Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (7387 totalt) |
Säger som "Lillen" en Civic VT 90-91 är mkt skoj för pengarna. Har du dessutom en budget på 50-60k kan du ju slänga in en bur också (för säkerheten) + lite andra mods.
Civic/CRX VT och VTi (90-95) har väldigt god potential om du vill åka fort. Själv körde jag 1.28.72 i Bilsport SS med lite chassi mods och bra däck i min Civic VT-91. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||||
om det är snack om så gammla bilar som från 90-91 borde en BMW 318 is -91 vara ett alternativ, då driver det bessutom på rätt hjulpar.
Själv skulle jag köpa en Bmw e36 325 cupe för 40 000kr, köpa chassi för 8000, bättre broms belägg och bromsvätska för 1500 och sedan låta en verkstad montera allt för ca 5000kr då har man en praktisk, ekonomisk, snygg, säker och snabb bil som tål att brukas med förstånd på banträffar. Man tröttnar på motorsvaga bilar ganska snabbt, som Andrew själv skriver. Håller man ned ingångs hastigheten en aning vid bankörning, går det inte åt så mycket däck. Orginal skivor håller länge om man är lyhörd för dess signaler. _________________ Avregistrerad användare |
||||||
Vet inte om det är så stor skillnad mot en 1,6 liters, men vår Polo har i alla fall en 1,4 liters 16V-motor och är på 100 hk. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Ah, så var det juh. Då är det nog en lite nyare spis i din, min motor är väll en upphottad (8extra ventiler) DKW motor ![]() |
||||||
En Honda Civic ska du ha.
Hade en Civic VTI -92 som jag körde SLC med för några år sedan och trots 1,6 liter hängde man av alla 2-liters bilar (grupp N). Hondan har 170 hk utan kat. (160 med) + chip där man även flyttar varvstoppet till 9000. Kalluft till luftburken (1% mer effekt per -3 grader) och ett bättre avgassystem. Sen är det bara att åka och hålla nålen mellan 5 500rpm-9 000rpm så går det som f*n. Det roliga med denna bil är inte bara motorn, hjulupphägningarna fram har dubbla A-armar och bak har du justerbar toe, samt att den är väldigt underhållande att köra (föredrar annars bakhjulsdrift). ![]() ![]() Sålde bilen för 60 000kr |
||||||
En BMW 318ti compact tror jag blir lysande. Motorn är du ju redan bekant med. Med ett H&R chassie på så blir det en riktigt underhållande bil
![]() ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Jo, jag har haft den i åtanke också, dessvärre växer inte 318ti'n på träd ![]() ![]() Får hoppas att det finns en sådan ute när det väl blir dags ![]() |
||||||
En Toyota Carina E CS är väldigt roliga bilar också, 158hk original och super strut framvagn gör en del för väghållningen, dom är väldigt inspirerande att köra på smala krokiga vägar iaf, så kan inte tänka mig att dom skulle vara sämre på bana
http://www.blocket.se/vi/7231800.htm så ser dom ut, nu va det ju inte den fräschaste kanske _________________ Benny Gustavson *BG Autoteknik* |
||||||
För 3-4 papp är den din tydligen: http://www.peugeot-sport-club.com/fo
Skitfel, max två nycklar i Haynes, att fixa (om hydrauliken och dörren verkligen är det enda). ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (7387 totalt) |