Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3710 besök totalt |
Dubbla stötdämpare?
Har suttit och tittat på lite Paris Dakar nu och funderar på en sak. Varför använder man 2st stötdämpare per hjul i vissa utav bilarna? Det finns på många av PDbilarna, fanns väl så vitt jag minns på Lancia S4 och det sitter även på en om/hemmabyggd Pantera, vilken jag delar garage med. Varför? En fundering jag har är om man tex kör 2st 2vägs dämpare istället för en 4vägs. dvs en med låghastighetssetup och en med höghastighets' tex. Motivet till detta borde juh isf vara att 2st 2vägs blir billigare än en 4vägs, men VW's fabriksteam i PD bör juh inte ha de problemen? En annan kan vara geometriska skäl. De stora påfrestningarna kräver grova grejer och utrymmet premierar två mindre istället för en stor? Inget direkt viktigt, men det har orsakat lite huvudbry såhär i mellandagsledigheten ![]() |
Åttiotalsbilar, som Delta S4 och andra rallyjärn, hade dubbla stötdämpare av den enkla anledningen att på den tiden fanns inte enkelstötdämpare som klarade jobbet.
Nuförtiden är det bara till ordentligt stora bilar som körs i extremt krävande miljöer, t ex Paris-Dakar, som utrustas med dubbla dämpare. Dubbla dämpare som i viss mån kan byggas på standarddelar funkar bättre än specialspecial Dessutom skulle enkeldämpare bli väldigt stora och otymliga. Det finns dock dämpare för tunga ökenapplikationer och i framtiden kommer det formodligen bli allt ovanligare med dubbelmontage: http://www.kingshocks.com/ |
|
Volvo hade redan till 1961 års säsong (enligt vad jag har läst) monterat en sk. 'Safariframvagn' på sina PV-bilar som det tävlades med (fömodligen av hållbarhetskäl?). Denna hade i.a.f. dubbla dämpare per hjul på framvagnen.
![]() _________________ Peter Karlsson |
På min gamla TVR 2500 från 1971 satt det dubbla dämpare bak, bara fjäder på en. Bilen väger ca. 900 kg och har rundrörs-ram. Jag har för mig att det satt dubbla för att avlasta chassiet jämnare, men å andra sidan så hade samma bil enkel dämpare några år senare. Men då kan det vara att de hade grövre fyrkantsrör i ramen.
![]() _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3710 besök totalt |