Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5563 besök totalt |
porsche GT3 funderingar!
Jag har fått posse feber ![]() Behöver dock lite råd angående GT3 MK1 Hur vet man att det är en "äkta" clubsport,vad skiljer exakt mellan de båda? Vad bör man tänka på när det gäller GT3:or? Hur pass klar är dom för hård bansmisk, några "måste" åtgärder som bör göras för att dom ska överleva på banan? Koppling vxl,låda motor några typfel eller liknande? Är det lönt att åka till Tyskland och leta? kort sagt behöver jag eran hjälp för att kunna bli en lycklig GT3 ägare ![]() om någon känner till något fint exemplar som står och "skräpar" är jag tacksam för tips ![]() |
||||||
Hehe...kul med GT3.
![]() Jag kan rekommendera dessa platser för mer info. http://forum.porsche.nu/forum/forumd http://www.porscheklubben.se/ http://www.6speedonline.com/forums/f PS. Du såg väl senaste Automobil? _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Japp ![]() Trevligt reportage ![]() |
||||||
Re: porsche GT3 funderingar!
_________________ Patrik Ljunggren |
||||||
Tack för svaren
![]() Vill ha all möjlig info så fortsätt att "mata" på ![]() Vad kan man förvänta sig för prisras på en fin GT3 mk1 på "typ" 2 års sikt om man håller den fräsch? Svår fråga såklart men har inte haft någon vidare fokus på dessa bilar tidigare så känner mig lite osäker. |
||||||
[QUOTE=JEN]GT3 mod 1 o 2 samt GT3RS,
Efter att ägt och kört GT3 sedan 1999 både mod 1 o 2 kanske följande inlägg kan klargöra lite skillnader mellan modellerna. Mod 1 kom ut 1999/2000 och det såldes 15 st i Sverige de flesta icke ClubSport Sedan tillverkades en liten serie som 2001 år modell, av dessa såldes fem stycken i Sverige, här var flera CS. Bilen är baserad på C4 karossen med några modifieringar, Porsche uppger att den är ca 40 % styvare än en vanlig Carrera. CS modellen har betäckningen M003, här ingår ett lättare svänghjul, bur (endast bakre del monterad från fabrik), stolar klädda med Nomextyg, sexpunktsbälte, säkerhetsbrytare (både inre och yttre), brandsläckare samt röda bälte. M003 saknar även airbag i dörrarna samt bakre högtalare. Vad kunde man beställa till bilen, klimatanläggning, radio/cd var tillbehör utan kostnad. Sedan kunde man beroende på om det var en CS eller ej beställa olika paket, läder, kolfiber mm. Bromsarna var 330 mm fram och bak, båda med fyrkolvsok. Utvändigt var båda modellerna identiskt utrustade, men invändigt skiljde det som ovan nämnts lite. Motorn är på 3,6 liter och utrustad med torrsumpsmörjning, växellådan har diffbroms. Modell 2 presenterades 2003, vad skiljer då? Börjar vi med karossen så skall den vara ytterliggare 25 % vridstyvare än föregående modell. Sedan så skiljer bromsarna, bättre kylning, större skivor (350 mm) samt sexkolvsok fram och en fyrkanals ABS. Växellådan har synkringar av stål på 3,4 och 5: an och blivit kopplad till ordinarie kylsystem via en "värmeväxlare", även oljesprut på dreven har tillkommit. Båda modellerna har dubbelmasse svänghjul. Utväxlingen på 5an och 6an har sänkts lite. Motorn har gjorts om lite, en annan kamstyrning och minskad roterande massa gör att nu lämnar motor 381 hk och maxvarvet har ökat till 8200 varv/minut, detta kan man utnyttja på de fyra första växlarna, annars är maxvarvet 8000 varv/minut. Fälgarna har ökat i bredd, en halvtum fram och en tum bak, fortfarande 18 tum men vikten har sjunkit med ett kilo. Invändigt har mugghållare och handskfack tillkommit och båda modellerna har numera airbag i dörrarna, CS har fortfarande bur, Nomexklädda stolar, medskickade sexpunktsbälte och brandsläckare, säkerhetsbrytaren är borttagen, vissa av de tidigare bilarna har en yttre brytare, men den är inte inkopplad. Nästan exakt samma tillval finns, även farthållare. Är det någon skillnad i att köra bilarna? Ja, jag tycker det, den senare känns vid första intrycket mera civiliserad, inget rassel från det lätta svänghjulet, motorn har inte samma ljudsensation vid 6200 varv som den första modellen. Men efter en tid upptäcker man att det är kortare växelläge, jämnare kraftflöde från motorn, ännu bättre bromsar som tål ännu mera stryk samt att den är lugnare vid inbromsningar från högfart ex efter Anderstorpsrakan.. Under modellåret 04 lanserades även GT3RS, med M-nummer 004. På denna modell är luckan fram av kolfiber, backspeglarna täckta av kolfiberliknande plast, bakre spoiler i annan utformning, bakruta i plast, mindre ljudisolering, andra spindlar, annan avstämning på stötdämpare och fjädrar, även framspoilern skiljer sig, genom tre små luftutsläpp framför luckan till bagagerummet. På motorsidan är det ett nytt block, gjutet i Spanien samt andra toppar, med enligt uppgift mera material för att kunna bearbeta för trimning. Här är singelmasse svänghjulet tillbaka. På insidan har handsfack och airbag i dörrarna utgått, bakre buren är annorlunda än den som sitter i CS. Det finns även en annorlunda framdel till buren att beställa hos tävlingsavdelningen, dock inte godkänd för gatbruk. När det sedan gäller vikten på bilarna varierar det givetvis med utrustning, modell 1 anges till 1350kg, modell 2 anges till 1380kg och RS:en till ca 1335kg. Mvh Jan-Erik Nyberg[/QUOTE] _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
En bekant till mig ska sälja sin bil:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Den är återställd till original nu. _________________ Anders Hansson |
||||||
PUH mycket info där kanon
![]() ok då är det en clubsport som gäller känner jag ![]() Hoppas jag får lite hjälp med prisbilden. Att hitta en "Svensk bil verkar långsökt mao, hur är det med historia på bilarna går det att forska genom porsche center eller? Hur är det med mätarställningen, är det vanligt med "skruvade" bilar eller är det extra svårt på en Porsche? FEED ME ![]() |
||||||
Lite over the top för mig antagligen ![]() Är den i Sverige nu eller? Ungefärligt pris? |
||||||
Jag har aldrig ägt en GT3 men min uppfattning efter år av "bilannons surfande" är att de tappar sitt värde mkt långsamt och att de har stabiliserat sig en aning, särskilt äkta CS bilar. De som ej är riktiga CS verkar vara med svårsålda (de ligger på annons längre innan de försvinner) och de tappar sitt värde snabbare. Nybilspriset för en GT3 mk1 var drygt 900 000kr, på 6-7 år har de endast tappat 200 000- 300 000kr. Motsvarande vanliga 996 har tappat 400 000-500 000! Enligt min totalt amatörmässiga uppskattning tappar du kanske från 600 000 till 500 000kr, (kanske mindre) på två år. Gammla 964 RS ligger fortfarande mellan 300 000 och 450 000kr. GT3 CS mk1 lär hamna på samma prisnivå när de blir lika gammla. _________________ Avregistrerad användare |
||||||
Du hittar INGA 964 RS för 300'. De "risiga" ligger på 350, och sedan stiger det bara... Att tänka på att GT3 Clubsport varianterna ej är sålda i USA,även om deras ägare gärna byter stolar och lägger i bur, men de är inga äkta. _________________ Patrik Ljunggren |
||||||
Köptips:
http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?id Den bilen har jag provkört, kan rekommenderas! ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
ok börjar få lite koll på läget.
En del jag pratat med har bytt koppling och svänghjul redan vid typ 4000 mil! Är det normalt eller kan man befara "skit" bakom ratten då ![]() Bakhjulslager har även dykt upp som en grej som byts vid låga mil, knepigt tycker jag? Ingen som har koll på hur omständigt det är att pula med mätarställningen, eller kan man lite på instrumenten och datorn? |
||||||
Jo har koll på den verkar trevlig. Ska försöka titta på den. |
||||||
Hej, När det gäller kopplingen på GT3 är det ofta kopplingsarmen/urtrampningslagret som orsakar att den går trögt, vilket ofta slutar med ett kopplingsbyte, dock inte automatiskt byte av svänghjul. Det finns möjlighet för ett PorscheCenter alt innehavare av rätt utrustning, att avläsa hur många timmar motorn gått. Då är det ganska lätt att med hjälp av skicket på bilen se om mätarställningen är rimlig. Bra är också att kolla så att alla uppdateringar är gjorda. Det skall bytas kylslangar på vissa bilar. Tycker att både motor och växelåda är driftsäkra, men kolla NOGA om bilen varit krockad. Då bilarna inbjuder till både inspirerad körning på väg och bana..... Mvh Jan-Erik Nyberg _________________ Hälsningar Jan-Erik Nyberg |
||||||
När det gäller hjullager är det en slitdetalj på nästan alla bilar som körs mycket på bana (alla jag känner till), det händer för såväl Volvo 240 som för Ferrari 430, porsche GT3 är inget undantag. Hjullagren hettas upp av den extrema belastningen vid bankörning och det blir så hett att oljan/fettet i lagren pressas ut och sedan går det stål mot stål. Då håller inte lagren länge... Både kopplingsbyte och byte av hjullager är ganska lite pengar i sammanhanget. En gång när det snackades bilar i Maseratiklubben hörde jag: "man skall inte köpa en om man inte har råd med två" ![]() _________________ Avregistrerad användare |
||||||
Ja två vore roligt ![]() Självklart kostar det att ha roligt ![]() men en bil som är konstruerad för så tuffa tag kanske pallar för lite mer än en mer normal fortåka bil ![]() Det är bla, därför jag vill köpa en GT3 för att slippa bygga om "hela" bilen för att kunna njuta av en så nära racer som möjligt. |
||||||
Jag tror inte det finns någon bil i samma nivå med samma driftsäkerhet. Om man börjar jämföra detaljer med fabriksräserna blir man ganska förbluffad över hur mycket delar som återfinns på produktionsbilarna. _________________ Anders Hansson |
||||||
Jag kan inte annat än att hålla med sweanders. Dessutom är Porsche GT3 är den absolut snabbaste bil från A till B jag haft förmånen att få provköra och jag kan inte annat än att vara lite avundsjuk på dig.. ![]() _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
gt3
hej jobbar med bilarna hela dagarna och kan väll i stort sett hålla med alla. fantastiskt trevlig bil gt3 och inte minst gt3 rs. kopplingen kan börja bli trögtrampad vilket brukar leda till lamell å tryckplatte byte. hjullager bak förekommer också, kanske inte så konstigt med tanke på vikten över bakhjulen. däck slits fantastiskt fort vid gatåka (fet camber) pccb (keramiska fiber belagda skivor) är ingen fördel man brukar säga att dom håller dubbelt så länge som vanliga skivor vid bankörning vilket inte säger så mycke en stål skiva kan ge upp efter en dag på banan då ger pccb skivorna upp efter två och det kostar ca 120000 att byta alla 4. mot 20000 för stål skivorna. vi kan läsa av drift timmarna och då kan man i regel uppskatta milen men över lag så går bilarna väldigt lite så en 99 med 5000mil på mätaren är inget konstigt. min uppfattning är att en gt3 köper man om man kör väldigt mycke bana för min mening är att den är helt oduglig på vägen. mvh dennis _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5563 besök totalt |