Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Expansionskammar- och grenrörsproblem (omdöpt)
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (8469 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det är så att om dämparen har ett bra flöde så minskas uppvärmningen av de tidigare delarna av systemet. Jag har ju som bekant Supertrapp dämpare på min bil. Det finns många åsikter om dessa, även bland ljuddämpar skrået. I vart fall är dom extremt lätta, men för små rent ljuddämpningsmässigt. Det har inneburit att jag fått använda väl lite brickor när jag vill ha tyst på bilen, vilket medför högt motstånd.
Detta märks till och med på vatten temperaturen! Färgen på headersarna (röda) blir vita tämligen fort vilket är ett resultat av hög värme. Med mycket brickor händer inte det. Så, med få brickor får jag låta bli hårdkörning.

Jag har noterat samma effekt med 180 gdr system på Panterorna. En del aftermarket 180 system har inte tänkt på detta och byggt för "täta" dämpare som får färgen på bakluckan att brännas.

Det är ju egenterligen inget konstigt, men nu har lindning, coating och mantling diskuterats för att få ner värmen, men inget sagts om "öppnare" avgassystem som bidragande orsak till bättre motorrumstemp och kylning. Det är ingen generallösning, men det gör det de gör.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
OK, nya dämparen hemma och monterad
Efter första testen så verkar det faktiskt fungera -> utan att det börjar glöda i övergången mellan expansionskammaren och ljuddämparen... dessutom så är ljudnivån... lägre än förut, trots öppnare system!?! Tja, får väl vänta fram till sommaren för att testa den på bana, men så här långt verkar det fungera i alla fall thumbs up

En liten bild på skönheten (som säkert inte kommer se så fin ut länge )

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
Racetech
Expansionskammar- och grenrörsproblem (omdöpt)
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (8469 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande