Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fjäderkonstant och downforce
1720 besök totalt
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Har sökt men inte hittat det jag säker.

Måste jag kompensera fjäderkonstanten när man monterar aerodynamiska hjälpmedel tex vinge och splitter? Isf hur ska man kompensera? Ska fjädern vara hårdare och isf hur mycket?

Storleken på vingen har ju säkert betydelse

Å om jag sen lägger till en 10 cm splitter hur kommer det att påverka valet av fjäderkonstant?

Många dumma frågor

Mvh Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Inte ett skit dumma, men kluriga...så ngt bra svar har jag inte.

Dock har jag läst någonstans att man i Grupp C (Megadownforcebilar) körde med fjäderfrekvenser på upp emot 10Hz (Eller var det tom 20Hz???) för att hålla bilen i rätt aerodynamisk höjd och vinkel mot marken.

För oss vanligt dödliga vet i tusan om det är så drastiska ändringar vi ska göra, om vi ens "behöver" bry oss.
Testa utan splitter och sen med splitter och sist med hårdare fjäder. Mät infjädringen efter varje byte och kör på ngt flygfält.

Intressant.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm hur stora krafter får man från splitter och en vinge???

Ja ja jag vet det är beroende på hastighet
men säg mellan 100-->200km/h.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Så jag kan dimensionera fjädrana utan att ta hänsyn till detta? Gött isf

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



fuling skrev:
Hmm hur stora krafter får man från splitter och en vinge???

Ja ja jag vet det är beroende på hastighet
men säg mellan 100-->200km/h.



nu kan jag missminna mig..

men en vinge jag läste om skulle ge motsvarande 130-140kg ilodrät riktning i 150km/h.. är detta rimmligt eller missminner jag mig...

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
men en vinge jag läste om skulle ge motsvarande 130-140kg i 150km/h.. är detta rimmligt eller missminner jag mig...


130-140kg --> ca 1400N

Säg att vi har 70N/mm per hjul, ger 140N/mm på axen

1400/140 --> 10mm
Allså vi trycker ihopp bilen 10mm
om vi antar att kraften ligger rätt över axen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



LuddeR skrev:
fuling skrev:
Hmm hur stora krafter får man från splitter och en vinge???

Ja ja jag vet det är beroende på hastighet
men säg mellan 100-->200km/h.



nu kan jag missminna mig..

men en vinge jag läste om skulle ge motsvarande 130-140kg ilodrät riktning i 150km/h.. är detta rimmligt eller missminner jag mig...


Jag skulle säga att detta är rätt bra siffror. Min egen vinge gav efter justeringar ca 60-70 kilo i dessa farter, men 130 är säkert möjliga.
Enbart splitter o golv utan diffusor ger i samma farter runt 100 kilo.
Men det ökar som sagt i kvadrat med farten så farten ger mycket stor förändring.

om nu marktryvket ökar 15% så kan man säga att 15% mer fjäder skulle vara tänkbart. Men Vi har ju inte ökat massakrafterna så med dom här siffrorna skulle jag ändra mot 7,5% styvare om jag nu skulle ändra något.
Annars är 15% mer grepp i kurvan ett mycket välkommet tillskott....även om sifftan låter lite.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Fjäderkonstant och downforce
1720 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande