Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Ställbara KONI - vad är det man ställer?
6 besök senaste veckan (6305 totalt)
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Jag har gula 'Koni Sport' på min 200SX, och i fram kan man enkelt ställa in nån form av hårdhet genom att använda en liten ratt.

Nu undrar jag om det är någon som vet exakt vad det är man 'ställer in' när man vrider på ratten? Finns väl mer parametrar än en enda för hur 'hård' en dämpare är?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158



Det är endast returen du kan ställa på Koni Sport.
Jag förstår inte riktigt varför den är där faktiskt. Jag har labbat en del men jag tycker det känns helt fel att bara kunna ställa returen och inte labba med resten.

_________________
/Per Hylthén
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Returen - är det hur hårt dämparen 'håller emot' när hjulet är på väg upp? Eller på väg ner?

Några riktmärken att hålla sig till?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158



På väg ner

_________________
/Per Hylthén
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lite enkelt kan man säga såhär.

Man kör sin bil med Koni Sport men uppfattar den som mjuk.
Hårdare gör man bilen genom att bytta fjädrar, att ställa på dämparna gör bara att man "breder ut rörelseförändringen" under en längre tid.

Vi monterar hårdare fjädrar på bilen och den känns helt riktigt stummare.
Under komp.fasen är detta inte så kännsligt (iaf är det i valet mellan komp. eller retur ett relativt enkelt val att välja returen som justerbar) men när den komprimerade fjädern ska fjädra ut igen, med våran returinställning optimerad för den mjukare fjädern får vi problem. Rörelsen ut blir inte kontrollerad och körning bör bli ganska slagig och sladdrig. Som när dämparna är tokslut på bruksbilen tex... Det fladdrar om hjulen så man tror dom är helt lösa.

Kan vi då krana på lite mer retur är problemet ur vägen och vi kan ställa in dämparen så den funkar för den nya fjädern.

Hoppas det gick att förstå...jag är enkom nybörjare i ämnet.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per-_
FFM
Här sen Feb 2003
Inlägg: 60



om man tar en styck gul Koni och en styck exempelvis Bilstein och säger att de är helt likvärdiga (kanske inte i praktiken, men nu är de det) förutom att Konidämparen är ställbar. I vilka fall (förutom det AL nämnde) har man då nytta av Konidämparen? Personen som ska köra bilen har den inte enbart till banåkning, men bilen ska inte göra bort sig på banan. Om man tar banåkningen seriöst men inte vill lägga mer än 7-8k på fjädrar och dämpare, är då gula Koni på något sätt överlägset andra alternativ i samma prisklass?

_________________
Per Stohm
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2914

Namndispens
Namndispens

Med den ställbara Koni returen kan du påverka hur bilen kan komma att uppträda medans du tar en kurva eller snarare utgången från kurvan...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Japp, som Bamsefar säger. Man kan få bilen att bete sig annorlunda i olika delar av kurvan med justering...

Hur just returen påverkar går nog att utröna ur en tidigare tråd om "Dämpare för dummies" eller ngt sådant.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Åke Wallebom skrev:
Jag har gula 'Koni Sport' på min 200SX, och i fram kan man enkelt ställa in nån form av hårdhet genom att använda en liten ratt.

Nu undrar jag om det är någon som vet exakt vad det är man 'ställer in' när man vrider på ratten? Finns väl mer parametrar än en enda för hur 'hård' en dämpare är?


Kanske lite långtgående, men mitt svar på sid 6 eller 7 nu, som heter DD;s dämparinställningar, så kan du få en fingervisning om vad en dämpare kan användas till.
Lite av det som Bamsefar är ute och far efter.

Göran Malmbergg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Course skrev:
om man tar en styck gul Koni och en styck exempelvis Bilstein och säger att de är helt likvärdiga (kanske inte i praktiken, men nu är de det) förutom att Konidämparen är ställbar. I vilka fall (förutom det AL nämnde) har man då nytta av Konidämparen? Personen som ska köra bilen har den inte enbart till banåkning, men bilen ska inte göra bort sig på banan. Om man tar banåkningen seriöst men inte vill lägga mer än 7-8k på fjädrar och dämpare, är då gula Koni på något sätt överlägset andra alternativ i samma prisklass?

om du skall labba med olika fjädrar, vilket du måste om bilen skall bli snabb, måste du ha justerbara dämpare.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2914

Namndispens
Namndispens

ice skrev:
om du skall labba med olika fjädrar, vilket du måste om bilen skall bli snabb, måste du ha justerbara dämpare.


Mja måste måste man inte, det är bara det att vinsten så att säga kan utebli om man inte kan justera dämparna också...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



om man vill mjuka/styva dämpningen fram kan man istället mjuka/styva returdämpning bak. Under förutsättning att man jobbar i områden så att fjädern fortfarande är överdämpad på retur, vill säga. När framvagnen tex. dyker så reser ju sej bakvagnen; dvs. dämpning fram och returdämpning bak.

Detta borde göra att man hellre vill kunna ställa returdämpning än dämpning (eftersom man med retur också anpassar efter fjädringen), om man nu ska kunna ställa alls.

Eller?

Dan
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Typiskt exempel är Gelleråsen.

Kastar du in bilen i essen men får hållar igen pga lite överstyrning in i svängen, "softa" rebound bak. Genast får du mer kontroll.

Samma gäller om du har taskigt "häng" i framhjulen när du drar in bilen i en snabb höger. Åtgärd: softa rebound höger fram, kanske tom sätt rebound hårdare bak om det inte förstör ngn annan viktig sväng.

Tips allmänt: Ta alltid reda på vilken sväng som är viktigast (tidsmässigt). Vissa kurvor känns jätteviktiga och bra, men i själva verket bara ger några hundradelar, medan ngn annan kurva kan resultera i flera tiondelar med rätt setup/dämparinställning.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



iceman skrev:
Typiskt exempel är Gelleråsen.
Kastar du in bilen i essen men får hållar igen pga lite överstyrning in i svängen, "softa" rebound bak. Genast får du mer kontroll.

Samma gäller om du har taskigt "häng" i framhjulen när du drar in bilen i en snabb höger. Åtgärd: softa rebound höger fram, kanske tom sätt rebound hårdare bak om det inte förstör ngn annan viktig sväng.


om vi tar essen, Kan du precisera hela kurvan hur du kommer in, bromsar, svänger och går ut. Som jag förstår det så avser stötdämpar förändringen att öka bakvagnsgreppet direkt du vrider på ratten, eller strax efter. Med tanle på min redogörelse för "dämpardummis egna inställningar" så tycker jag det vore spännande att höra händelseförloppet lite mer utmålat.
"Taskigt häng i fram hjulen" är ju liknande verkan som i mitt exempel.
Men rebound bak hårdare låter som du svänger mer än du använt bromskraft in i kurvan. Men det är kanske det du menar med "snabb höger".

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Sparade trådar/FAQ
Ställbara KONI - vad är det man ställer?
6 besök senaste veckan (6305 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande