Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
1, 2, 3 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
En liten försmak av vad som hander i denna tråd:


Innehållsförteckning:

Hint om inköp av donatorbil (Porsche Boxster)
Officiell info om inköp av donatorbil
Referensmått Boxster och bubbla
Stålkvalitér i Boxsterchassit
Fjäderkonstant Boxster original
Jigg klar och monterad under bilen
Bubbla avställd. Demontering påbörjad
Luftinsläpp på sidorna monterade
Bubblakaross i taket, Boxsterchassit rullar in
Kaross sänkt till ride-hight
Inköp av custom burbyggsats
Nya trösklar på gång
Inser att jag missuppfattade hur mycket tid det tar
Inpassning av motorluckan
Fjäderbenstorn fram och bak klara
Positionering av ratt och pedaler
Bur färdigsvetsad - nästan
Mockup med skärmar och hjul
SFRO 1 (Byggbesiktning) klar
Sammanställning av 17" Fuchs fälgar
Provmontering av turbogrenrör
Bältesstag bakom stolarna
Plåt runt motorrummet klart
Trepunktsbälten på plats
Mer info om Nordstad-bilen
Torrgasar och provsitter förarplatsen
Torpedvägg klar
IMS-lager byte
Volvo fordonsträff 2013 roll-out utan motor
BugRun 2013
Arduinokod till instrumentbrädan
SFRO 2 (Slutbesiktning) klar
Mätning på oljenivågivare från M96 motorn
Arduino elschema
Bullerprov försök 1
Bullerprov klar
Regbesiktning klar
BugRun 2014
Körbar igen efter BugRun
Garagelack
SVKG Vårruset 2015 (Filmsnutt)
SVKG Vandringspris och artikel i Bulletinen
Volvo fordonsträff 2015 och jämförelse med en original bubbla
LMS Knutstorp, fina bilder av lewan
Inköp av ny motor (996TT) och MCM Miss Daisy

______________________________________________________________________________________
EDIT: Första inlägg som det var innan Boxstern kom in i spelet:

Nu blir det äntligen en tråd om min bil också.

Det är väl tredje bilen i rejsabubblagänget. Även om bilen är inte speciellt rejsigt, skoj är den i alla fall och det är såååå gott ljud .

Så sa bilen ut när jag köpte den (12/2003):


Väldigt ful tycker jag, men det var bra skick och OK pris.

Efter borttagning av allt "chromfoppel" blev det direkt bättre och sen var det bara lägga till alla de roliga grejer jag hade samlat till förra bubblan.
Färgen är fortfarande lite ful, men man vänjer sig.


Tyvärr körde jag hela vintern 04/05 i Gbgs salt & vatten pöl, men jag var ung och student. Skoj var det också!


Specs nu:

Chassis:
- dämpare koni röd
- fjädrar fram 30-40mm typ fast, furious och billigt. Fjäderben byggt med blandade delar från '73 och '74 årsmodell. fick bilen tillbaka till en mer förnuftig höjd (upp igen alltså).
- fjädrar bak: vanliga Porsche 944 fjädrar (1mm tjockare än bubbla original och ~25% hårdare om jag minns rätt) sänkning med ~15mm
- fjäderbenstag fram
- byt ~hälften av bussningarna.
- 23mm krängningshämmare fram (07-04-30)
- 14mm Porsche 944 krängningshämmare bak (07-04-30)

Bromsar:
- Porsche 944 enkolvsok på ventilerade skivor runt. Lite överdimensionerad, men de var billiga (gratis). Lite byggbilder följer förhoppningsvis.

Hjul:
- Street/Sommar
fram Porsche Boxster 6x16" ET50 med 195/50 R16
bak Porsche Boxster 7x16" ET40 med 205/55 R16 (tom. 06-07-28 195/50R16)

- Race (forre detta vinter)
fr.o.m 06-07-01: Porsche 924turbo 6x15" ET52,3 med 195/55 R15 Toyo r-däck + 8/10mm spacers
innan: Porsche 924turbo 6x15" ET52,3 med 185/65 R15 Michelin vinterdäck


Interiör:
- nästan original
- Golf GTI Mark I stolar, alternativt MOMo racing stol (ändrad 07-04-30)
- Momo sportratt (ärvt av farsan - original och gammalt alltså)
- extramätare för varvtal och oljetemp
- väldigt lite musik (ändrad 07-04-30)

Drivlina:
- motor renoverad och borrad till 1776ccm (06-07-28)
- turbo med hemmabyggd insug och avgassystem (sommar 08)
- MegaSquirt 2.2 V1 moddat för coil on plug och VR givare (sommar 08)
- fram till vår 2008 dubbla bus / typ3 förgasare (updaterad 07, men fanns med länge)
- torrsumpsystem (fr.o.m. 06-05-20)
- IRS växellåda (AT ??) med lång utväxling (flyttad up från TODo listan 06-05-07)

X-tärriör:
- igen nästan orijinååål
- integrerade dimljus från VW Lupo. Jag kommer inte ihåg varför. Autobahn prestige har blivit mycket bättre nu, men bilen blev inte snabbare
- tagit bort en 20cm lång chromlista fram
- bakre 3 rutor i lexan (07-04-30)

TODo:
- lite småfix
- dekal på sidan (rösta gärna thumbs up / thumbs down )

Jag hoppas jag kommer updatera tråden...

/oje

PS: Rätta gärna till de fulaste felstavningar och grammatikfel (pm:a ). Annars kommer jag aldrig lära mig..

_________________
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8103



Nice med en 1303:a!
Min första bil var en 1303s -74
Den var riktigt rolig på vintern


En liten fråga bara.
Har du skivor runt om eller? Edit: läste lite dåligt. Ser nu att du hade det runt om.
om så är fallet hur har du gått tillväga med konverteringen?

/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
jurkko skrev:

En liten fråga bara.
Har du skivor runt om eller? Edit: läste lite dåligt. Ser nu att du hade det runt om.
om så är fallet hur har du gått tillväga med konverteringen?


Du tänkte speciellt på bakaxeln ?

Bakaxeln var hur enkelt som helst, eftersom Porschan har samma bakaxel. Även bromsledningar från Porsche passade rakt av.

Jag fick bara ändra vajerlåset till handbromsen.

Bubbla till vänster, Porsche till höger.

Det löste sig med lite hårdlödning:


Fram var det däremot inte så enkelt. Fortsättning följer...

/oje

_________________
Citera
jocke_p
Jönköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 52



Då var vi tre då!
Coolt! Tycker din dekal på sidan är riktigt cool. Har haft funderingar på nåt liknande på min. Eller som Carrera RS dekalerna på Porsche, kanske i nåt vinrött. Vi får väl se till sommaren!

_________________
Joakim Piejko
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det har varit tyst här rätt länge, men det betyder inte att jag inte har gjort nåt. Anledning var att min kamera har pajat och tråd utan kort är ju värdelösa.
Fredag har jag äntligen fått en ny kamera - nu kommmer det förhoppningsvis en del uppdateringer.

Jag har fixat:
- växellåda med lång utväxling sitter på plats och blev provkörd idag. Efter en "sista minuts" justering i växelspaken kunde jag njuta av topfart och mindre varvtal under cruzning. annars gick lådan så bra som alla lådor jag hade innan: lite skrapigt i två:an, men helt ok.

Här sitter den i (status lördag eftermiddag)


- byte en bussning i växellådslänkage. Nu är det äntligen tyst.

- flyttat allt el i motorrummet, efter nån hade sagt att det såg lite skräpigt ut i motorrummet. Han hade rätt och det blev riktig snygt (syns knappt på bilden där uppe). Jag skulle har rensat kontakarna också...

- minskat hålet i trotteln (altså det här runda plåtbit som helst ska vara "wide open") nu är tomgången något mindre rejsigt ~1200varv istället för 2000varv på en motor som varva 4500

- monterad en riktig brandsläckare. 1kg är kanske inte riktig riktig, men iaf bättre än en gammal flytt ylltäcke (finns ordet ?)

ursäkta toapapret, men växellådsbussningsbytet var väldigt kladdig.

- sen var det cruuuz med Der Fahrvergnugen Westers idag. - i bland får man väl lite finåka -

Jag var lite oroligt eftersom bilen startade inte i går kväll. Logiskt tycker de som kommer ihåg första bilden men jag hade satt i en motor.
I morse kom jag på att tändnigen funkade inte i går kväll, så efter lite kontaktputsning startade motorn efter <1 varv krankning thumbs up
När jag körde ur garaget merkte jag att jag saknade några växel (1:an och 2:an), men efter lite grovjustering i växelspaken kom mina fem växel (R,1,2,3,4) tillbaka. Då hade jag en halftimme kvar för åka till Frühlingscruuuzen. Perfekt timing - som vånligt.

Nästa helgen är det SVKG sprintrace #1 (om jag minns rätt). Innan dess ska jag göra mina bromsar gångbart och montera torrsumpsystemet. håll tummarna !
Dessutom ligger det en motor i källaren som ska sättas ihop så snart som möjligt.
Byggandet går vidare...

_________________
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Hej, Du har inte kvar Dimbakljuset som satt på när du köpte bilen?
Är i så fall intresserad om du vill sälja det.
//Niclas

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Carnesköld skrev:
Hej, Du har inte kvar Dimbakljuset som satt på när du köpte bilen?
Är i så fall intresserad om du vill sälja det.
//Niclas


har du fått pm ?
/oje

_________________
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



oje skrev:
- dekal på sidan (rösta gärna thumbs up / thumbs down )


Den är ju såå helrätt dekalen på sidan, klart den ska tillbaka thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Bilen står i garaget igen - eller fortfarande.
Torrsumpsystemet läcker självklart och jag har inte hunnit till bromsgenomgången Det verkar som tiden bara rinner iväg

För förkorta väntetiden lägger jag up lite gamla men fina bilders från en av förra årets SVKG sprintrejsen (länk)


Thanks to Barbapappa


Tackar KRistoffer

PS: Vi ska inte prata om sprinten för ungefär 2v. sedan (länk) Det var kort sagt rätt pinsamt och jag har lärt mig att det inte går köra utan bränsle

_________________
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Nu har du ju kört sprint igen, längesen update???

Hur blev erfarenheten av R-däck på bilen???

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Juste - updatering
Snabbt innan semester....

Visst var jag med på sprinten i helgen.

Veckan innan hade jag fått punktering på blinghjularna. Det var en bra anledning sätta R-däck på vinterfälgarna.


Dessutom är min torrsumpspump tätt, men det finns ju tillräckligt många andra ställen där det kan läcker : oljefilter, tanken har börjat igen (efter ~7mil körning), och sist men inte minst: motorn. Den var ju aldrig riktig tätt men om man fyller den i kurverna med varm Öl -olja självklart men det är ju en tysk bil- kommer det en hel del ut. Det blir mycket ekligt jobba under bilen och byta motorn...
Innan körning:


Sen har jag gått genom frambromsarna. Kändes mycket bättre efter kopperpastatrimning.

jag har också skaffat 1cm spacers eftersom R-däcken hade inte tillräckligt plats till fjäderbenet fram.

Självklart började jag kort innan rejshelgen och blev klar lördag kväll mellan 11 och 12. Bra att det är ljust så länge här i sverige (och att det finns en gatlampa bakom garaget)

På vägen till rejset (samtidigt provtur efter kvällsmek) visade sig att r-däcken funkade väldigt bra och att det var omöjligt får problem med smörningen äntligen !
Jag var väl för snål (ang. Oljemängd) första gången jag provkörde systemet eller så läckte det för mycket..

På uppvärmningen körde jag bara 3 av fem varv fullt. Jag ville inte elda upp bilen med allt olja som lag sig på avgassystemet..

Rejset gick utan komplikationer med fungerande (!) bränsletillförning. Tyvärr hittade jag grepgränsen bara en gång och då släppte rumpan mjukt och fint - underbart.

Tiden däremot var en besvikelse (1:53:25). Jag hade en 1:50 tid som mål (jag trodde att jag hade kört 1:52:x någon gång). Resultat av felsökningen blev att föraren körde för lite aggressivt och en växellåda med längre utväxling är en steg bakot på parkbanan men skönt på vägen dit...

För skriva rätt här kollade jag upp alla tider jag kunde hitta och upptäckte att min bästa tid var ingen 1:52. Jag hade tydligen kört en 1:53:9 för ~1 år sen.
1:53:25 => ny personlig rekord !!!

Dags för lite sprint historik:
#6 2004: mitt första sprint - dessutom med vinterdäck 2:07:75
#1/2 2005: jag tror vinterdäck där med, men jag kommer inte ihåg. tid finns inte heller.
#3 2005: 16"bling sommarhjul, kort utväxling, motor ? 1:53:9
#5 2005: säkert nån modifiering 1:55:79
#6 2005: regn 1:58:56 mindre än 2s bakom raggazonen jag kommer !
#1 2006: usch, sämst tid hittills pga ett bränslerör 2:11:68
#3 2006: r-däck, längre utväxling 1:53:25

#4 2006: r-däck + regn + ny motor. 0.2s bakom klassvinnaren 1:57:70 (EDIT 06-09-10)
#6+#2 2006: ny p-bäst (full attack): 1:46:51 / 1:47:52 (EDIT 06-09-17)
#1 2007: nya krängningshämmare, lättad. 2 ytterlige koner och 2vattenhinder: 1:54:16 (EDIT 07-05-13)
#2 2007: inget nytt med bilen, men torr bana: 1:49:31 (EDIT 07-06-11)

Efter rejset körde jag 2-3mil till havet och på vägen tillbaka vägrade startmotorn jobba, men värre var väl att torrsumpstanken började läker igen

Det finns mycket att göra innan nästa rejset. Fram för allt måste jag sätta ihop min "ny" motor och sen är det snart besiktning... som vånligt:

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
överlyckligt: efter en veckas arbete startade nya motorn för ~1t sedan.
kändes som en evighet utan oljetryck men när ljuset slocknade gick motorn sååå fint.

bilder osv vid senare tillfälle. jag orka inte nu.

/oje *trött*

_________________
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



oje skrev:
startade nya motorn

Nä men oj, ny motor till bilen. thumbs up Vad är det för nån motor som du har bytt till nu?

_________________
Peter Karlsson
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Egentligen var mitt hemligt vapen mot raggazonen hemligt. Anledningen är tyska skatteverket, men nu ska jag regga in bilen i sverige...

Motorn är en 1776ccm typ1 med allting original förutom kolvar och cylindrar.
Komp är ökad från 7,5 till lite ~8,5. Det skulle har blivit 9, men jag glömde att det fanns en kolvbuckla (inverterad kolvkula) på originalkolvarna när jag räknade förbränningsrum
Lite porting, nya lager etc.

Utanpå sitter det två stycken bus / typ3 förgasare.
och torrsump på det hela. Den blev äntligen tätt - än så länge iaf

Så här ser det ut inuti


ihopsatt:


Dessutom byte jag växellådskuddarna till det styvare för ~ '68 utförandet
oldschool:

De nyare såg så här ut:


En ny batteri lösde "startmotorproblemet"

Sen byte jag bakdäcken (i gatupsettningen) från 195/50R16 till 205/55R16 för lägre motorvarvtal och bättre tophastighet. Får ser hur bra simuleringen och verkligheten stämmer överens, men så här ska kraftreserven i varje växel vid olika hastigheter ser ut:

154km/h topfart vid 4800varv - yeehaaa! Jag undrar om motorn kommer någonsin ser mer än 4500varv.
Idag blev det max 3500.

Prata om idag... tydligen kan jag inte jobba utan tidspress. Därför bestämde jag att motorn och bilen skulle vara klar för dagens VW vännertreff i Vänersborg. Tyvärr var vädret där uppe ingen höjdare, så det blev inte så många kort av min bil (iaf. egna), förutom:


Totalt blev det 24mils körning utan problem och en liten att göra lista:
- vika in skärmkanterna så att de nya däcken inte längre tar i
- dekal
- fixa en oljetempgivare
- justera tändning
- justera förgasare
- regbesiktiga


Nu ser jag fram emot en roligt och beschymerfri (hur f.. stavas det?) tid med min bubbla..

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Gjorde lite mer inkörning i helgen.

Justerade tändningen. den var ~10-15grad fel. det blev en hel del extra effekt, men jag undrar om det är knack man hör under fullast. lite svart höra på en bubbla...

förgasare är lite justerad. iaf kommer det inte längre stora sotmoln ur bakändan på tomgång och misständningar blev färre, men jag är inte riktig nöjd med lambda 0.73 på tomgång och nästan 1.04 på fullast. det bodde vara tvärt om.

skärmkanten har jag också fixad lite grann, men det krävs lite mer för en hel kollisionsfri gång.

oljetemp finns nu också, 70-80 grader i tanken var nästan lite svalt, men jag är inte 100% säkert att givaren sitter i oljan.

Annars känns motorn underbart stark. Har varit uppe i 4000varv nu vilket motsvara 140 på mätaren och bilen ville bara går fortare, men jag ville inte pga lambda, hård ljud och inkörning.

Jag har en uppsättning förgasare till som jag hoppas går lite fetare på hög last och magrare på tomgång och dellast.

_________________
Citera
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 437



Hur mycket problem var det att montera porsche bromsar på den?

använder du porsches bärarmar bak?

hur blir det med spårvidden, är inte porsche bromskivorna bak mycket bredare pga att handbomsen sitter inne i skivan?

jag funderar på att montera en omgång skivor och ok från en 944 fram och bak, och även bärarmar bak(ska bli bättre hjulvinkel då) men är lite skeptisk frmförallt ang spårvidds ändring samt att oken ser tunga ut! och det måste även väga mer med handbromsbakar inne i skivan, än att ha det på oket.

_________________
Krister Malm

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Välkommen i bubblaklubben ! Då var vi tre igen...

BMR skrev:
Hur mycket problem var det att montera porsche bromsar på den?

Det tog 2 år, men det var inte så svårt. Jag hade inte så mycket tid och dessutom var det min vardagsbil.
Jag hade de här "problem":
- flytta hål (där spindel och fjäderben sätts ihop) för mer camber

för -> efter



- "borra" om konus där styrstagets kulled sitter. Kulled kommer i Porsche underifrån och uppifrån på bubblan.
- Lite anpassningar för får dit boxster hjul
- hylsa för undre länkarms kulled 14mm bubbla vs. 16mm Porsche. Det finns specialdelar, eller så tar man ett slitsad rör som är 1mm tjock. (bäst är väl bygger om till Porsche länkarm. Kan tänka mig att det blir en mycket styvvare framvagn.)
- Bak är det bygga om handbromslåset
- borra upp där handbromsvajer ska in - till 16mm tror jag.

Mer var det inte men jag tror det fanns en hel del olika bromsar på 944:an.

BMR skrev:
använder du porsches bärarmar bak?

Nej, folka original. Det var samma bärarmer på Porschen tror jag (stål iaf)

BMR skrev:
hur blir det med spårvidden, är inte porsche bromskivorna bak mycket bredare pga att handbomsen sitter inne i skivan?


Det blev ju mer, men jag kommer inte ihåg hur mycket. Du ser ju vilka hjul som passar under originalskärmar på min bil, men som sagt det finns olika bromsar.


BMR skrev:
jag funderar på att montera en omgång skivor och ok från en 944 fram och bak, och även bärarmar bak(ska bli bättre hjulvinkel då) men är lite skeptisk frmförallt ang spårvidds ändring samt att oken ser tunga ut! och det måste även väga mer med handbromsbakar inne i skivan, än att ha det på oket.


Det är tungt. Genom broms och hjulbyte ökade bilens vikt med ~30kg om jag minns rätt. Ska kolla upp det.

edit: lagt till bilder.

_________________
Citera
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 437



jaha då använder du porsches fjäderben? eller? mina ser inte likadana ut i infästningen till spindel?

skickar med en bild!


_________________
Krister Malm

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
oj, du den gamle framvagn kvar... jag trodde inte att det fans coilovers till den.

Vet inte hur du ska göra, men jag har iaf byggd om till 74:ans (från 8/73) framvagn. Man behöver fjäderben, länkarmer och stabilisator från 74:an. För fjäderbenens toplagring måste man blanda lite delar från '73 och '74. Länkarmarnas infästning i bottenplatta är något lägre på 73:an än vad är på en 74:a dvs. det blir lite dåligt geometri i samband med sänkning men det går skruva ihop.
Sen ska man självklart köra med golfens camber-juster-skruvarna.

Med original fjäder och original skärm blir det väldigt tight i hjulhuset. Jag har plats för 6" och 195mm däck, mycket mer går inte men man behöver väl inte mer på en bubbla fram.

Jag leta fortfarande efter min viktjämförelse, men det verka vara borta.

_________________
Citera
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 437



min plan är att ta hela 944 hjulnav och fjäderben (bygga om till coilover)
och bara montera det på bärarmen med porschens spindelled???
eller bygga en ny bärarm med uniballs, och använda en uniball istället för en spindelled!!!
samt porschens styrleder. men hur detta blir vet jag inte.

vi får se om jag provar

_________________
Krister Malm

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det har hänt en hel del, men jag har fortfarande problem med fullast lambda.

Jag mistänkte bränsletilförningen och byte till el bränslepump, men det blev inte bättre. Dessutom har jag äntligen bytt plast T fördelaren till förgasarna till en variant i metal med mycket större diameter. (sprint rejs strul innan sommarn)
En fungerande tankmatare ingick i bränslemek. Tyvärr har jag inga kort, men bränslepumpen är sååå fult att jag ville inte fota den.

Struloljefiltern från förförra helgens sprint blev öppnad, men jag kunde inte hitta någon fel förutom att det ståg biltema på

Nu ligger huvudfokus på justera förgasarna (och kanske dämpa ljudet från bränslepumpen).

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
1, 2, 3 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande