|
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188
Trådstartare

17 Feb 2006 11:28
BMW 320si E90
Hittade ett klipp på en BMW 320si WTCC bil från en tidig testkörning. Låter rätt så bra fastän dom har gått tillbaka till en fyra
_________________ / Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
|
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806

17 Feb 2006 12:50
Vilken skönsång!!
Ska bli roligt att se WTCC till säsogen nu! OCh det ser ju helt klart uta att gå undan.. glödde fint bakifrån avgassystemet med! Myche Trevligt!
_________________ Johan
- Prospekterar Cayman
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281

17 Feb 2006 13:05
Vid presentationen av E90 i raceskrud var jag helt klart  till designen...såg stor, platt och trist ut i fronten.
Men vad fel man kan ha. Ser ju helbra ut och ljudet...
Riktiga raceBMW har ju 4:a, det vet ju alla.
Sen har man även släppt 5 petad H-låda på dessa och åker nu som ala andra 6-växlat sekvensiellt.
Kan det vara så att man inte fick ner vikten med de 30kg man tillåts med H-lådan samt att 4:an med sina 500 rpm mindre i varv kräver tätare steg mellan växlarna för att hålla sig inom registret eller att man helt enkelt märkt att man tjänar så pass mkt på lådan att det är värt 30kg?
|
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806
_________________ Johan
- Prospekterar Cayman
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281

17 Feb 2006 13:26
Sant, det tänkte jag inte på faktiskt.
Ja, nya 4:an är väl alu den oxå?
Har hela tiden trott mer på valet av en 4:a än en sexa av flera orsaker.
|
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806

17 Feb 2006 13:33
| Andreas Lidström skrev: | Sant, det tänkte jag inte på faktiskt.
Ja, nya 4:an är väl alu den oxå?
Har hela tiden trott mer på valet av en 4:a än en sexa av flera orsaker. |
Kan väl inte tänka mig att det skulle vara nått annat än alu, enda skillnaden nu är väl detaljer i kolfiber som är ännu lite lättare.
Frågan är hur mycket lättare 4:an kan tänkas vara? 10-30kg? inte mer väl?
Ponera att de sparade in 50 kg på byte av motor och låda så har de ju gjort en rejäl vinnst!
_________________ Johan
- Prospekterar Cayman
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281

17 Feb 2006 13:51
Låan behöver inte vara så hysteriskt mkt lättare än originalet, men nga kg är det ju.
Motorn kan nog vara 20-25kg lättare på sin höjd. Det mesta är viktoptimerat redan original.
Vad det gäller användande av kolfiber är det strängt reglerat av reglerna så det är mer eller mindre bara insuget som är exotiskt på dessa vagnar.
Skärmarna får ha ETT lager kolfber, resten måste vara glas eller aramidfiber av ngt slag.
Aramiden är dock nästan lika "bra" som kolet sägs det, om man gör rätt.
|
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806

17 Feb 2006 14:10
| Andreas Lidström skrev: | Låan behöver inte vara så hysteriskt mkt lättare än originalet, men nga kg är det ju.
Motorn kan nog vara 20-25kg lättare på sin höjd. Det mesta är viktoptimerat redan original.
Vad det gäller användande av kolfiber är det strängt reglerat av reglerna så det är mer eller mindre bara insuget som är exotiskt på dessa vagnar.
Skärmarna får ha ETT lager kolfber, resten måste vara glas eller aramidfiber av ngt slag.
Aramiden är dock nästan lika "bra" som kolet sägs det, om man gör rätt.  |
Se där.. Typiskt med vissa material kolfiber har nästan blivit bling mytiskt och tros vara hur bra som helst. är aramid dyrare?
_________________ Johan
- Prospekterar Cayman
|
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8480
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188
Trådstartare

17 Feb 2006 20:31
| Andreas Lidström skrev: | Låan behöver inte vara så hysteriskt mkt lättare än originalet, men nga kg är det ju.
Motorn kan nog vara 20-25kg lättare på sin höjd. Det mesta är viktoptimerat redan original.
Vad det gäller användande av kolfiber är det strängt reglerat av reglerna så det är mer eller mindre bara insuget som är exotiskt på dessa vagnar.
Skärmarna får ha ETT lager kolfber, resten måste vara glas eller aramidfiber av ngt slag.
Aramiden är dock nästan lika "bra" som kolet sägs det, om man gör rätt.  |
Var inte ventilkåpan av kolfiber? och toppen i magnesium eller nått sånt, det var ju en riktigt lätt pjäs iallafall.
Edit: Hittade ingen bild på Motorsport motorn utan bara på en "standard".
_________________ / Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281

17 Feb 2006 22:11
Jo, det är faktiskt ganska många av de saker man idag finner som standard som man får bygga tbx för att platsa inom reglementet. Variabla kammar, för mkt lyft på de samma osv.
Huruvida ventilkåpan nagelfars vet jag inte, kolfiberinfon var angående "nyproducerade" saker så som skärmbreddare tex.
Men men, för varje år tillåts mer och mer saker att ändras på så snart är det väl dax för ett striktare reglemente igen...
|
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487

18 Feb 2006 03:21
Känn der auspuffanlage säger jag bara.. minst 2x2,5" ser det ut att vara i alla fall...
|
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047

18 Feb 2006 12:13
Ahhh...det är ju så en racerbil ska låta!
Undrar om han har ställbart munstycke, låter som den "fyrtacktar lite ibland".
_________________ Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
|
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2752

18 Feb 2006 12:40
Någon som har en spec på denna motor både i original och i WTCC-utförande?
_________________ Rikard Ahlin
|
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2558

18 Feb 2006 13:03
| Rikard Ahlin skrev: | | Någon som har en spec på denna motor både i original och i WTCC-utförande? |
Motorn är väl baserad på den som sitter i 320si gatversionen, finns en tråd om det här någonstans.
http://news.bmwinfo.se/ShowArticle.aspx?articleID=2005-11-24-270&c . . . .
| Citat: | gvarvande motor med motorsportteknologi.
Hjärtat i bilen är den högvarvande fyrcylindriga motorn på 2,0 liter som ger 173 hk vid 7000 varv/min och har ett maximalt vridmoment på 200 Nm vid 4250 varv/min. Jämfört med BMW 320i är cylinderdiametern uppborrad 1 mm till 85 mm, medan slaglängden har reducerats med 2 mm till 88 mm. I stället för ingjutna cylinderfoder i järn, är de av aluminiumkomposit. Ytterligare en skillnad från standardmotorn är styvare vevstakar och förstärkningar i motorblockets nederdel, så kallad bedplate.
I utvecklingen av denna högvarvande motor bestämde BMWs ingenjörer att inte använda BMWs helt variabla VALVETRONIC ventilstyrning. I stället valde de en konventionell ventilstyrning med två överliggande kamaxlar, vipparmar och fyra ventiler per cylinder. Detta minimerar antalet rörliga delar och ger en hög precision i ventilstyrningen även vid höga varvtal både på 320si och i racingversionen.
Komponenter från BMWs Formel 1 fabrik.
Cylinderhuvudet är från grunden helt nyutvecklat där råmaterialet kommer från Formel 1 gjuteriet i BMWs fabrik i Landshut. Både inlopps- och utloppsventiler samt förbränningskamrarna har bearbetats till högsta precision och ytfinish med datorstyrda maskinverktyg. Större ventiler och bearbetade inlopps- och utloppskanaler, ger optimal bränsle/luft blandning. Separata tändspolar styr specialtändstiften.
Kompressionsförhållandet är ökat från 10,5 till 11,0:1 och bidrar till effektökningen på 23 hk jämfört med standardmodellen, medan motorn fortfarande går på 95 oktanig bensin, precis som en standard 320i.
Det går även att hitta Formel 1 teknologi bland andra motordelar, till exempel vipparmarna med en speciell ytteknologi utvecklad för BMWs Formel 1- motorer.
Motorn når sin maximala effekt på 173 hk vid 7000 varv/min med och varvtalet begränsas till 7300 varv/min. Tack vare inloppskanalerna med variabel kanallängd (DISA) och variabel kamaxeljustering (bi-VANOS), når vridmomentet maximala 200 Nm vid 4250 varv/min.
För att klara de höga motortemperaturerna som uppstår i motorsport, har BMWs motorspecialister förbättrat kylarvätskeflödet genom större kanaler cylinderhuvudet.
Den specialtillverkade ventilkåpan i kolfiber är ett viktigt bidrag till viktreduceringen av bilen med cirka 10 kg jämfört med BMW 320i. Den ger inte bara en direkt signal om motorsport, utan sänker även motorns tyngdpunkt.
Motorn är till största delen handbyggd av specialister vid BMWs motorfabrik vid Hams Hall, varifrån de levereras direkt till monteringen i fabriken i München. BMW 320si är exklusiv för Europa och finns som både höger- och vänsterstyrd. |
_________________ J0hanC@rlström
BMW i4 M50
|
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2752

18 Feb 2006 14:14
Vad heter grunden till denna spis? M44?
_________________ Rikard Ahlin
|
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188
Trådstartare

18 Feb 2006 14:26
Vanliga 320i motorn heter N46. På 320si skippade dom Valvetronic och gick tillbaka till konventionell spjälllösning, så den bör väl heta M46. Blir det då S46 på WTCC motorn?
| Citat: |
Technical specifications BMW 320si
Motorsport version for the 2006 FIA World Touring Car Championship.
Length: 4,535 mm
Width: 1,845 mm
Height: approx. 1,350 mm
Wheel base: 2,763 mm
Vehicle weight: 1,140 kg (with driver)
Engine type: four-cylinder in-line
Capacity: 1,998 cc
max. Output: approx. 275 bhp at approx. 8,400 rpm
max. engine speed: 8,500 rpm (as per regulations)
Cylinder block: aluminium crankcase reinforced with a bedplate
Engine control: BMW Motorsport ECU404
Tank capacity: approx. 45 litres
Fuel: standard fuel, Super Plus unleaded
Chassis/body: unitary construction steel body
Aerodynamic front apron, rear apron, flared front and rear
package: wheel arches made of CRFP/GFRP, rear wings made of aluminium
Front axle: double joint Mc Pherson axle with adjustable anti roll bar
Rear axle: five arms axle with adjustable anti roll bar
Shock absorbers: Sachs with adjustable compression and rebound
Brake system, front: four-piston AP brake callipers, iron brake discs of 332 mm diameter
Brake system, rear: two-piston AP brake callipers, iron brake discs of 280 mm diameter
Wheels: aluminium rims, SA 216 BBS
Seat: Recaro PrORacer HANS |
_________________ / Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
|
T-rex crew-member
Timrå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 9

18 Feb 2006 15:13
Men 10 kg i insparad vikt bara på ventilkåpan? Det kan väl ändå inte stämma?
oops, läste en gång till och dom menar nog att hela bilen blivit 10 kg lättare.
_________________ Hans Hillgren
|
edvard
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 61

18 Feb 2006 19:29
Helt klart behaglig musik för öronen  Synd att de inte får varva lite mer
//Edvard
_________________ Edvard Wendelin
|
Magnus Emilsson
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 36

19 Feb 2006 12:31
Jag har hört ryckten om att 'Flash' team ska köra med 2st e90 medan WestCoast Racing ska köra med e46. Är det någon som vet om det rycktet stämmer?
_________________ Magnus Emilsson
Saab 96 DeLuxe -61
Saab 97 Sonett III -72
Saab 900T Cab -96
"Snabb Rymlig Elegant - och byggd med Flygkvalitet" SAAB 96
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281

19 Feb 2006 20:01
Helt sjukt egentligen vad man kan lägga ner pengar och tid för att ta fram en klassad raceversion.
Tycker inte det är småsaker de ändrat på mellan vanliga "i" och "si".
Helt underbart!
8500 rpm, är inte det ganska högt? oki, inte F1...men nog dyrt ändå.
Angående Flash:s bilval har det, "inom branschen", inte varit ett rykte under lång tid...enbart fakta.
Men visst får man se det som PR-mässig katastrof om det officiellt stöttade teamet inte har senaste materialet.
|
|