Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Köpråd: Toyo Proxes mot S-03 och Pilot Sport.
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8970 totalt)
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454


Trådstartare
Facit.
Det blev Bridgestone S-03 från däckonline.net.
Efter ~100 mil och 49 varv på Mantorp ikväll tror jag mig kunna sammanfatta mina intryck av däcken; Högljudda, spåriga och tunga som bly :/. Bakdäcken är trots lätta fälgar bastarder på närmare 20 kg st.
Luftrycket har jag inte labbat med än utan körde på Hondas rekommendation 2.4 kg fram och 2.8 kg bak vilket troligen var lite lågt bak. Bakdäcken blev rejält varma men var ändå konsekventa och varnade tydligt innan de släppte, väl där var de lätta att hämta hem.
Summa: Nöjd med prestandan och imponerad över hur bra de håller. 49 varv och slitaget går knappt mäta (ovetenskapligt så det förslår kan jag jämföra med Pilot Sport på annan bil och med alternativ körstil som då inte alls klarade värmen lika bra).

Däckonline.net skickade 2+2 däck till mig på 5 arbetsdagar till löjligt låga priset 7,7' mot lokala handlares ~12'. Enda nackdelen är att däcken ej är purfärska men i gengäld kan jag frossa i ett extra par bakdäck per säsong :)


_________________
/Klas Pihl
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Klas NSX skrev:


Däckonline.net skickade 2+2 däck till mig på 5 arbetsdagar till löjligt låga priset 7,7' mot lokala handlares ~12'. Enda nackdelen är att däcken ej är purfärska men i gengäld kan jag frossa i ett extra par bakdäck per säsong



Hur gamla var däcken då.förra året eller?
Ska snart investera i nya bakdäck o tänkte beställa därifrån då,funderar på att ta Conti sportcontact 2 eftersom jag har sånna fram....


A)(L

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454


Trådstartare
nailhead skrev:
Hur gamla var däcken då.förra året eller?
A)(L


1,5 och 2 år gamla. Gränsen för nya däck går enligt däckonline/branschen på 3 år.

_________________
/Klas Pihl
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



oki...helst vill man ju ha nybakat men är dom förvarade rätt så kanske det är ok!


A)(L

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Klas NSX skrev:
rekommendation 2.4 kg fram och 2.8 kg bak vilket troligen var lite lågt bak. Bakdäcken blev rejält varma men var ändå konsekventa och varnade tydligt innan de släppte, väl där var de lätta att hämta hem.



Jag har S03 på min 996:a och när jag körde på bana med 2.7kilo kallt bak så tyckte jag också att dom blev hala efter en stund. Då släppte jag ut lite luft till 2.7 varmt och sen gick det kanon varv efter varv. Så frågan är om du verkligen ska ha i mer luft, eller hur mätte du?
Jag har kört 600mil med mina varav 3 bankörningar och en resa till ringen med 20varv. Framdäcken är som nya men bakdäcken har ungefär 4-5mm kvar. Det får nog räknas som riktigt bra. thumbs up

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Då släppte jag ut lite luft till 2.7 varmt och sen gick det kanon varv efter varv.


Jag justerade trycket kallt, har 255/35/18 bak och ca: 720 kg på bakaxeln. Vilken vikt och däckprofil har du?
Med 2.8 kallt tycker jag däcken ser oroväckande hoptryckta ut, 2.7 varmt borde se skumt ut på parkeringen när de är kalla.
Finns det några genvägar att prova ut optimalt däcktryck? Ska man sträva efter så jämn och låg temperatur som möjligt över hela slitbanan?

_________________
/Klas Pihl
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Man vill ju att däcket ska jobba optimalt över hela slitbanan och det gör det ju när det är lika varmt i mitten som på kanterna. Man brukar ju mäta på 3 ställen och det ska då va linjärt, tex 84, 86, 88 då har man ju rätt tryck. Är exemplet höger bak har man för lite camber osv. Med för högt tryck skulle det kunna bli tex 84,90,88.

Jag har 275/30 19 bak på min och ungefär 850kg på bakhjulen. Säg att 2.7kg är optimalt, då är det ju alltid det oavsett kallt eller varmt. Så det får man ju justera beroende på om man kör på bana eller på väg. När jag kommer hem efter en bankörning så pumpar jag ju upp trycket igen. Så det blir ju aldrig konstigt på "parkeringen". På gata har jag 3.0-3.2

Har du möjligthet att pumpa i luft igen vid banan nästa gång du kör så är det inte farligt att prova sig fram. Bara man kan pumpa i igen om det inte blev bra. Men hade dom 2.8 kallt så kan du mycket väl ha haft 3.5 varmt och då blir dom lätt överhettade och halkiga. Det är mina erfarenheter iallafall. Nån annan kanske har nån annan erfarenhet?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Däck för banåka
Köpråd: Toyo Proxes mot S-03 och Pilot Sport.
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8970 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande