Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Etanol E85 Högre effekt??
1 besök senaste veckan (2534 totalt)
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Hej

Kan man få ut högre effekt ur en motor avsedd för bensin när man kör på E85
Måste tändning eller annat ändras.
Jag kör Urbil dvs ingen bränslestyrning eller andra finnesser, använder Weberförgasare.

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Bengt, denna frågan har varit uppe ett flertal gånger, sök på E85 och du får en tvåsidig lista med träffar, flera av dom är fullt relevanta.

Eftersom jag antar att det gäller roadsport så kanske där är en sak att värdera utöver dom rent tekniska aspekterna, och det är att 2006 är sista året för nurvarande reglemente. Till 2007 kommer det ett nytt reglemente som gäller i 3 år i huvudsak om mönstret upprepar sig och jag förstått det rätt. Det innebär misstänker jag att det kanske kommer regler som påverkar beräkningseffekten beroende på vilket bränsle som används.

Konsekvensen kan alltså bli att det man gör med motorn bränslemässigt i år kan blir till nackdel följande 3-årsperiod.

Den kortfattade tekniska sammanfattningen av E85 har jag uppfattat som att viss effekthöjning kan fås om man höjer komp och tändning. Utan komphöjning försvinner mesta vitsen tror jag. Vad gäller bränslemängd så är det avsevärt mycket mer bränsle i förhållande till luftmängd som behövs, har ingen aning om förgasare i allmänhet eller dina förgasare kan justeras till att ge såpass mkt mer.

_________________
Pär Hylander
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Hej Bengt,

JAg har tittat en hel del på det här med E85 och med bara E85 konvertering så behöver du byta bränsleregulator för c:a 650 SEK för att möta den ökade bränslemängden med 35%. Du behöver också byta bränsleslangar, packningar av kork etc på bränslevägen som inte klarar etanolen. För detta arbete belönas du med cirkus 10-15% ökning på hk och 4-5% på vridet. Du måste också tillsätta någon form av blyersättning för ventilerna. Om du sedan går vidare och höjer kompression etc. så kan du enligt uppgift nå 25-30% effekthöjning. Etanolen har ett motsvarande oktantal av 104.

EDIT: Du kan ju förstås behöva bestycka om förgasare och sådant för att klara den ökade bränslegenomströmmningen.

Bra länkar är,

http://www.roadster.se/etanol.html
http://www.etanol.nu/

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Racetech
Etanol E85 Högre effekt??
1 besök senaste veckan (2534 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande