Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
lämpligt val av spindel?
<<   1, 2, 3
8 besök senaste veckan (16871 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



fuling skrev:
Mao nu kommer Ackerman också in och vill vara med, jäv... gubbe

Finns ackerman med i beräkningarna i excel-filen ??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ButterflyRacing skrev:
fuling skrev:
Mao nu kommer Ackerman också in och vill vara med, jäv... gubbe

Finns ackerman med i beräkningarna i excel-filen ??



Finns en separat Ackerman-fil, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det som behövs...är att jag monterar ner min framvagnen från Novan, samt monterar ihop en älder framvagn med mindre vinkel....och bygger en simuleringsgigg.
Sedan lastar jag allt i bilen.....och åker upp till Stockholm.

Hur många skulle vara intreserade av att delta i en simuleringsdag....och vem har lokal där vi kan hålla till?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



fuling skrev:
Finns en separat Ackerman-fil


Ja....men visar den aktuella filen ackerman .....eller ska man lägga till det i resultatet

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ButterflyRacing skrev:

Ja....men visar den aktuella filen ackerman .....eller ska man lägga till det i resultatet


Nej inge koppling imellan.

Så man får kolla vad vad man får för vridingsvinkar på hjulen(inner o ytter) vid en viss kurvradie och kolla vad de ger för camber.

Det trista är att vi bara kan opimera för EN korvrardie med ett spesefikt däck som har ett spesefikt optimal slipvinkel. Sen kommetr det som VÄRKLIGEN är SKI..... TRIST. Vi vet inte ett jota om däcken och fabrikandetan säger inte ett dugg


Hmm nu har jag fullständigt spårat ur grundämnet men ALLT hänger ihopp

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
fuling skrev:
... ALLT hänger ihop


varför är inget lätt...

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Bo-Göran skrev:
fuling skrev:
... ALLT hänger ihop


varför är inget lätt...


Att titta på fotboll på Tv'n är lätt.........Men det är ju sånt här som får en att vilja gå upp på morronen.......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Bo-Göran
Helsingborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 78


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Bo-Göran skrev:
fuling skrev:
... ALLT hänger ihop


varför är inget lätt...


Att titta på fotboll på Tv'n är lätt.........Men det är ju sånt här som får en att vilja gå upp på morronen.......


Det är i vart fall rattar som får en att vilja ligga kvar...

Edit: Bok i ämnet är beställd. Hoppas den kan kasta lite ljus över det hela...

_________________
Bo-Göran Andersson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Citat:
Ytterhjulet vill vi ha negativ camber på och på inner possetiv, presis va geometrin ger.


Men fråga är om den stora spindelvinken (17grd) är bra pga tungstyrdhet, lyft mm. Vist vi får en större komp. på innerhjulet men kompenserar det de negativa sakereran man får?
Tack Fuling.....jag slapp sätta ord på detta.

Jag vill absolut ha positiv camber på innerhjulet i kurvorna....eller åtminstone noll . Jag vill få bort det som syns på bilden nedan.

Är det en tvär kurva? Ävenså så ser vi att mycket mer än 5 gdr är inte hjulen vridna. Nu får man inget perspektiv på cambern mot bilen, men självklart ser man att kontaktytan är dålig.

Det Fuling är inne på med tungstyrdhet kan bli lite mystiskt i ett sånt här läge. I en kurva får vi mycket hög belastning på ytterhjulet varför situationen för den sidan tar överhanden. När vi kör rakt fram vill tyngden ställa hjulen rakt fram eftersom den är lika stor på bägge sidor med kuggstången som sammanbindande länk. Jag resonerar utifrån att vi har an caster balanserad mot SAI. Skulle innerhjulet vara HELT i luften vill det belastade hjulet ställa sig i det "mittenläge" som betingas av produkten SAI-caster. Vilket troligtvis är mer än 5 gdr svängvinkel i Håkans fall. Vi får alltså en situation som är att likna vid "viktförflyttnings servo".

Jag tror alltså INTE att Håkan upplever tungstyrdhet i böjen.

I övrigt kunde det vara intressant att se en skalaritning på framvagnen.

Jag tar en liten bit i taget sådär...

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

På hjulvinken, vridningen av hjulet, skall vi lägga till slippvinken som är 5-15grd. hmm inte riktigt sant pga att även röven har slipp, men vi skall vrida mer på kringlan än kurvradien så mycket vet jag.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



[quote="Göran Malmberg"]
Citat:
Jag tror alltså INTE att Håkan upplever tungstyrdhet i böjen.

I övrigt kunde det vara intressant att se en skalaritning på framvagnen.



Jag upplever ALDRIG trögstyrdhet. Jag har en väl fungerande servo. Jag upplever heller inte några konstiga krafter i hjulupphängningen.
Jag har inte på långa vägar, kommit så långt i min körnimg att jag känt att framvagnen har några begränsningar.
Det går att åka mycket fortare.
Begränsningen fram till idag....har varit svårkontrolerade bromsar (krånglande bromsvåg, flexande bromsok, fel storlek på en av h-cylindrarna), trött motor och krånglande vxl.låda
Det är jävligt otäkt att bromsa sent med en bil som väger 1600 kg....om man inte litar på bromsarna

Ang. ritning på framvagnen.....så har jag det mesta på papper....förutom geometrin på den övre bärarmen som lutar i bilens längdriktning. Men jag har ingen scanner.

På bilden är den statiska cambern ca 3grader......för lite caster, troligtvis ca 6 grader och fjädringen alldeles för mjuk...(ca2,3 Hz)
Kurvan är hyfsat tvär.....andra delen av Parisen på Mantorp....gaspedalen bör vara nära golvet och spåret är för långt ut.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Nu vet jag varför man ska ha camper på innerhjulet....det är ju för att det ska passa på curbbsen

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det ser ut som bilen skulle kränga runt 2,5-3 gdr, vilket är lite saftigt. Jag har
ifs inte räknat på 18 gdr SAI nu, men Med 3 gdr statisk camber så har
styrningshjulvinkeln 5 gdr inte mycket att sätta emot kompensationsmässigt.

Det ska vara att A-armarna kan hjälpa till under fjädringsvägen, med då brottas
vi med andra bekymmer i stället.

Syftat mot bakhjulet så ser det ändå ut som du har camber kompensation, för
bakjulet sitter väl lodrätt mot bilen på en stel axel. 3 gdr ger ju 31 mm på hjulet
vilket borde synas som lite mer även här. Och i det fallet så får du nog se till att
även få ner rollet en bit.

Fast jag känner mig osäker att bedöma så här på bild mm.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Göran Malmberg skrev:
Syftat mot bakhjulet så ser det ändå ut som du har camber kompensation, för
bakjulet sitter väl lodrätt mot bilen på en stel axel.
Göran Malmberg


Stel axel... näää Det är ju moderna grejor------>Jaguar

Jag har säkert 2-2,5 grader camber bak.bak

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Göran Malmberg skrev:
Det ser ut som bilen skulle kränga runt 2,5-3 gdr, vilket är lite saftigt. Göran Malmberg


Jag har inte kommit så långt att jag börjat labba med kränghämmare ännu.

I dagsläget är bilen för hög i fram...och för mjuk...och jag kommer inte ner längre pga att bladfjädern inte är justerbar.
Så nu är inte coiloverna aktiverade vid statisk markfrigång.

Det är massor med fjädrar på väg över Atlanten......och dom nya däcken är lite högre än dom som sitter på, på bilden.
Bladfjädern ska bort...så jag bara har en fjäder att ta hänsyn till.

Detta innebär att jag kommer att sänka hjulupphängningen ganska kraftigt till nästa år.....och då får jag en gynsammare lutning på undre bärarmen....som i sin tur kommer att sänka r/c....och få en mindre jackingfaktor. (ja, jag har gått kurs hos Fuling det senaste dygnet, för att verifiera mina teser)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



ButterflyRacing skrev:
Göran Malmberg skrev:
Syftat mot bakhjulet så ser det ändå ut som du har camber kompensation, för
bakjulet sitter väl lodrätt mot bilen på en stel axel.
Göran Malmberg


Stel axel... näää Det är ju moderna grejor------>Jaguar

Jag har säkert 2-2,5 grader camber bak.bak



Men även med stel axel så får man ju avikelser då karossen kränger över axeln.....

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Magnus L skrev:
Göran Malmberg skrev:
, för
bakjulet sitter väl lodrätt mot bilen på en stel axel.
Göran Malmberg

Men även med stel axel så får man ju avikelser då karossen kränger över axeln.....


om Du syftr på vad jag skrev ovan så ber jag om ursäkt för felskrivning (svammel), jag syftade framhjulet mot bakhjulet. På en stel axel så behåller hjulen nästan samma vinkel mot marken i en kurva. Självklart blir det en avvikelse i enighet med däckens rörelse, däckkonstant.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
diamond bollocks
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 30



Jag hoppar tillbaka lite:


Skämt åtsido, jag tror att övre A-armen sitter sådär därför att det finns en profil att montera den på.
Det blir i vart fall inte någon geometrisk fördel. Göran Malmberg[/quote]

Finns det då någon större nackdel? I så fall vilken? Nu är jag inne på vinkeln mot bilens längsgående mittlinje i förhållande till A-armarnas inre främre och bakre lagring. Alltså skillnaden i bredd mellan A-armarnas inre främre och bakre lagring. Effekter vid inbromsning?

_________________
Olof Lagerqvist
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



diamond bollocks skrev:

Finns det då någon större nackdel? I så fall vilken? Nu är jag inne på vinkeln mot bilens längsgående mittlinje i förhållande till A-armarnas inre främre och bakre lagring. Alltså skillnaden i bredd mellan A-armarnas inre främre och bakre lagring. Effekter vid inbromsning?


Spindeln är mycket hög, till sin geometri liknande Mc Person. En sådan kan inte byggas in i ett hjul,
den kommer att ta i fälgen. Är fälgarna smala så kan det fungera. Vill man lägga kuggstången parallellt med övre A-armen så blir det kanske knepigt. Sedan blir en så stor spindel klumpig o tung.

om A-armsinfästningen inte sitter parallellt med bilen så får vi casterförändringar över fjädringsvägen.
Hur stor betydelse detta har får man titta på i det specifika fallet, antagligen inte så stor betydelse i det här fallet.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
diamond bollocks
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 30



om A-armsinfästningen inte sitter parallellt med bilen så får vi casterförändringar över fjädringsvägen.
Hur stor betydelse detta har får man titta på i det specifika fallet, antagligen inte så stor betydelse i det här fallet.

Göran Malmberg[/quote]

Det var väl ungefär vad jag kom fram till åxå. Tack så mycket!

Resten av den underliga framvagnen med moddade McPersonben väljer jag att.........inte kommentera.

_________________
Olof Lagerqvist
Citera
Racetech
lämpligt val av spindel?
<<   1, 2, 3
8 besök senaste veckan (16871 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande