Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -65 (med rallykomplex)
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (16020 totalt)
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Stalle:
Jo jag har kontakt med XP-gänget och handlar även någon liten grej av dom ibland. Den pryl jag gillar mest är pipan, jag köpte ritningen och bygger dom själv.

Fuling:
Är det bättre att styva upp den där bak istället tror du? Jag tänkte mest på att få det inre framhjulet att "nå ner" till banan bättre eftersom jag inte har någon diffbroms, men man kanske får samma resultat genom att styva upp bakvagnen. Observera att jag inte har problem med understyrning . Det är bara det att det slirar så mycket i tvära svängar.

Angående plasthinken så är väl 08 området mest aktuellt när det gäller renovering. För isåkats skull vore ju en 6:35 spec2 med diff bäst, men jag tänkte hålla mig på mattan med modifieringarna på den här bilen och bygga reglementsenligt. Då har man ju en tävlingsbil till slut , så det blir nog 7:38 spec1. Eventuellt i slätt gjutjärnshus om man får ha det.

Däremot är 65:an klassad med några slutväxlar jag aldrig sett förut,7:40, 7:43 och 6:36. Någon av dessa borde ge mer klipp

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Man får PRICIS samma fenomen om man styvar upp bak som att ta bort krängran fram.
Med den skilande att bilen kränger mer utan krängarn fram och det är ju inte riktigt vad man vill. Eller?


Ett slätt Al-hus tror jag det enda du får åka med i 65an om man skall följa klassingspappern.
Hmm jag har ett bra växellåds ämne att bygga på, kommer från någon dåre norröver. Någon du känner?

citat:
Däremot är 65:an klassad med några slutväxlar jag aldrig sett förut,7:40, 7:43 och 6:36.

Jag du, alla dessa har jag aldrig sätt. 7:40 har jag hört att någon har.
7:38-->5:43 (std 2T)
7:40--> 5,71
6:35-->5,83 (finns, men ej klassat till 2T)
6:36-->6
7:43-->6,14
7:40 tror jag den som är mäst lämpad

_________________
Johan Sjölinder
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Jag tror jag vet var lådan du åsyftar kommer ifrån, har den inte behövt släppa ifrån sig några delar än .
Det finns fler av den varan där den kom ifrån, fast i "skogsskick" .

Det jag hakar upp mig på angående krängningshämmaren är just det att den hindrar inre hjulet att nå ned till marken ordentligt. Men du kan nog ha rätt i att en uppstyvning i bakvagnen ger samma effekt, eller så skippar man krängaren fram och byter till hårdare framfjädrar samtidigt. Men detta får bli en senare fråga. Det börjar ju att dra ihop sig till Saabfestivalen så en översyn av banbilen vore på sin plats

pssst. Hur får man tag på en 7:40? Läge för nytillverkning kanske?


_________________
//Mikael Jardstam
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Spelar inge roll om rollstyheten kommer från fjädrana eller krängran.
Man får samma tryck på backen i alla fall.

Det man får med krängare är att man får tillskott till rollstyvheten som inte påverkar pitchstyvheten.
Bra va???

Men det du säger om att krängar dra upp innerhjulet är en skröna/felaktighet.
Finns en LITE sanning i påståendet men det beror mer på taskig intastalation av krängran.



citat:
pssst. Hur får man tag på en 7:40? Läge för nytillverkning kanske?

Det talas om att ta fram nya 7:40, pga att de är klassade till 2T och 6:35an är en riktig pissslutväxel.(6:35 är EJ klassat till 2T)
Den har förlite kuggingrepp så yttrycket blir för stort. Hmm gäller väll mäst V4or i skogen med rätt bra stjut i snurran. Allt är en fråga om priset på slutväxen pluss om någon orkar dra lasset att beställa och administera allt vad det gäller.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Allt med växellådor och fjädring får vänta ett tag till. Nu gäller tankning och lite service för att försöka få till en ny racedag i helgen

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare


Nu när våren kommer med raska steg blir man tvungen att packa isdäcken i bagaget och byta på plats.


Det blir rätt mycket snö i bakvagnen faktiskt
Nu ska jag åka varenda helg så länge isarna håller (eller bilen för den delen, kopplingen börjar mjukna) Det är ju nu som banorna är mest tillgängliga.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Jag tänkte att jag måste få visa en bild med mig själv som chaufför.

och så en avslutningsbild efter en lyckad isbanedag

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Idag har jag ställt iordning bilen för sammaren. Dvs tagit bort förgasarförvärmningen och bytt till sommarhjul, jag valde att skruva på mina Ronaler därför för att jag tycker att de är så fina

Nu ska bilen få tjänstgöra som skoj/veteran/utflyktsbil tills nästa vinter. Det är även bra att ha den som reserv om banbilen skulle bete sig illa.............

Vintersäsången har analyserats med hjälp av noteringar ur minnet, lite bilder samt en liten filmsnutt. Vad som skulle behöva åtgärdas i första läget är en utsortering av fjädring och hjulvinklar så att man har ordning på det, därefter en spec1 låda samt en något vildare trimning av motorn för ökad körglädje En fastare stol vore också trevligt.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



riktigt kool..


men du . förklara för en lekman skillnaden mellan kort & lång nosarna tack.

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



KristianAE86 skrev:
riktigt kool..


men du . förklara för en lekman skillnaden mellan kort & lång nosarna tack.

K


Förenklat förklarat, en långnos är nyare, och har en längre huv/motorutrymme.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

se
http://www.saabklubben.com/arkiv/96/96.shtml

De i böjan är trubbnosar (bildsida 1 till 3)

Bildsida 4-och de i slutet långnosar 2T och V4or

Gått lite svårt att se skilnad på en 2T långnos och en tidig V4.
Men de med blinkers på flyglarna är garanterat V4or

_________________
Johan Sjölinder
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare

trubbnos

långnos.

Den största tekniska skillnaden är att trubbnosbilarna har kylaren bakom motorn, ovanför växellådan. Dessutom är motorblock och topp annorlunda, men de rörliga delarna inuti motorn är gemensamma.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Ac Schnitzer
Örnsköldsvik
Här sen Maj 2005
Inlägg: 39



tvåtaktsmicke skrev:

Den största tekniska skillnaden är att trubbnosbilarna har kylaren bakom motorn, ovanför växellådan. Dessutom är motorblock och topp annorlunda, men de rörliga delarna inuti motorn är gemensamma.


Långnosen är då heltklart snyggare enligt mig
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Bilen är återställd till civilt utförande och är såld till en ny entusiastisk ägare. Tänk vad plats och tidsbrist kan göra med en människa
Men den får en trygg tillvaro hos sin nya husse som har bra känsla för gamla saker

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Nej va trist! Jag som hoppades på en ny fin uppdatering av tråden, montering av dubbdäck eller liknande, men istället så möts man av en avveckling av vagnparken.

Men den verkar ju hamna i goda händer ändå. thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Lollo
Uddeholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 26



Har det blivit något nytt istället??

_________________
Lollo Uhlin.
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare

Jag skaffade den här istället.
Fast jag hade faktiskt tre långnosar samtidigt ett tag, parkerade bredvid varandra. Fast jag hade egentligen inte plats att behålla dem allesamman.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Lollo
Uddeholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 26



Är den färdig för 1000cc cupen?

_________________
Lollo Uhlin.
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Den har både gått i skogen och på bana. Den vann 1000cc cupen 2000 tror jag det var och har inte varit tävlad med på några år. Jag ska använda den som rallybil.
Den har en egen tråd som man kan skarva på istället:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=21671

Den borde ha blivit klar för tävling och tävlad med till förra helgen, men det blev inte riktigt så........ det kom lite annat mellan. Men nog kommer jag att hinna åka rallybil framöver ska du se.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -65 (med rallykomplex)
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (16020 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande