Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Clio 172. Kan det va nåt?
<<   1, 2
9951 besök totalt
Peter eklund
Jönköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12



Jag har nog fått Cliosyndrom eller nått. jag ser Cliosar överallt, typ mellan fem till tio stycken om dagen eller nått sånt. Det är ju lite tråkigt när den finns så många av den modellen. Ingen personlighet i bilen då. Jag tycker att du ska satsa på Clio Sport V6, men den är betydligt dyrare och svår att få tag på.

_________________
Kör Go-kart, en Yamaha 100cc.
Lev kort och intensivt
Fear is not an option
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Jag skulle nog rekommendera en Golf V6 4-Motion istället. Mer avancerad drift (Haldex), aningen mer rymlig och praktisk - samt förmodligen med ett bättre andra-/tredjehandsvärde än Clion. thumbs up

Du lär dock behöva byta ut fjädrar och dämpare på Golfen om du ska ge dig på lite mer avancerat åkande, då de som sitter originalmonterade är lite mer komfortinriktade...

_________________
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Golfar brukar dock ha körglädjen bortmonterad när man köper dem. Det är en feature de kör med som kombination med styrning utan information.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ja, den Clion eller faktiskt en Lupo GTI (har aldrig kört någon, men dom verkar kul) hade nog passat på din beskrivning av anvädningsområde. 4-hjulsdriven Golf passar väl också, men den är väl mycket större och tyngre!

_________________
Pär Hylander
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Lupo GTI är s--tkul att köra! thumbs up
Det tyckte i alla fall jag när jag gjorde en relativt kort provtur med en sådan!
Tyvärr är den lite för liten att ha som andrabil i vår familj!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jaha ja, nu har även hustrun provkört . Hennes betyg efter körning var thumbs up thumbs up.
Man får väl ta och räkna sina . Med lite tur kanske det blir .


_________________

Rice and shine
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Hmm pratade med en f.d. Clio 172 ägare (nu ägare till en Cooper S) Som påstod att det var lika mysig varje gång VTEC:en kickade in, hur är det nu.. har clion variabla kammar och han bara använder Hondas varumärke eller?
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Johan CooperS skrev:
Hmm pratade med en f.d. Clio 172 ägare (nu ägare till en Cooper S) Som påstod att det var lika mysig varje gång VTEC:en kickade in, hur är det nu.. har clion variabla kammar och han bara använder Hondas varumärke eller?


Jag är än så länge rätt dåligt påläst. Det verkar som om Clion har två lägen på insugskammen. Undrar förresten vad VTEC heter på Renaultfranska?

Lite info nedan:

"The Renault Sport engine belongs to the 'F' family of engines. This unit benefits from the very latest innovations from Renault: valve timing using roller cam followers to reduce friction, tubular camshafts for an 800g weight saving and compactness thanks to redesigned accessory mountings.
This engine also incorporates two-position inlet valve timing. The system provides two settings for opening and closing the inlet valves and enhances both cylinder filling and torque output at mid-range speeds, without affecting power output at full load and at high speed.
Renault Sport's engineers achieved the power gains in the 2.0-litre engine by enhancing the flow of gas in the air intake manifold. The goal was to enable cylinders to inhale the largest possible quantity of air/petrol mixture, in order to increase the engine's specific power output.
To increase the performance of the base 2.0-litre engine Renault Sport's engineers made the following modifications:
 The aluminium inlet manifold has been increased in length with a plenum volume increased from 3 to 4.8 litres to match the high speeds achieved by this unit.
 The profile and section of the cylinder head ducts were machined by Mecachrome.
 The valves, made from Nimonic (75% Nickel, 25% Chrome and Titanium), retain their former dimensions but offer resistance to high temperatures.
 The platinum electrode spark plugs ensure more reliable spark generation and better mixture ignition. The life of the plugs is extended to 120,000 km.
 Valve timing has been changed. Valve overlap is increased to achieve greater power output at high speed, while the reduced overlap permitted by the variable valve timing at low speeds increases flexibility and idling stability.
 A special four-in-one tubular exhaust manifold feeds into two catalytic converters mounted side by side. This speeds the flow of gases through the stainless steel exhaust sytem and avoids back pressure as they exit the engine.
With a capacity of 1998cc, this engine develops its maximum power of 124kW at 6,250rpm, with maximum torque reaching 200Nm at 5,450rpm. To ensure smooth, pleasurable driving, 85% of maximum torque is available in a range extending from 2,500 to 6,500rpm and 95% of maximum power kicks in at 5,800rpm, with little power loss beyond 6,250rpm."

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tänkte bara meddela att den tilltänkta CliOSporten hittat ett nytt hem.
Hoppas att den kommer att trivas i vår familj.
Ska ut och åka lite krokvägar i kväll om jag får nyttja den för hustrun...

_________________

Rice and shine
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Lennart Mäkinen skrev:
Golfar brukar dock ha körglädjen bortmonterad när man köper dem. Det är en feature de kör med som kombination med styrning utan information.


Kört en Golf Mk1 GTI någon gång? Eller en R32?

_________________
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Lars Falk skrev:
Tänkte bara meddela att den tilltänkta CliOSporten hittat ett nytt hem.
Hoppas att den kommer att trivas i vår familj.
Ska ut och åka lite krokvägar i kväll om jag får nyttja den för hustrun...


Man får gratulera - hoppas ni blir nöjda! thumbs up

_________________
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Atariman skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Golfar brukar dock ha körglädjen bortmonterad när man köper dem. Det är en feature de kör med som kombination med styrning utan information.


Kört en Golf Mk1 GTI någon gång?
Jodå, jag har bott ihop med en i tre år och kört den c:a 6000 mil. Att det låter mycket är inte samma sak som körglädje för mig



Atariman skrev:
Eller en R32?
Nä, den har jag inte provat...än...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Lars Falk skrev:
Tänkte bara meddela att den tilltänkta CliOSporten hittat ett nytt hem.
Hoppas att den kommer att trivas i vår familj.
Ska ut och åka lite krokvägar i kväll om jag får nyttja den för hustrun...


Kul, vive la France !!!

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Ola Leufvenmark
Lindholmen
Här sen Jan 2003
Inlägg: 160



Bra val! Tidningen evo har haft både Sport 172 (nya och gamla nosen), V6 och har nu en Cup. De är och har varit mycket nöjda med dem, men körställningen har vissa klagat över. Cupen de har nu går som kamerabil och får därför slita hårt med tung last och mycket körning, dock inga problem ännu. Läs mer i tidningen eller på www.evo.co.uk under "Fast Fleet".

Kör på!
ola

_________________
Ola Leufvenmark
----------------
Renault Megane RS225 - 2008
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



Det där med variabla kammar märks verkligen när man kör,

Det är som om man får en motor till vid 5000 rpm

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Lyckades få loss bilen en liten stund i går kväll. (Hustrun vaktar som en hök...) Styrde färden norrut. Var i mitt esse bland krokvägarna runt Märsta-Arlanda. (Värst vad det osar om bromsarna...)
Jä**ar vad kul det var att köra bil plötsligt igen... :woot:. Nästan i klass med min se7en...

Måste nog ta en sväng i Lazzat's "RS-bana" med Clion så småningom...

*Kollar febrilt semestern för lämpliga dagar att besöka ringen*

_________________

Rice and shine
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Lars Falk skrev:
Lyckades få loss bilen en liten stund i går kväll. (Hustrun vaktar som en hök...) Styrde färden norrut. Var i mitt esse bland krokvägarna runt Märsta-Arlanda. (Värst vad det osar om bromsarna...)
Jä**ar vad kul det var att köra bil plötsligt igen... :woot:. Nästan i klass med min se7en...

Måste nog ta en sväng i Lazzat's "RS-bana" med Clion så småningom...

*Kollar febrilt semestern för lämpliga dagar att besöka ringen*



_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
RenaultSport
Clio 172. Kan det va nåt?
<<   1, 2
9951 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande