Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Fjäderkonstant och downforce | 1720 besök totalt |
Har sökt men inte hittat det jag säker.
Måste jag kompensera fjäderkonstanten när man monterar aerodynamiska hjälpmedel tex vinge och splitter? Isf hur ska man kompensera? Ska fjädern vara hårdare och isf hur mycket? Storleken på vingen har ju säkert betydelse Å om jag sen lägger till en 10 cm splitter hur kommer det att påverka valet av fjäderkonstant? Många dumma frågor Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Inte ett skit dumma, men kluriga...så ngt bra svar har jag inte.
Dock har jag läst någonstans att man i Grupp C (Megadownforcebilar) körde med fjäderfrekvenser på upp emot 10Hz (Eller var det tom 20Hz???) för att hålla bilen i rätt aerodynamisk höjd och vinkel mot marken. För oss vanligt dödliga vet i tusan om det är så drastiska ändringar vi ska göra, om vi ens "behöver" bry oss. Testa utan splitter och sen med splitter och sist med hårdare fjäder. Mät infjädringen efter varje byte och kör på ngt flygfält. Intressant. |
||||
nu kan jag missminna mig.. men en vinge jag läste om skulle ge motsvarande 130-140kg ilodrät riktning i 150km/h.. är detta rimmligt eller missminner jag mig... _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
130-140kg --> ca 1400N Säg att vi har 70N/mm per hjul, ger 140N/mm på axen 1400/140 --> 10mm Allså vi trycker ihopp bilen 10mm om vi antar att kraften ligger rätt över axen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag skulle säga att detta är rätt bra siffror. Min egen vinge gav efter justeringar ca 60-70 kilo i dessa farter, men 130 är säkert möjliga. Enbart splitter o golv utan diffusor ger i samma farter runt 100 kilo. Men det ökar som sagt i kvadrat med farten så farten ger mycket stor förändring. om nu marktryvket ökar 15% så kan man säga att 15% mer fjäder skulle vara tänkbart. Men Vi har ju inte ökat massakrafterna så med dom här siffrorna skulle jag ändra mot 7,5% styvare om jag nu skulle ändra något. Annars är 15% mer grepp i kurvan ett mycket välkommet tillskott....även om sifftan låter lite. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Racetech Fjäderkonstant och downforce | 1720 besök totalt |