Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Ferrari 600 Imola... Edit: 599 GTB
<<   1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (15726 totalt)
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Bilen är inte lika klassiskt vacker som maranello men formerna på 599an skall duga ca 10 år framåt och formerna kommer att mogna med tiden, som på 430 som först kändes extrem men nu naturlig i formerna.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Mrs Kraniel skrev:
Av födsel och ohejdad vana är jag ju en "Ferrarista" och kommer så alltid att förbli.
Men varken den här eller dess föregångare (om man kan kalla 575 det) får mitt hjärta att galoppera av ren förtjusning. Jag har alltid älskat Ferraris underbara proportioner, men den här är bara...tja, jag vet inte...stornäst, bredkäftad och lite klumpig. Fälgarna är rätt klassiska för Ferrari, men känns i det här utförandet lite väl West Coast-bling-bling. Men det är väl där många av dem kommer att hamna, så det är väl kanske rätt ur marknadssynpunkt.

Men varför har de klippt av rumpan på en Alfa och klistrat dit? Är det månne mamma Fiat som försöker sig på kloning? Eller bara tids- och finansieringsbrist?

Nä, Pininfarina-gänget börjar tappa stinget, det är nog dax för lite retrospektion till de dagarna då varje handknackad maskin som rullade ut ur ur de norditalienska verkstäderna var en skapelse värdig Michelangelo eller Giotto...




(och vad gör jag här- jag har ju en uppsats att skriva klart!!!)


Kul att du tar med 328 designad av Leonardo Fiorovanti (med ett sådant namn blir allt snyggt). Den siste som riktigt lyckades med Ferraris i mina ögon Se även dino 246 512 BB, Daytona, P4. Den sista resten av hans formspråk utgörs av 430. Ett formspråk som startades med 365 P (3 sitsig när Mclaren höll på med enbart racing).
Samtidigt är det svårt för ett företag som Ferrari att skapa nytt utan att bli retro som ford GT eller lambos Miura prototyp.
Nää in med Giotto Bizzarini (250GTo) eller Leonardo så blir det bra snyggt med en rätt retrotouch

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
HanZolo
Stockholm
Här sen Feb 2004
Inlägg: 12



Men va f*n, pentagram istället för fälgar - satan i gatan va osmakligt. Fulaste Ferrari-fälgarna hittills.

Jag tycker nog den var väldigt snygg förövrigt - lite kantig över fronten/grillen men annars väldigt snygga linjer.

Men fälgarna - thumbs down

//H

_________________
Hans Lindquist
CAR Svezia #4442
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

5,999cc V12 står det...

Varför inte 6,000cc så att bilen kan heta nåt annat än 599 ???

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



HanZolo skrev:
Men va f*n, pentagram istället för fälgar - satan i gatan va osmakligt. Fulaste Ferrari-fälgarna hittills.

Jag tycker nog den var väldigt snygg förövrigt - lite kantig över fronten/grillen men annars väldigt snygga linjer.

Men fälgarna - thumbs down

//H


Varför är det osmakligt?
Klassiska Ferrarifälgar ju

Mv.

_________________
Ascona_A
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



johan sekéus skrev:
HanZolo skrev:
Men va f*n, pentagram istället för fälgar - satan i gatan va osmakligt. Fulaste Ferrari-fälgarna hittills.

Jag tycker nog den var väldigt snygg förövrigt - lite kantig över fronten/grillen men annars väldigt snygga linjer.

Men fälgarna - thumbs down

//H


Varför är det osmakligt?
Klassiska Ferrarifälgar ju

Mv.


Njae, snarare en billig övertolkad bling-bling variant på ett klassiskt designtema i fälgdesign.
Påminner mera om något japanskt framtaget för amerikanska streetcar marknaden.
Snygg design på Ferrari fälgar hittar man däremot på de flesta 70- 80-tals Ferrari.
Även om inspirationen kommer från dessa femekrade fälgar, vet tusan om jag tycker man förvaltat designarvet så värst lyckat.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
NL
Arboga
Här sen Feb 2005
Inlägg: 26



Italienska penndrag. Inte för mycket, inte för lite, bara ren, skir känsla av total överlägsenhet. Denna magnifika maskin kommer med sin yppiga framtoning tvinga övriga bilvärlden på knä, Brittiskt som Tyskt. Det kommer att sväras i åratal över misslyckade försök att efterhärma skapelsen som på en natt förvandlade motståndarna från kött och blod till en liten klump kall Tysk knödel. Efter årtionden av hån mot Italiensk kvalitet och precision får dom nu sitt straff.

_________________
Niklas Linderholm
Citera
carreracup
Ystad
Här sen Maj 2004
Inlägg: 284



"Autoropa AB presenterar Ferraris mest kraftfulla serieproducerade V12 modell någonsin - Ferrari 599 GTB.

Nya Ferrari 599 GTB är en koncentration av Ferraris mest innovativa och tekniskt avancerade lösningar applicerade på en två sitsig coupé. Med 599 GTB når Ferrari en ny dimension när det gäller prestanda, förarinteraktion och design.

Den 5,999 cc stora V12 motorn är hämtad direkt från den redan legendariska supersportbilen Ferrari ENZo och genererar 620 hk vid 7600 rpm. I kombination med Ferraris redan beprövade starka och viktbesparande aluminiumkonstruktion för både chassi och kaross ger detta 599 GTB ett imponerande vikt/kraftförhållande på 2,6 kg per hk.

599 GTB's aggressiva och eleganta linjer är i perfekt samspel med de avancerade aerodynamiska lösningarna och utnyttjar bilens prestanda och potential maximalt. Det går knappast att ta miste på att det är Mäster Pininfarina som står för designen.

Ferrari 599 GTB är senast i raden av Ferrari V12 Berlinetta modeller. Tillsammans med klassiker som 250 GT, 275 GTB och 365 GTB4 blir den en symbol för vad Ferraris varumärke står för. Ferrari 599 GTB ersätter 575 Maranello som tillsammans med sin föregångare 550 Maranello byggts i inte mindre än 5700 exemplar sedan introduktionen 1996. Ferrari 599 GTB har officiell premiär på Geneva Motor Show den 28 februari 2006."

Bra med pulver...

_________________
Niclas Thorvaldsson
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Umberto skrev:
Italienska penndrag. Inte för mycket, inte för lite, bara ren, skir känsla av total överlägsenhet. Denna magnifika maskin kommer med sin yppiga framtoning tvinga övriga bilvärlden på knä, Brittiskt som Tyskt. Det kommer att sväras i åratal över misslyckade försök att efterhärma skapelsen som på en natt förvandlade motståndarna från kött och blod till en liten klump kall Tysk knödel. Efter årtionden av hån mot Italiensk kvalitet och precision får dom nu sitt straff.


Ser mer ut som en japansk riskudde, förvisso uppenbarligen med lite wasabi under pålägget - men laxen ser lite härsken ut.

_________________
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



En annan biltillverkare som sneglar bakåt i sin egen historia är Lamborghini.



_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



nzorikko skrev:
En annan biltillverkare som sneglar bakåt i sin egen historia är Lamborghini.


Där har man ett exempel på vacker bil, däremot! thumbs up Men, med det sagt är det givetvis kul om företagen blickar en del framåt designmässigt också - vilket ju Lamborghini bevisligen gör/gjort med sina skapelser. I synnerhet Gallardo och Murciélago.

_________________
Citera
NL
Arboga
Här sen Feb 2005
Inlägg: 26



Atariman skrev:

Ser mer ut som en japansk riskudde, förvisso uppenbarligen med lite wasabi under pålägget - men laxen ser lite härsken ut.


Härsken fisk blir till delikatess om det ligger och mognar tillräckligt länge enligt vissa.

_________________
Niklas Linderholm
Citera
NL
Arboga
Här sen Feb 2005
Inlägg: 26



nzorikko skrev:
En annan biltillverkare som sneglar bakåt i sin egen historia är Lamborghini.




Ser ut som Fords retroavdelning har kamperat ihop med Italiensk-Tyska Audimaffian och skapat en "vi gör som med GT 40:n"-Miura. Dög inte orginalet? >

(Men det är en fin bil)

_________________
Niklas Linderholm
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1483



Jag tycker inte den ser typiskt japansk ut, den ser alldeles för aggressiv ut för det. Jag tycker den snarare ser ut som en amerikansk produkt.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Doblo 1.3 -13, Laguna Coupé -09
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



Joakim Winkler skrev:
Jag tycker inte den ser typiskt japansk ut, den ser alldeles för aggressiv ut för det. Jag tycker den snarare ser ut som en amerikansk produkt.


Håller med!
På mittenbilden - där man ser den från höger sida - tycker jag bakändan ser ut som en Mustang... thumbs down
Men i övrigt gillade jag den. T o m fronten!
/ Andreas

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Fronten känns lite Toyota Celica mitten på 90-talet och bakdelen lukta lite Fiat Coupe. Tycker inte att den sticker ut tillräckligt och är framörallt inte vacker. thumbs down

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Umberto skrev:
Atariman skrev:

Ser mer ut som en japansk riskudde, förvisso uppenbarligen med lite wasabi under pålägget - men laxen ser lite härsken ut.


Härsken fisk blir till delikatess om det ligger och mognar tillräckligt länge enligt vissa.


Dock inte italienare såvitt jag vet...
(För egen del skulle jag aldrig ens röra vid, och än mindre komma på tanken att äta något som luktar stinkbomb)...

_________________
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Jag har svårt för den där fronten. Den ser liksom gullig ut. Om det varit en Toyota Corolla eller Nissan Micra hade jag kunnat leva med det, men en Ferrari som ser gullig ut?
Citera
Ovenholm
Lund
Här sen Feb 2005
Inlägg: 102



Den var inte ful, men heller inte Ferrari-vacker. Tacka vet jag 80-talet

_________________
Olof ovenholm
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 229



Jag trodde det var en röd Nissan 305z?

Kul att man vågra prova något nytt. Tänk vad amerikanskt allt skulle bli om man bara gick och trampa i samma fotspår.

_________________
Tobias Carlsson
Suzuki Swift Sport
Porsche Boxster S (Såld)
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

TobbeC skrev:

Kul att man vågra prova något nytt. Tänk vad amerikanskt allt skulle bli om man bara gick och trampa i samma fotspår.


Håller inte med, en Caprice, Galaxy eller 300 har tex utvecklats och förändrats betydligt mer genom åren än vad en Mondeo eller Golf har, tycker jag. USA gör förvisso extremt fula bruksbilar men förändras gör dom....

EDIT. insåg just att det blev lite långt från trådursprunget, men inlägget får väl stå kvar ändå med en ursäkt för OTandet.



Ursäkta OTandet

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Bilder o videos
Ferrari 600 Imola... Edit: 599 GTB
<<   1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (15726 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande