' Nordschleife hatte jetzt nur noch 40 Rechts- und 33 Linkskurven. Der entschärfte Ring wurde am 2. Mai 1971 mit dem 34. Eifelrennen wiedereröffnet

Der Verbreiterung der Fahrbahn und der Randstreifen fielen die Fußgängerbrücke ,Dunlopbrücke" im Streckenabschnitt Kottenborn und die Fußgängerbrücke ,Continental" ( siehe hier ) hinter dem Streckenabschnitt ,Karussell" zum opfer. Die Erdwälle an den Zuschauerplätzen wurden aufgeschüttet. Die Zuschauerplätze um den Ring mussten mindestens 1,50 Meter über der Rennstrecke liegen. Dies war gerade im Innenbereich der Nordschleife nicht möglich. Deshalb wurden die beiden o.g. Brücken auch nicht wieder aufgebaut bzw. ersetzt. Der beliebte Zuschauerplatz im Außenbereich des Karussells ist seitdem nicht mehr für Fans zugelassen.

Wer sich heute im Innenbereich der Nordschleife aufhält und durch das Unterholz pirscht, wird noch Überreste von den Ringschlachten der Fans aus den 60er und 70er Jahren finden. Rund um die Nordschleife gibt es ,antiken" Müll ( siehe hier ).




Idag har jag fått ta fram både ordbok och förstånd för att kunna översätta, men jag hoppas att det är korrekt.

I Februari 1971 började ombyggnationen av Nordslingan. Räcken kom upp och avåkningszoner gjordes. Krönen i Kesselchen, Brünnchen och Schwalbenschwanz togs bort. Den "nya" Nordslingan hade nu bara kvar 40 höger- och 33 vänsterkurvor. Den uppdaterade Ringen återinvigdes den 2 maj 1971 med det 34:e Eifelrennen-loppet.

Breddningen av banan samt avståndet till räckena gjorde att gångbroarna Dunlopbrücke i avsnittet Kottenborn och att bron i avsnittet efter Karusellen var tvungna att offras.



Jordvallar vid åskådarplatserna gjordes. Platserna var tvungna att ligga minst 1,5 meter över banan, men detta var inte möjligt att göra på innerdelen av Nordslingan. På grund av detta ersattes inte de båda broarna.
Den älskade åskådarplatsen på utsidan av Karusellen är sedan dess inte tillåten för publik.

Den som idag tar sig innanför banan och gräver lite i marken, kommer att hitta kvarlevor från fansens Ringslakter från 60- och 70-talen. Runt omkring Nordslingan hittar man "antikt" skräp.


_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Lucka 5

Pro-Steilstrecke.de skrev:
Bei dem Eifelpokal-Rennen 1967 gab es eine Neuerung, die für die Fahrer geschaffen wurde, die erstmalig die Südschleife befuhren. Ein ,Road-Marshall" führte zur Einweisung und zum Kennenlernen der Strecke die Fahrer gruppenweise zwei Runden um die Südschleife. Erst danach wurde die Strecke für das Training freigegeben. Während des Training blieb der Marshall auf der Strecke und beobachtete den Fahrstil. Diese Neuerung zeigt sofort Wirkung. Während sonst in den ersten Trainingsrunden die meisten Unfälle registriert wurden, geschah diesmal nichts Nennenswertes.




Vid Eiffelpokalloppet 1967 fanns det en nyhet för de förare som aldrig tidigare kört Sydslingan. En instruktör visade sträckan under två varv gruppvis för förarna. Först därefter öppnades Sydslingan för den fria träningen. Under träningen kollade instruktören hur förarna körde. Denna nya idé visade sig fungera, för normalt sett så skedde de flesta olyckorna redan under de första träningsvarven, men denna gången gick det utan problem.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Lucka 6 och 7 har jag tyvärr ingen möjlighet att fixa. Någon annan kanske kan ta dessa eller så får ni lugna er till den 8 december.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Lucka 8

Pro-Steilstrecke.de skrev:
Gaspedal klemmt - kein Problem für einen echten Racer!

Bernd Terbeck war mit seinem Brabham BT23C beim Formel 2-Lauf des Eifelrennens 1969 am Start. Den Wagen hatte er von Kurt Ahrens jr. gekauft. Finanzieren konnte er den Wagen aufgrund der Versicherungssumme, die er nach seinem schweren Unfall 1968 bei einem GT-Rennen in Zolder , bekommen hatte. Bei dem Unfall verlor er einen Finger und erlitt Brandverletzungen am Rücken.

Während des Eifelrennens konnte sich Bernd Terbeck bis auf den 4. Platz vorarbeiten. Zum Ende des Rennens ereilte ihn ein technischer Defekt. Das Gaspedal klemmte. Es blieb auf Vollgas stehen. Doch wie fährt ein Rennfahrer ein Rennen mit so einem Missgeschick zu Ende? Bernd Terbeck schaltete vor jeder Kurve die Zündung aus, um abbremsen zu können. Im Scheitelpunkt der Kurve wurde die Zündung wieder eingeschaltet und raus beschleunigt. Mit dieser unorthodoxen Methoden konnte Bernd Terbeck das Rennen zu Ende fahren. Allerdings fiel er von der hervorragenden 4. Position auf den 12. Platz zurück.

Weitere Infos und Bilder von und mit Bernd Terbeck gibt es im neuen Jahr in einem ,Bernd-Terbeck-Spezial".




Gaspedalen hänger sig -Inget problem för en äkta rejsare.

Vid F2-loppet vid Eifelrennen 1969 ställde Bernd Terbeck upp med sin Brabham BT23C som han köpt av Kurt Ahrens j:r. Bernd kunde finansiera bilen tack vare pengar han fått via försäkringen efter att ha råkat ut för en svår olycka vid ett GT-lopp på Zolder 1968. Vid olyckan förlorade han ett finger och fick brännskador på ryggen.

Under loppet arbetade Bernd sig upp till fjärde plats, men mot slutet av loppet fick han fel på bilen. Gaspedalen hängde sig. -På fullgas! Hur fullföljer då en racerförare ett lopp med ett sådant fel?
-Jo, Bernd Terbeck slog av tändningen innan varje kurva för att kunna bromsa och i apex (tror jag det betyder. övers. anm.) slog han åter till den och accelererade ut. Via denna oortodoxa metod fullföljde han loppet, men föll tillbaka genom fältet och slutade som tolva.

Mer info och bilder av och med Bernd Terbeck blir det runt nyår i en Bernd-Terbeck-Special.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Lucka 9

Pro-Steilstrecke.de skrev:
Vid det internationella 1000-kilometersloppet 1961 startade Chris Kerrison och Peter Sargent i en Lola mk1 i sportvagnsklassen upp till 1150 cm3 volym. Dom knep förstaplatsen i sin klass efter 41 varvs körning och hamnade totalt på 14:e plats. Segrade gjorde Maseratiförarna Masten Gregory och Lloyd Casner när dom efter 44 varvs körning korsade mållinjen.



_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Nu får ni vara utan igen... Tyskarna har nog inte vaknat än, för det går inte att komma åt lucka 10. Jag sticker strax iväg och är inte tillbaka förrän imorgon kväll.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Det tog visst lite längre tid...

Lucka 13

Pro-Steilstrecke.de skrev:
De berömda avsnitten av Nürburgring har fått sina namn från speciella händelser (t.ex. Fuchsröhre) eller, vilket är vanligare, från omgivningarna. Aremberg som gett namn åt kurvan med samma namn låg på ett sådant avstånd från Ringen att det skulle passa att döpa kurvan efter det.




Från befästningen på Aremberg finns idag inte mycket kvar. Tornet är den sista bevarade delen av borgen.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Lucka 14

Pro-Steilstrecke.de skrev:
Ja, även i dag i denna den andra tävlingen kan man vinna något. Pro Steilstrecke lottar ut tre klistermärken med hela sträckningen från 1967. Det lönar sig alltså att delta. Dessa märken kan varken köpas på Ebay eller i diverse Ringbutiker.

Mellan vilka båda avsnitt är detta foto taget? Det föreställer den gamla publikstigen och i bakgrunden syns fortfarande säkerhetsnätet.



Aremberg-Fuchsröhre

Ex Mühle-Bergwerk

Kesselchen-Klostertal

Karussell-Hohe Acht

Hohe Acht-Wippermann

Pflanzgarten-Schwalbenschwanz


_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag har tyvärr haft massa annat att göra senaste tiden, men ikväll så ska jag försöka lägga till en lucka!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Lucka 19

Vilken godbit vi har idag!

Pro-Steilstrecke.de skrev:
Värdsrekord med husvagn

I september 1969 fick Bernd Terbeck ett telefonsamtal från Günther Hennerici. Günther Hennerici ägde Eifelland-Wohnwagen-Fabrik i Mayen (Eifelland husvagnsfabrik) och som reklam skulle en formelbil dra en av hans husvagnar runt Nürburgring och slå ett inofficiellt hastighetsrekord. För detta skulle Terbeck ställa upp med sin Brabham F2. Som privatförare inom motorsporten var vartenda öre välkommet och för detta jippo fick Terbeck 5000:- DM av Günther Hennerici.

På bilen monterade man en dragkrok och på husvagnen monterade man vingar. Som förare anlitade man Rolf Stommelen och efter ett flertal försök så nådde man 213 km/h på start- och målrakan.
Senare på mässan Camping & Caravan slog man på stora reklamtrumman för Eifelland Wohnwagen och rekordhusvagnen fanns även att beskåda på mässan.





_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Lucka 20

Idag handlar det om vår värsta mardröm. MEN DET VÄRSTA ÄR ATT DET ÄR INGEN DRÖM!!!

Pro-Steilstrecke.de skrev:
Dragster i det gröna helvetet

Eifelrennen-loppet startade redan på lördag klockan 14.00. Det genomfördes två mc-lopp och i anslutning till dessa också ett Formel V-lopp. På söndag startade sedan övriga mc-klasser.

Under lunchuppehållet fick fansen på start- och målrakan se en Ringpremiär av en alldeles speciell sort. Företrädare för Nitrolympics var i stan och ADAC-Gau Nordrhein gjorde en demokörning med dragster.



_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Lucka 22

Pro-Steilstrecke.de skrev:
Vingmonstret

I slutet på 60-talet växte vingarna på racerbilarna. Vingarna satt fast med tveksamma sköra fästen på bilarna och många svåra olyckor berodde på att fästena knäcktes.

Vingar var däremot ingen nyhet för redan under 1000-km-loppet 1956 ställde Michael och Pierre May upp med en Porsche 550 Spyder som hade en väldig bakvinge. Denna premiär kunde bara beskådas under träningen eftersom tävlingsledningen förbjöd den. Konstruktionen var alldeles för enkel och ansågs vara en säkerhetsrisk. På grund av detta startade de utan vinge. Målflaggan såg dom aldrig.

Först 10 år senare blev vingar vanliga. 1966 vann Hill/Bonnier 1000-km-loppet med en - ännu vinglös - Chaparral. Bilen fick senare en stor ställbar vinge. Eftersom Chaparralen hade automatlåda kunde föraren reglera lutningen på vingen med en vänsterpedal. 1967 kunde man se den nu vingförsedda Chaparralen på Ringen och ett år senare gjorde Ferrari med Chris Amon vid ratten vingpremiär på Spa.



_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Nu är jag tillbaka här lite mer kontinuerligt igen. Tyvärr blev det inte översatt så många luckor som jag önskade.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nürburgring
(H)Julkalender.
7413 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande