Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Carver one -06
1, 2   >>
11226 besök totalt
Ronster
Uppsala
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135


Trådstartare
Leverans våren 2006.

Såg den på Top Gear. Blev helt frälst och beställde en så snart de tog upp nya beställningar.
I oktober var jag och provkörde en Carverone i Holland.

Det var hur kul som helst och nu har vi skaffat agenturen i Sverige och Norge.
Räkna med att se Carvern på vägar, träffar, banor, mässor m.m.
De första två kommer troligen även att vara med på Stockholms bilsalong i April.

Hör gärna av er om ni vill veta mer om denna underbara skapelse.

mvh
Ronny






_________________
Ronny Steisjö
____________________________
Porsche 996 -00
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är klart vi vill veta mer!
Massor mer!

Pris/prestanda/motor/vikt/körkortskrav/tillval/leveranstider etc etc

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vi kräver en demonstration/provkörning på lämplig räserbana snarast möjligt...

thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Helt underbart galet kul! Vi ser fram emot rapportering om framtiden med Carvern!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Pax för att inte sitta därbak!

Skämt å sido, riktigt kul med en udda skapelse som denna.

Jag återkommer via pm med en inbjudan på en bandag. Vill gärna se den där inpå skinnet

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



tufft och säkert kul!

men är det en tråd för våra race och banåkarbilar?
Citera
Ronster
Uppsala
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135


Trådstartare
1, Mattias Hedlund, menar du att det är reklam, eller vad syftar du på? Vart ska jag berätta mer om den om någon här är intresserad? Jag kommer försöka köra den på bana flera gånger 2006.

_________________
Ronny Steisjö
____________________________
Porsche 996 -00
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Absolut kul Ronny! thumbs up

Jag funderar bara på vad som händer när man börjar åka brett? det är förmodligen redan genomtänkt men lite intressanta tankar kom upp i mitt huvud

Lycka till och jag hoppas få se den på bana vid tillfälle, i övrigt har jag samma frågor som de andra hur fort, hur stark mm?
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Ronster skrev:
1, Mattias Hedlund, menar du att det är reklam, eller vad syftar du på? Vart ska jag berätta mer om den om någon här är intresserad? Jag kommer försöka köra den på bana flera gånger 2006.

Helt klart är säkert många här intresserad av att läsa om dem... det vara bara den komersiella biten som gjorde att jag undrade om det var rätt ställe att presentera den men det kan säker någon annan ge ett bättre svar till
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Mattias_H skrev:
Ronster skrev:
1, Mattias Hedlund, menar du att det är reklam, eller vad syftar du på? Vart ska jag berätta mer om den om någon här är intresserad? Jag kommer försöka köra den på bana flera gånger 2006.

Helt klart är säkert många här intresserad av att läsa om dem... det vara bara den komersiella biten som gjorde att jag undrade om det var rätt ställe att presentera den men det kan säker någon annan ge ett bättre svar till


Ska han köra med bilen på bana så är väl frågan besvarad?

Som andra sagt, ge oss lite mer att gå på nu(fakta)

_________________
Rachid Rachid
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Googlade lite och hittade

http://www.carver-europe.com/

Length 3.40 m
Height 1.40 m
Width 1.30 m

Wheelbase 2.65 m
Tank content 32 L
Empty weight 670 kg

Top speed 185 km/h
Acceleration 0-100 km/h in 8.2 s
Max. tilting angle 45°
Max. tilting speed 85°/s
Turning circle 9.5 m (curb to curb)

Engine 4 cylinder 16 valve turbo intercooler
Displacement 659 cc
Power output 50 kW (68 bhp) at 6,000 rpm
Max. torque 100 Nm (74 lb.ft) at 3,200 rpm
Transmission 5 speed manual & reverse

Brakes discs on all wheels
Wheels & tyres front 17" 140/70
rear 15" 195/45

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Kul med lite udda banåkarfordon! thumbs up Funderade också lite på hur den känns när bakänden hänger ut i en kurva, Förstår att du ser fram mot leverans...
Går det in en Busa-spis därbak?

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



24-Seven skrev:
Kul med lite udda banåkarfordon! thumbs up Funderade också lite på hur den känns när bakänden hänger ut i en kurva, Förstår att du ser fram mot leverans...
Går det in en Busa-spis därbak?


Den är nog rätt understyrd. Frågan är hur bromsprestandan är

Säkert kul att köra men den är nog inte byggd med prestandan som huvudmål. Även fast den lär räcka till för att ha roligt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Ronster
Uppsala
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135


Trådstartare
Helt riktigt är inte prestandan det viktigaste.
Den har endast 65 hk. Motor och växellåda har dock en ganska sportig karaktär.
Det kommer även att finnas ett annat chip som ger 85 hk.

Men det viktigaste är att det med Carvern även är kul i laglig hastighet.

Med tanke på att jag även ska sälja den i Sverige ska jag tona ner "säljsnacket" i detta forum och försöka hålla mig till rena fakta och den upplevelse jag hade när jag körde den.
Jag köpte den för att jag är entusiast!!

Vi pressade den hårt mest hela tiden och fick den aldrig att släppa. Lutningen gör naturligtvis att det går att pressa den hårt.
Man har kört den mycket på bana och pressat den hårt och lyckats köra med "kontrollerade" sladdar.
Den är även testad i vinterväglag och det gick också bra, fast den hade här tendeser att understyra om de pressade för hårt.

Gott nytt år!!

_________________
Ronny Steisjö
____________________________
Porsche 996 -00
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Rash skrev:
Mattias_H skrev:
Ronster skrev:
1, Mattias Hedlund, menar du att det är reklam, eller vad syftar du på? Vart ska jag berätta mer om den om någon här är intresserad? Jag kommer försöka köra den på bana flera gånger 2006.

Helt klart är säkert många här intresserad av att läsa om dem... det vara bara den komersiella biten som gjorde att jag undrade om det var rätt ställe att presentera den men det kan säker någon annan ge ett bättre svar till


Ska han köra med bilen på bana så är väl frågan besvarad?

Som andra sagt, ge oss lite mer att gå på nu(fakta)



Bil?? det är vell en trehjuling. MC med andra ord

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Magnus L skrev:

Bil?? det är vell en trehjuling. MC med andra ord


Citat:
Empty weight 670 kg


Nope, inte med den vikten

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Ronster
Uppsala
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135


Trådstartare
Den kommer att klassas som motorcykel, trots vikten.

Eftersom det är ratt, kaross etc. så är det B-kort som gäller och man behöver inte ha hjälm.

/Ronny

_________________
Ronny Steisjö
____________________________
Porsche 996 -00
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

verkar vara riktigt kul bilar det där! Vore kul att se en på bana ngn gång också!

_________________
A Eklöw
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



KANON kul med fler trehjuliga fordon här på rejsa.nu!!! thumbs up
Denna Carver har jag verkligen suttit och kollat på och försökt komma fram till hur deras system med tiltningen fungerar, eftersom jag är intresserad av att kanske bygga om min framvagn med denna funktion. Tyvärr har jag kommit fram till att Carver trehjulingens tiltsystem är enormt invecklat, och nästan omöjligt att kopiera "även lite" för en bonde som jag.. Vore kul iaf!! Tycks ha läst att de tog ca 5år att utvekla tiltfunktionen för ett gäng klipska ingengörer.
Ser verkligen fram emot att se (helst provköra ) denna skapelse någon gång!
Vi kanske kan bytlåna trehjulingar någon dag
Lycka till under 2006!


Naqref skrev:
Magnus L skrev:

Bil?? det är vell en trehjuling. MC med andra ord


Citat:
Empty weight 670 kg


Nope, inte med den vikten



Precis som "Ronster" säger behöver det inte bli en bil bara för att den väger över 670kg. Förr i tiden var det 400 kg som var gränsen för att klassas som MC- allt däröver blev bil- Denna gräns är nu borta, så det är helt upp till SFRo, SBP och byggaren att komma överens om vad det är för farkost "bil/MC".
Min Mride T42 är också regad som trehjulig MC med karosseri, den väger 460 kg. För alla trehjuliga fordon är det B-kort som gäller (under 3,5ton). Har man kaross på 3hjulig MC, behöver man inte ha hjälm men däremot bälte. Klassas en 3-hjuling "utan kaross" som bil är det samma krav. Allt utöver är det hjälm och inget bälteskrav som gäller.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Ronster
Uppsala
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135


Trådstartare
Micke,

Ja, visst är det kul med trehjulingar, oberoende av vart det tredjehjulet sitter.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig att bli klokare på hur tiltningen fungerar. Är inte tekniskt duktig så jag
har inte ens försökt.
Vad jag i alla fall vet så är det en patenterad lösning och via hemsidan kan man hitta länkar till van den brink-bolagen där man kan läsa mer.

Som du säkert vet så är det flera parametrar som styr lutningen för att den ska bli "rätt".
Carvern styr även en del med bakhjulen. Detta är dock en väldigt enkel konstruktion och helt mekanisk.

Jag kommer som sagt att försöka ha med Carvern på många platser och jag ser fram emot att byta provturer! thumbs up

mvh
R

_________________
Ronny Steisjö
____________________________
Porsche 996 -00
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Jag har studerat Carverns system lite grand eftersom jag blev lite sugen att bygga en 4-wheel tilter när jag hjälpte Micke lite med t42:an.-

Slutsatsen är att Carverns sytsem är rätt så komplicerat med en hel del styrelektronik vilket gör att man inte kopierar det i första taget.

Sedan är Carverns tiltning "tvingat" med hydraulik så det skulle inte gå att byga in på T42:an ändå utan rätt mycket ändrande.

Ett alternativ som kanske inte är helt omöjligt är att man skulle kunna få lov att använda sig av Carcers system, särskillt i en prototyp, om de kan se att det skulle kunna ge licenspengar (jag har för mig att de har som mål att sälja lincenser i framtiden).

Det alternativ som återstår (och som hade passat att bygga om T42:an med) är det som jag skissat på att använda.
Då bygger man på aktiv motstyrning med lite back-up lösningar för extremlägena. Nackdelen (?) är att man måste köra den som en MC, dvs styra åt fel hål.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Carver one -06
1, 2   >>
11226 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande