Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Hjälp med hållfasthetsberäkning/simulering | 5753 besök totalt |
Jag ska göra en simulering för att se hur mycket ledlagret i en topplagring belastas eller rättare sagt hur mycket det tål innan det går sönder.
Det jag behöver veta är hur många N lagret belastas med. Kan man räkna ut detta eller ska man "gissa" sig till ett värde? Ta ett ex. en bil väger 1600kg. 50/50 viktfödelning. Hur många N belastas då lagret axielt som max? Nu behöver jag inga exakta värden utan mer mellan tummen och pekfingret. |
||
Skall börja spåna lite.
Rent axielt är väll bara stötdämpar, eller? Hmm Samuel, de topplagringar du gjort. Vad har de för dimensionener på ledlagret och vad har åket för hörnvikt? De håller väll, eller? _________________ Johan Sjölinder |
||
Jo håller gör det ju helt klart. Ville bara för skoj skull göra en simulering i datorn för att se hur datorn tänker.
Är 1000N = 1ton? om hörnvikten är 300kg. Belastar man då lagret fram med 300N? (Jo fram är det både fjäder och dämpare som belaster lagret.) Kör man i ett hål så lagret får en smäll. Måsta man då räkna på hur hård fjädern är? För fjädern borde väl fördela kraften över en viss tid. Petar jag in 1000N i datorn får jag 16ggr säkerthet. Men just 1000N har jag ju bara tagit i luften. Så vad kan va rimligt? |
||
ok. så med 1000kg hörnvikt så är det 1.6ggr säkerhet. Med andra ord kan bilen väga 1600*4= 6400kg innan något pajjar? |
||
Nä,det är inte riktigt så lätt.
Kör du tex av banan på gotland ring med en hjulparet och kör sen på den 10cm höga kurbs-kanten som Millbro gjorde i sommras så blir det lite mer än den statiska vikten som belastar. Han pajjade iaf fjäderbenstornet, det blev runt _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
EDIT: Sent ute verkar det som...
om man har en bil som väger 1600kg och 50/50 viktfördening så ger det ju 400kg i hörnvikt. d.v.s ca 4000N. Sen när man svänger kommer man troligen upp i 80-90% viktfördelning till ytterhjulen, då får vi en hörn vikt på ca 7000N. Kör man sedan på kerbs eller ojämnheter så kan man säkert komma upp 10ggr det under kort tid. Fjäderhårdheten spelar nog inte så stor roll för belastningen vid t.ex. kerbskörning som dämparens hårdhet. Helt klart en krävande applikation... _________________ /Arne Lindgren |
||
Menar Du den översta spindelleden hos dubbla a-armar? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Jag har tolkat det som topplagringen på ett MacÄckelben.
Går man in på www.skf.com finns det dimensions tips. Tyvärr på engelska så jag pallar inte. ok, hmm allså fjädern står också på ledlagret. Det är ju nästan självklar när man tänker efter, blir jobbigt att svänga annras. _________________ Johan Sjölinder |
||
Allright, då har vi att göra med axialkrafter från stötdämparen, och dom kan vara stora. Det är alltså inte bara en fråga om hur mycket statisk vikt man har på lagret utan vilket motstånd stötdämparen producerar ggr accelerationen i fråga. Det är dämparen som kan producera de största krafterna, sedan får man lägga till de fjädringsmassiga som enbart är läges beroende. Inte aldeles enkel räkneoperation som troligtvis tar sin Fuling att rå på. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
om jag personligen skulle dimensionera ett sådant lager så skulle jag tänka så här...
Vid en stöt (trottoarkant eller curb) så blir ju accelerationen så stor på dämparen vilket gör att all kraft går rakt upp till lagret. och om jag hellre kör sönder en fälg skulle jag sätta så grova grejer på topplagringen som går sönder vid större kraft än vad som skulle demolera en fälg. Men hur stor kraft som får fälgen att slå igenom däcket återstår att räkna ut... _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Enligt sen samlade erfarenheter i vänskapkretsen så är o25mm ledlager lagom för en topplagring på en bil i ungefär denna viktklassen.
Arne vet vad som kan hända med för klena (o14mm) ledlager. _________________ MVH Patrik Johansson |
||
Ledlager är gjorda för radielbelasting.
400kg hörvikt, vi lägger hela axens vikt på ett hjul --> 800kg --> ca 8000N Ett 25 led-lager pallar 48000N radielt enligt SKF, hmm jag kollade bara ett Det finns en faktor som säger hur mycket lagret klar radielt + axelt. Åker man på en kurbs så är det däcket som får ta den största smällen ca ca ca ca ca ca skall jag gissa på 1,5-2ggr kommer lasten att öka dynamiskt, allså ca 12000-18000N 48000/12000 -> 4 48000/18000 -> 2,7 2,7 till 4 känns tryckt att ha. Vad händer när ledlagret säger upp? Har man en stor(tjock) bricka på varje sida om ledlagret så att kolvstången inte kan hoppa ur så borde det inte hända så hiskligt mycket. Jo ett jä... skrammel blir det men hjulet borde hållas på plats men glappar. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag vet inte vilket lager det är som ni pratar om (eller som han menar)
men om jag tolkat det rätt så borde det lagret ni skrivit utsätas för en del moment och kör man i ett hål i vägen så kommer det bli en bra smäll som ger en bakotriktad kraft samtidigt som det blir en kraftig upåtriktad kraft så när en länkarm kan gåsönder i den rikningen som den är starkast så tror jag att det blir en ganska kraftig belastning på de delarna som ni prata om? sen om man gör en uppskatning som fuling gjorde så tycker jag det låter som att man håller en jämn fart och tänker man att man bromsar kraftigt så borde belastningen stiga ganska ordentligt (pratar alla om samma lager? och vilket är det? (tänkte så alla är överens och är det inte olika på olika bilar?) (eller om Samuel Lindkvist säger vilket lager det är på vad för bil) _________________ // Mikeal Rylen |
||
Jag pratar topplagringen på ett MacÄckelben och jag TROR Samulel också gör det.
Sen hur mycket som lagret klarar radielt är i detta fall rätt ointresnakt pga ledlagret måste dimensioneras på dess felaktiga håll, allså axielt. Broms och sidokrafterna går ju radiel i lagret och är ca ca ca ca 1/10 av lagret(typ GE 25 ES) pallar. _________________ Johan Sjölinder |
||
Bromskrafter och potthål ställer inte särskillt stora krav radiellt på topplagringen. Sedan finns det sfäriska lager för axiell bleastning. De kan användas i kombination med ett vanligt ledlager, i det här fallet på översidan av det vanliga lagret. ELLER, man köper TVÅ axiella lagerHALVOR, så får man radialkraftsbärighet i bägge riktningarna, plus att dessa tillsammans klarar radiell belsatning som är nästan lika stor. Nackdelen är att installationen blir lite större för de finns inte i små dimensioner. Men man är med marginal på den säkra sidan med ett 47mm diameter lager. Dom e så saftiga att man kan göra ett nedre spindellager. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Det svåraste med hålf-beräkningar är att uppskatta lasterna.
De dynamiska krafterna är nog större än man tror. En erfarenhetsbaserad dimensionering är nog det bästa. Kan bidra med lite dåliga erfarenheter. Har bytt två uniballs förra säsongen. Det är dags igen innan jag besiktigare. Det klapprar och låter fan på höger sidan. Min bil väger 1500 tjänstevikt med ca. 60% fram. Köpte topplagring från ACE Competition som han i sin tur tar hem från Hohenester i tyskland. Ledlagret är en skum dimension jag inte lyckats hitta i sverige. Dy=38 di=20 B=25 b=22 Den storleken är absolut för klen på min tunga bil. Jag kör iofs inte direkt försiktigt men ändå det bord hålla bättre. Problemet är nog egentligen att man lastar lagret i "fel" riktning. Det blir ju en extrem sprängverkan då man lastar axielt. _________________ Christian Lindblom |
||
Hej Fuling, Ledlagret sitter i ett lagerhus som i sin tur hålls på plats i plattan med en spårring. Det går inte att smörja utan att ta isär. När jag monterar lagret smörjer jag med en molybdensulfidpasta med extremt hör halt av molybdensulfid. Funderar på att rita ett eget lagerhus som rymmer ett större lager. Det är tyvärr lite ont om plats i plattan som håller lagerhuset. Hålet är nära kanten för maxcamber. Ev. måste jag minska camber lite om jag konstruerar om. Gängländen på stötdämparen är oxå lite snål i längd så lagret bredd får inte öka för mycket heller. _________________ Christian Lindblom |
||
Racetech Hjälp med hållfasthetsberäkning/simulering | 5753 besök totalt |