Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kombinerad ban- och vardagsbil?
<<   1, 2
6589 besök totalt
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Ja det kom ju en del bra tips här. Har tyvärr varit frånkopplad ett bra tag på grund av Bredbandsbolaget thumbs down och deras strul. Sitter uppringt via mobilen och GPRS just nu i ren desperation

Audi A3 i alla dess varianter känns på något vi lite för likt Golfen jag har nu. Skall nog försöka få till en provkörning av såväl Evo som Impreza framöver. Skall svänga inom Tumba bil i mitte Det är som sagt ny bil som gäller, av olika orsaker, så där faller vissa kul alternativ bort.

RX-8 har varit på tapeten, är dock lite osäker på det kortet när det gäller driftssäkerhet och så. Vad händer med den stackars Renesis motorn när man passerat 6-7000 mil? Verkar inte vara många som kört mer än 4000 mil med dem än så länge (har letet runt lite på forum efter långkörare). Men visst katten är den snygg, dock inte fyrhjulsdriven.

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Automobil struntar i däcken?

barth skrev:
Ang, Automobils A test så pratade jag med jarlmark och det var en helt felställd bil som dom fick.
Cambervinklarna var fel och däcken var som nämts undermåliga.
Vid kontakt med Mitsubishi Sverige var dom helt oförstående enligt deras mening satt det "nya" däck på bilen

Så Automobil bara tar det dom får? Var det skälet till att dom genomförde A-Testet Carrera vs Boxster även fast det inte var likvärdiga däck på bilarna? (Jag blev så himla sur på det testet)

Konspirationsteori: Boxster levererades med sämre däck bara för att Carreran skulle vinna?

Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Jag tror inte på en kombi (dvs kombination väg/bana, inte herrgårdsvagn).

För min del väljer jag hellre en billigare råttsoffa till vardags & lägger pengarna på något med lite mindre kompromisser till banåkningen.

Det är ju hyggligt med deg vi snackar här, varför inte köpa en äldre Golf eller A3-A4 eller E36 BMW + tex en preppad 80-tals 911?

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Björn Larsson skrev:

För min del väljer jag hellre en billigare råttsoffa till vardags & lägger pengarna på något med lite mindre kompromisser till banåkningen.

Det är ju hyggligt med deg vi snackar här, varför inte köpa en äldre Golf eller A3-A4 eller E36 BMW + tex en preppad 80-tals 911?

Finns ju en anledning till: När man har banbilen ståendes för uppgraderingar så är det skönare att kunna åka runt i en bruxis och t.ex. hämta delar...

Mvh
Mangan

SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

Hmm...det här med kombination har mycket att göra vad man är ute efter..

Impreza/Evo öppnar upp för så mycket mer än "bara" däckgnuggning på asfalt, vintersäsongen med fulldubb och isåka är t.ex för mig personligen roligare/viktigare än asfalt och rdäck.

Sedan att den är rätt potent till det mesta gör den "praktisk" - men det finns betydligt bättre bilar till renodlat asfaltsbruk.

/J

Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Björn Larsson skrev:

Håller med thumbs up

Bruksbil & räserbil

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jag håller oxo med om det där med kombibil, inte lätt. Inte ens lätt att få till en vettig kompromiss mellan sportig söndagsbil och banbil....

Men av oklara skäl så verkade det bara vara nya bilar som var aktuellt i detta fallet?

om inte det är nödvändigt och man lägger 100 k på råttsoffan så öppnas ju en massa möjlighter. En Elise kanske?

Skåne
Här sen Sep 2003

Har en erfarenhet att bidra med i just detta fallet.
Jag kraschade min dåvarande kombinerade ban/bruksbil på bana för ett par år sedan. Det blev väldigt opraktiskt plötsligt, inte minst kring frågan att få hem eländet till garaget och sedan att ta sig till/från jobb såväl som garage.

Numera har jag en dedikerad banbil och en dedikerad bruksbil, visst det kostar mer men det ger en extra marginal som jag gärna betalar lite mer för...

Här sen Mar 2004

Vill bara lägga in ett förslag på en underbar bil som inte behöver byggas om till klubbåkning och fungerar perfekt till och från. Honda Civic Typ R! Har alldrig kört en bättre bil på bana som rakt av kommit direkt från affären dessutom den bästa bilen jag kört på bana som inte varit extrem och kom inte och jämför den med en golf, Audi, Alfa osv. den är i en annan division! ok inte lika snabb rakt fram som en del andra.
Skulle personligen inte köpa en Audi till sådan bil. Audin är tråkig, den går givetvis att få att gå fort runt en banan men är hur man än gör framtung, har inte provat någon 4-krafsare som gått riktigt bra på bana. Annars går ju vissa Porschar bra på bana men dessa är kanske inte så praktiska varje dag bilar, BMW M3 har jag konstigt nog ingen erfarenhet av.
Citera
Anters
Luleå
Här sen Jan 2006

Vill bara flika in att de inte var några Hankook däck på den röda EVo som var med i testet, det var Falken däck om det nu är bättre vet jag faktiskt inte

Är man väldigt intresserad av antingen EVo eller Impreza så rekommenderar jag att man kikar på några Best motoring avsnitt thumbs up Deras tester är ruskigt roliga att se och ibland förvånas man över resultaten.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Du menar att det alltid är den hypade Japanska bilen som spöar alla Europeiska superbilar? Ja, det är verkligen förvånande...

BMW 330i -05
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
Du menar att det alltid är den hypade Japanska bilen som spöar alla Europeiska superbilar? Ja, det är verkligen förvånande...

...ja, det är förvånande att något från Japan kan prestera något överhuvudtaget...
Nej, går man efter den allmänna trenden här så är det BMW det skall vara, gärna något gammalt ur 3-serien med tillhörande rosthål bakom framhjulen..

/J

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

hehehe, ta det inte så. Jag menade mest hur de kör bilarna över lag, det kan ju lika gärna vara en japan som vinner över en japan.
Fast de får in "japan spec." på vissa bilar antar jag? Max 280Hk eller nåt skumt?

Jag hade inte sagt nej till en NSX Type-R...

BMW 330i -05
Citera
Bjarne...
Luleå
Här sen Okt 2004

Kolla in min kompis Kristoffers sida om sin Evo IX
www.evoix.se
han är nöjd och bilen går otroligt bra!

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Stefan_A skrev:
RX-8 har varit på tapeten, är dock lite osäker på det kortet när det gäller driftssäkerhet och så. Vad händer med den stackars Renesis motorn när man passerat 6-7000 mil? Verkar inte vara många som kört mer än 4000 mil med dem än så länge (har letet runt lite på forum efter långkörare). Men visst katten är den snygg, dock inte fyrhjulsdriven.

Finns många andra vankel (tex RX-7) som gått långt så det bör funka.
Men ska du har fyrkrafs samt kul så är det Impreza vs. EVo = den klassiska frågan

Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Sportbilsentusiasten skrev:
Stefan_A skrev:

Finns många andra vankel (tex RX-7) som gått långt så det bör funka.
Men ska du har fyrkrafs samt kul så är det Impreza vs. EVo = den klassiska frågan

Då kan jag meddela att EN STYCK RX-8 Renesismotor har havererat i Sverige. Det var något med oljeslangarna(?????) i kombination med låååg utomhustemperatur som var orsaken.

Apropå motorn och ligga uppemot 9000 ska inte vara några problem. Renesismotorn har genomgått en stor mängd invändiga förändringar som gör att den SKA hålla för att ligga på dessa varv.

De äldre wankelmotorerna kunde också varva högt men för att lite enkelt förklara skillnaden: Rödmarkeringen började tidigare på de de äldre bilarnas varvräknare och kombinerades med en summer som varnade för höga varvtal. Det fanns dock inget som hindrade en ifrån att varva vidare, dumt att göra på en motor som inte är preparerad i förväg för höga varv.

Apropå Mazda och andra bilmärken, de släpper väl ändå inte ut bilar till försäljning med ljugande rödmarkeringar? Någon tanke med varför en röd markering börjar på en viss plats måste det väl ändå finnas oavsett tillverkare.

Varför byta Golfen?
Köp en billig extrabil om plats finnes för denna, förädla över tid och vem vet en dag har du kanske en Volvo 360 med fullt rörramschassi?

Citera
Allmänt banåkaforum
Kombinerad ban- och vardagsbil?
<<   1, 2
6589 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande