Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hjälp med hållfasthetsberäkning/simulering
2 besök senaste veckan (5744 totalt)
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Jag ska göra en simulering för att se hur mycket ledlagret i en topplagring belastas eller rättare sagt hur mycket det tål innan det går sönder.

Det jag behöver veta är hur många N lagret belastas med. Kan man räkna ut detta eller ska man "gissa" sig till ett värde?

Ta ett ex. en bil väger 1600kg. 50/50 viktfödelning. Hur många N belastas då lagret axielt som max?
Nu behöver jag inga exakta värden utan mer mellan tummen och pekfingret.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Skall börja spåna lite.
Rent axielt är väll bara stötdämpar, eller?

Hmm Samuel, de topplagringar du gjort.
Vad har de för dimensionener på ledlagret och vad har åket för hörnvikt?
De håller väll, eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Jo håller gör det ju helt klart. Ville bara för skoj skull göra en simulering i datorn för att se hur datorn tänker.

Är 1000N = 1ton?

om hörnvikten är 300kg. Belastar man då lagret fram med 300N? (Jo fram är det både fjäder och dämpare som belaster lagret.)

Kör man i ett hål så lagret får en smäll. Måsta man då räkna på hur hård fjädern är? För fjädern borde väl fördela kraften över en viss tid.

Petar jag in 1000N i datorn får jag 16ggr säkerthet. Men just 1000N har jag ju bara tagit i luften. Så vad kan va rimligt?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Nä. Kraften är vikten gånger jordens tyngdacceleration. Dvs massan*9.82

Alltså. 1 kilo är cirka 10 Newton.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
_maniac_ skrev:
Nä. Kraften är vikten gånger jordens tyngdacceleration. Dvs massan*9.82

Alltså. 1 kilo är cirka 10 Newton.


ok. så med 1000kg hörnvikt så är det 1.6ggr säkerhet. Med andra ord kan bilen väga 1600*4= 6400kg innan något pajjar?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Nä,det är inte riktigt så lätt.

Kör du tex av banan på gotland ring med en hjulparet och kör sen på den 10cm höga kurbs-kanten som Millbro gjorde i sommras så blir det lite mer än den statiska vikten som belastar.

Han pajjade iaf fjäderbenstornet, det blev runt

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



EDIT: Sent ute verkar det som...

om man har en bil som väger 1600kg och 50/50 viktfördening så ger det ju 400kg i hörnvikt. d.v.s ca 4000N.
Sen när man svänger kommer man troligen upp i 80-90% viktfördelning till ytterhjulen, då får vi en hörn vikt på ca 7000N. Kör man sedan på kerbs eller ojämnheter så kan man säkert komma upp 10ggr det under kort tid.
Fjäderhårdheten spelar nog inte så stor roll för belastningen vid t.ex. kerbskörning som dämparens hårdhet.

Helt klart en krävande applikation...

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Samuel Lindkvist skrev:
Jag ska göra en simulering för att se hur mycket ledlagret i en topplagring belastas eller rättare sagt hur mycket det tål innan det går sönder.

Det jag behöver veta är hur många N lagret belastas med. Kan man räkna ut detta eller ska man "gissa" sig till ett värde?

Ta ett ex. en bil väger 1600kg. 50/50 viktfödelning. Hur många N belastas då lagret axielt som max?
Nu behöver jag inga exakta värden utan mer mellan tummen och pekfingret.

Menar Du den översta spindelleden hos dubbla a-armar?
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag har tolkat det som topplagringen på ett MacÄckelben.

Går man in på www.skf.com finns det dimensions tips.
Tyvärr på engelska så jag pallar inte.

ok, hmm allså fjädern står också på ledlagret.
Det är ju nästan självklar när man tänker efter, blir jobbigt att svänga annras.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
Jag har tolkat det som topplagringen på ett MacÄckelben.

Går man in på www.skf.com finns det dimensions tips.
Tyvärr på engelska så jag pallar inte.

ok, hmm allså fjädern står också på ledlagret.
Det är ju nästan självklar när man tänker efter, blir jobbigt att svänga annras.


Allright, då har vi att göra med axialkrafter från stötdämparen, och dom kan vara stora.
Det är alltså inte bara en fråga om hur mycket statisk vikt man har på lagret utan vilket motstånd stötdämparen producerar ggr accelerationen i fråga. Det är dämparen som kan producera de största krafterna, sedan får man lägga till de fjädringsmassiga som enbart är läges beroende. Inte aldeles enkel räkneoperation som troligtvis tar sin Fuling att rå på.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Sorry, dubbelpost.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 181



om jag personligen skulle dimensionera ett sådant lager så skulle jag tänka så här...
Vid en stöt (trottoarkant eller curb) så blir ju accelerationen så stor på dämparen vilket gör att all kraft går rakt upp till lagret. och om jag hellre kör sönder en fälg skulle jag sätta så grova grejer på topplagringen som går sönder vid större kraft än vad som skulle demolera en fälg. Men hur stor kraft som får fälgen att slå igenom däcket återstår att räkna ut...

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238





Blev fel

_________________
Henning Olsson
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Enligt sen samlade erfarenheter i vänskapkretsen så är o25mm ledlager lagom för en topplagring på en bil i ungefär denna viktklassen.
Arne vet vad som kan hända med för klena (o14mm) ledlager.

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ledlager är gjorda för radielbelasting.

400kg hörvikt, vi lägger hela axens vikt på ett hjul --> 800kg --> ca 8000N

Ett 25 led-lager pallar 48000N radielt enligt SKF, hmm jag kollade bara ett

Det finns en faktor som säger hur mycket lagret klar radielt + axelt.

Åker man på en kurbs så är det däcket som får ta den största smällen
ca ca ca ca ca ca skall jag gissa på 1,5-2ggr kommer lasten att öka dynamiskt, allså ca 12000-18000N

48000/12000 -> 4
48000/18000 -> 2,7

2,7 till 4 känns tryckt att ha.

Vad händer när ledlagret säger upp?
Har man en stor(tjock) bricka på varje sida om ledlagret så att kolvstången inte kan hoppa ur så borde det inte hända så hiskligt mycket. Jo ett jä... skrammel blir det men hjulet borde hållas på plats men glappar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



Jag vet inte vilket lager det är som ni pratar om (eller som han menar)

men om jag tolkat det rätt så borde det lagret ni skrivit utsätas för en del moment och kör man i ett hål i vägen så kommer det bli en bra smäll som ger en bakotriktad kraft samtidigt som det blir en kraftig upåtriktad kraft
så när en länkarm kan gåsönder i den rikningen som den är starkast så tror jag att det blir en ganska kraftig belastning på de delarna som ni prata om?

sen om man gör en uppskatning som fuling gjorde så tycker jag det låter som att man håller en jämn fart och tänker man att man bromsar kraftigt så borde belastningen stiga ganska ordentligt

(pratar alla om samma lager? och vilket är det? (tänkte så alla är överens och är det inte olika på olika bilar?)
(eller om Samuel Lindkvist säger vilket lager det är på vad för bil)

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag pratar topplagringen på ett MacÄckelben och jag TROR Samulel också gör det.

Sen hur mycket som lagret klarar radielt är i detta fall rätt ointresnakt pga ledlagret måste dimensioneras på dess felaktiga håll, allså axielt.
Broms och sidokrafterna går ju radiel i lagret och är ca ca ca ca 1/10 av lagret(typ GE 25 ES) pallar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Rullen skrev:

lagret ni skrivit utsätas för en del moment och kör man i ett hål i vägen så kommer det bli en bra smäll som ger en bakotriktad kraft samtidigt som det blir en kraftig upåtriktad kraft
så när en länkarm kan gåsönder i den rikningen som den är starkast så tror jag att det blir en ganska kraftig belastning på de delarna som ni prata om?

sen om man gör en uppskatning som fuling gjorde så tycker jag det låter som att man håller en jämn fart och tänker man att man bromsar kraftigt så borde belastningen stiga ganska ordentligt


Bromskrafter och potthål ställer inte särskillt stora krav radiellt på topplagringen. Sedan finns det sfäriska
lager för axiell bleastning. De kan användas i kombination med ett vanligt ledlager, i det här fallet på översidan av det vanliga lagret. ELLER, man köper TVÅ axiella lagerHALVOR, så får man radialkraftsbärighet i bägge riktningarna, plus att dessa tillsammans klarar radiell belsatning som är nästan lika stor. Nackdelen är att installationen blir lite större för de finns inte i små dimensioner.
Men man är med marginal på den säkra sidan med ett 47mm diameter lager.
Dom e så saftiga att man kan göra ett nedre spindellager.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



Det svåraste med hålf-beräkningar är att uppskatta lasterna.

De dynamiska krafterna är nog större än man tror.

En erfarenhetsbaserad dimensionering är nog det bästa.

Kan bidra med lite dåliga erfarenheter. Har bytt två
uniballs förra säsongen. Det är dags igen innan jag besiktigare.
Det klapprar och låter fan på höger sidan.

Min bil väger 1500 tjänstevikt med ca. 60% fram.
Köpte topplagring från ACE Competition som han i sin
tur tar hem från Hohenester i tyskland.
Ledlagret är en skum dimension jag inte lyckats hitta i sverige.

Dy=38
di=20
B=25
b=22

Den storleken är absolut för klen på min tunga bil.

Jag kör iofs inte direkt försiktigt men ändå det bord hålla bättre.

Problemet är nog egentligen att man lastar lagret i "fel" riktning.
Det blir ju en extrem sprängverkan då man lastar axielt.

_________________
Christian Lindblom
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Chrisss:
Hur ser din topplagring ut?
Kan du gå upp i dimension på ledlagret?
Går lagret att smörja? (typ fettspruta)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



fuling skrev:
Chrisss:
Hur ser din topplagring ut?
Kan du gå upp i dimension på ledlagret?
Går lagret att smörja? (typ fettspruta)


Hej Fuling,

Ledlagret sitter i ett lagerhus som i sin tur hålls på plats i plattan
med en spårring. Det går inte att smörja utan att ta isär.
När jag monterar lagret smörjer jag med en molybdensulfidpasta
med extremt hör halt av molybdensulfid.

Funderar på att rita ett eget lagerhus som rymmer ett större lager.
Det är tyvärr lite ont om plats i plattan som håller lagerhuset.
Hålet är nära kanten för maxcamber. Ev. måste jag minska camber lite
om jag konstruerar om. Gängländen på stötdämparen är oxå lite
snål i längd så lagret bredd får inte öka för mycket heller.

_________________
Christian Lindblom
Citera
Racetech
Hjälp med hållfasthetsberäkning/simulering
2 besök senaste veckan (5744 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande