Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 9799 besök totalt |
Wow det här låter verkligen kul. Vilken fantastisk bonus att få vara vid banan samtidigt som proffsen är där. Helt underbart att först kunna titta på de riktiga rejsarna köra 30 minuter eller kunna gå runt och titta på dem i depån och direkt efter det ta ett eget körpass.
![]() ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Jag håller med dstr ang. försäkringar, och brist på, Fuling satte pudeln på spikskaftet sas.
![]() Göte - Jag får ursäkta mitt något klumpiga påhopp här, men...jag har sett att du är kapabel till att åka fort, varför inte börja köra racing på riktigt om du är så sugen på att tävla (för det är ju det det handlar om, jag tror inte jag sett en enda tråd runt banliknande aktiviteter där du postat och det inte handlat om samma sak). ![]() /J - kör enbart för att det är förbaskat kul, och kunde inte bry mig mindre i tider om jag ens försökte.. |
||||||
Dt låter skojjsigt
![]() Kanon med lite pekpinnar så man kanske kan kapa några tiondelar ![]() Jag är klart PÅ ![]() |
||||||
och för att tillägga något vettigt i tråden, det här är riktigt intressant...om det är någon bankörning man skall snegla på i år så är det det här, man får flera frugor på smällen samtidigt (
![]() ![]() /J |
||||||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Det här är JÄTTEBRA för oss tävlande.
Nu borde instälda fredagträningar vara ett minne blott............... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ja, jag är nog så osvensk man kan vara, som berättar om vad jag varit med om på ett så skrytsamt sätt. Men så är jag ju inte Svensk heller ![]() ![]() Jag antar att ingen heller missat att jag tycker det är väldigt kul att nu denna satsning görs av motorklubben, därav mina inlägg. Men gudarna ska veta att jag faktiskt sakteligen börjat närma mig racing på riktigt. Oskulden togs ju i VLN på ringen förra året och jag hoppas köra i år igen, det är väl racing om något..eller?. Kanske kan just denna träff ta mig längre in i träsket som du säger, nåja vi får se. Även provat på att tävla i challenge dock kör ju alla där olika bilar, men tävlingsmomentet finns där med officiel tidtagning och att det är spännande i sig kan nog alla som kört gå i god för. Feg är jag inte, inte heller är jag rädd för att komma sist kan jag lova. Men jag är inte säker på att jag har ekonomin eller tid att dra runt ett tävlande i den klass jag faktiskt skulle vilja köra med allt vad det innebär just idag. Tills dess är det ju förträffligt med denna mölighet som motorklubben erbjuder samt samt lite andra körningar som oxå erbjuder ett tävlingsmoment eller två. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Ingen fara. ![]() Jerry du var en av många jag nämnde i mitt andra inlägg i denna tråd, och som jag sa där det är det ju inget fel i att inte vara intresserad av tider. Men så fort man är det verkar det som man måste tävla i en racing serie. Nu nämnde jag ju att jag tävlat i VLN förra året och kommer köra i år igen. Räcker det eller bör man tävla varje helg för att man ska tillåtas vara intresserad av tiden man presterar runt den vanliga banankörningen? ![]() Sedan anar jag en viss dubelmoral när du var med och körde challenge, där allt handlar om OFFICIEL tidtagning och där ingen försäkring gäller i o m SBF inte sanktionerat eventet. Det måste väl ändå finnas andra event man kan åka på om man inte alls är intresserad av sin egen tid. ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Jag har missat att du kör VLN, stenhårt! ![]() Visst lider man av dubbelmoral, men ändå inte riktigt, i konbanekörning är man själv på banan...jag ser inte på det som samma sak, bankörning eller konbana, men visst... /J |
||||||
Kör å kör är helt att överdriva, körde ett race. För den som vill finns min racerapport på team swedenkrytz hemsida. Men det var nog så spännande att förlora oskulden på Ringen samt GP banan i denna serie. Så helt feg är man väl kanske inte, tänk att de är ca 200 bilar till på banan samtidigt å där sitter jag(oskulden)i en race bil( som inte är min) med slicks i regn, dessutom i en bil som var helt oförsäkrad. Hade jag smällt eller blivit påkörd hade jag fått slanta ur egen ficka. Tja ur mångas ögon kanske detta är fegt, själv är jag verkligen glad att jag provade, ett tag tänkte jag att jag skulle stå över, men bara då med anledning av att bilen kostar rätt mycket om man skulle skrota eller bli påkörd ![]() Ser faktiskt fram emot ett lopp till i år då det verkligen går utanpå allt jag tidigare provat på gällande bankörning ![]() Men visst Jerry ska du kunna köra på säg ett challenge även fast det är officiel tidtagning hela dagen och ändå ha kul utan att du är intresserad av tid. Likväl som jag inte ska behöva hålla på och köra race på riktigt varje helg bara för att jag är mer intälld på min egen prestation/tid under vanliga bankörningar. Det är väldigt typiskt i allmänhet att folk till höger och vänster menar att det enda slutliga bara är racing som gäller om man är som jag, inställd på prestationen under bankörning( tävlingsinriktad) Visst känner nog de flesta att det då är ett naturligt steg, men det är mycket annat som ska klaffa oxå för en satsning. Men tack för en knuff i rätt riktning, men jag har ju redan tagit steget själv och är kapabel till att ta det själv. ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Urspårningsvarning..
![]() Göte - Jag håller absolut med om att tidtagningen i konbana ger ett mål, tävlingshetsen ramlar på s.a.s. - det är kul, inte snack om saken, men vad jag menade är att konbana och bankörning för mig är två vitt skilda saker, i konbanan är riskmomentet relativt begränsat trots allt (man har framför allt ingen stackare att jaga med domkraften om det Gud förbjude skulle hända något ![]() Den berömda "ha kakan och äta den"-problematiken, det är riskmomentet jag ogillar, för när klockan tickar så gasar de flesta lite hårdare, bromsar lite senare och tar lite mera risker än på en "normal" körning, det är jag av den bestämda åsikten att så är det. Sedan är jag alldeles för kass chaufför för att tidtagning på bana skall vara intressant, jag är mer ute efter att försöka få till det perfekta varvet (som i sin tur leder till bra tider, men det är inte huvudintresset, det är "känslan" - isåkat som råder just nu passar mitt intresse riktigt bra, där om någonstans ger det perfekta varvet en riktigt varm känsla i kroppen). /J - jagar naturligtvis inte folk med domkraft i högsta hugg (speciellt länge i alla fall). Edit - fasen så svårt det är att få fram vad man menar egentligen. ![]() |
||||||
Ja. Du är hjärtligt välkommen med i klubben. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||
Tack..ska bara kika på vad ni ger för besked om avgifterna för banmötena först ![]() ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
Mjo. Avgifterna är helt klar en intressant fråga.
Sen är ju tidtagningsdiskussionen lite konstig. Målet är ju att köra så bra som möjligt men visst vill man ju veta ungefär hur snabbt det går. Vad har man annars för sätt att mäta framstegen? Finns det någon som har fått en skada på bana täckt av sin försäkring? Är rätt svårt för en instruktör att veta hur snabbt det går med tanke på det aktuella fordonet. Framförallt är det svårt att höra vad instruktören säger många gånger. (Man karnske inte skulle ha tagit bort all ljuddämpning av den anledningen) ![]() Tycker att det verkar som ett bra initiativ med en ytterligare höjning av nivån på banträffarna. Ska bli intressant och se vad avgiften landar på. Innan dess är det lite svårt att uttala sig om det är bra eller dåligt. Hur många bilar det är tänkt att vara på banan samtidigt? Jämfört med normalt mao. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Jag tycker det här låter toppen
![]() ![]() Bantid per krona kommer fortfarande högst på min lista; instruktörer och högre säkerhet är bonus, men inte mer. Korkat? Kanske, men så är det. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Sakskada på fordon faller inte undet vare sig motorsport eller trafikförsäkring. Det är personskada eller tredje part som försäkringsskyddet gäller. Försäkringsskydd som faller under t ex helförsäkring är upp till försäkringsinnehavaren och försälringsbolaget att lösa. Här kan man som arrangör göra väldigt lite. Vi jobbar dock på att kunna få fram rätt person på de viktigaste försäkringsbolagen som våra medlemmar kan ha direktkontakt med. Då blir det rätt besked. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||
Många undrar om priset.
Det kommer inte att vara billigare än de bandagar vi har haft hittills. Det kommer att vara dyrare på grund av kringarrangemang (läs säkerhet) och pedagogik (läs instruktörer och material). Det är ju inte en vanlig bandag. Vi jobbar också på att ta fram en modell som gör att även ickemedlemmar kan delta. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||
Detaljspec kommer nästa vecka. Generellt på dessa frågor: - Licens, nej vi har egen licenskurs - Brandsläckare, nej - Heltäckande klädsel, ja heltäckande bomullsklädsel (fast jag tror att vi kommer att se väldigt många overalller vilket vi rekommenderar) _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 9799 besök totalt |