Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Kortning av slagen i växelspaken? | 1 besök senaste veckan (12369 totalt) |
Någon som har några bra tips på ombyggndad av växellänkaget för att få en mer exakt spakkänsla ? Jag måste flytta tillbaka min växelspak 10 cm och när jag gör det så kan man ju samtidigt modifiera den lite... Växellådan är en Volvo M46... en idéer från andra växellådstyper kan ju också va intressnat. Är det någon som har bilder så vore det kanon.
|
||||
Jag bytte ut hela mekaniken till en eftermarknads spak (B&M) för att få mer precision i växlingarna och kortare spak. Växlingskänslan blev enormt bra. Men ....... den korta spaken gjorde att det blev tyngre att växla samt att man var tvungen att vara mer 'exakt' när man lägger i växlarna. Jag förlängde därför spaken ca 6cm och det blev helt perfekt. Exakt mekanik i kombination med det längre skaftet gjorde att jag växlar snabbare än någonsin med minimal ansträngning. Gå in på B&M's hemsida ( http://www.bmracing.com ) Välj Produkter, Välj Manual Shifters, Välj Volvo. Min finns självklart under Chevrolet _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
På TPC forumet var det en som moddat sin M46 spak (länge sen det inlägget var med förvisso). Han hade förlängt spaken under leden ca 3cm och bytt alla bussningar i länkaget så att det slutade glappa.
Minnet är väl dock som en alzheimer på mig så det kan vara några luckor i ovanstående eller för mycket eget troende. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Så här har jag gjort med min växelspak på en BMW, volvon har ungefär samma utförande på spaken.
Bilden till vänster visar originalspaken och den till höger min modifiering. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Det värsta måste nog vara B&Ms gamla knoppar till Quicksilver-spaken; en kromad stålkula. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Det fanns bara till nyare volvolådor Spaken ser mycket trevlig ut annars !!! |
||||
Ser väldigt lik volvospaken ! Har du bara kapat av och förlängt ? Är det svetsbart material i spaken ? Du måste flytta upp kulskålen också eller ? Problemet är att min spak är rätt sliten i kulan så jag måste nog hitta en annan i så fall. |
||||
Jag såg på en bild för väldigt längesen en som använt en uniball som led till en hemma gjord växelspak. Har verkligen en uniball tillräckligt med "slag" så man kan använda den till detta ?
|
||||
Intressant ! Du har ingen bild på hur du har gjort ? Jag tänkte att jag i så fall skulle trä uniballsen på växelspaken uppifrån så att den hamnar ovanför kulan. Då flyttas ju leden 20-30 mm uppåt vilket borde va rätt lagom. Sen skulle jag göra ett gängat fäste i spakstället att fästa uniballsen i. |
||||
Porsche använde Balsaträ i knoppen på 917! Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Jag har bara kapat och förlängt den under kulan, jag har inte rört kulskålen men spaken är förlängd max (den tar i kardanaxeln om man trycker lite på spaken) _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Ett tipps på skön, billig och lätt knopp. Maskinspakskula i bakelit (ni vet såna svarta som sitter på svarvar och pelarborrmaskiner). Jag gillar runda knoppar och den kan hittas på en väsorterad järnhandel (finns i olika storlekar oxå) för under 50-lappen. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jag har gjort precis som Koni på flera BMW (02 och E21). På min E30 iX sitter fördelningslådan rakt under spaken så jag var tvungen att höja skålen som kulan på spaken ska vila i också.
Slaget är nu kort. Och då menar jag kort! :-) _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Så här ser spakstället ut till lådan orginal.
Hur tror ni man ska få fast uniballsen mot kulan ? Jag funderar på att borra ett hål för en rörsprint men det kanske försvagar spaken för mycket. |
||||
Nu har jag byggt om spaken. Blev rätt bra om jag får säga det själv Blev riktigt tajta lägen i spaken.
Bilder: Fler bilder här: http://attitude.mine.nu/bilder/wackt |
||||
Allmänt banåkaforum Kortning av slagen i växelspaken? | 1 besök senaste veckan (12369 totalt) |