Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Chassie modifieringar
1 besök senaste veckan (2540 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
om ni granskar den här bilden tagen på Knutstorp av JMB Johan, vad rekomenderas för chassie uppgraderingar?

Bilen är en BMW E36 320i, när bilden togs utrustad med justerbar Koni chassiesats med tillhörande fjädrar (troligtvis H&R), Grövre M-teknik krängningshämmare, Powerflex bärarmsbussningar fram, distanser för att öka cambern fram, RE540 på något för smala fälgar (min. rekomenderad).

Kör Knutstorp på jämna 1.17-1.18 tider med en toppnotering på 1.16,5.

Så vad tror ni? Ska försöka få tag på lite hårdare fjädrar men det är svårt att få reda på värdena på dom jag har, eventuellt byter jag till en Koni coilover sats. Bussningarna i bakvagnen håller jag på att byta ut till Powerflex just nu. Vilka hjulvinklar rekomenderas?

Edit: Bilden är tagen på NGK krönet.


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tror du har lite "lastväxelreaktioner" inblandade just på denna bild. Riktigt sååå mkt ska det inte belasta vänster fram ens med en std.bil.

Spontant: Hårdare fjädrar fram!
Man får dock akta sig lite då det ser ut som om bilen faktiskt har vettig ballans. (Eller den taskiga varianten: Det ser lika illa ut runt om. )

Grövre, justerbara, krängare vore kanske ngt. Bilen kränger mindre och du kan justera ballansen så den fortfarande uppträder vettigt.

På Håkan Johansson Fyndbörsen 320 testades nog allt under förra säsongen. Ett troligt problem på e36 om man jämför med tex E30 är bristen på caster.

Att ta reda på hur hårda dina fjädrar är är inte så svårt, men det kan gå illa om man inte är försiktig. Komprimera en fjäder med en känd massa en känd längd. Hipp hurra och allt är klart. Man kan göra detta genom att spänna upp fjädern i ett skruvstäd med en träskiva, fjäder, träskiva, badrumsvåg i nämnd ordning. Dra ihop tills vågen visar X kg, mät fjäderns längd och drar ifrån den från fjäders fullt utfjädrade längd. Kg*9,82/längdskillnad i mm = Nm/mm (fjäderkonstanten). thumbs up

Men tar det försiktigt!!!

Ska grunna lite till och se om jag kommer på ngt mer...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



koni skrev:

Edit: Bilden är tagen på NGK krönet.




Huuuva, vad hände sen? Pekade grillen i färdriktningen resten av resan ner från NGK? Eller pekade den möjligen mot depån?

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Har du några fler bilder? Någon där det inte går över ett krön?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Huuuva, vad hände sen? Pekade grillen i färdriktningen resten av resan ner från NGK? Eller pekade den möjligen mot depån?

Mvh, pär


Nej den följde så snällt banans sträckning

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



koni skrev:
Pär Hylander skrev:
Huuuva, vad hände sen? Pekade grillen i färdriktningen resten av resan ner från NGK? Eller pekade den möjligen mot depån?

Mvh, pär


Nej den följde så snällt banans sträckning


Verkar vara snälla bilar, dom där från Munchen

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Magnus Thomé skrev:
Har du några fler bilder? Någon där det inte går över ett krön?


Jag skulle också vilja se fler bilder och framför allt en bild bakifrån lite snett utifrån så att man kan se cambern på ytterhjulen vid kurvtagning.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



DanielB skrev:
Magnus Thomé skrev:
Har du några fler bilder? Någon där det inte går över ett krön?


Jag skulle också vilja se fler bilder och framför allt en bild bakifrån lite snett utifrån så att man kan se cambern på ytterhjulen vid kurvtagning.

mvh
Daniel


Precis detta satt jag oxå och sucktade efter...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Ingen som har något mer att föreslå?

Ni andra som har E36 vad kör ni med för hjulvinklar?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Allmänt banåkaforum
Chassie modifieringar
1 besök senaste veckan (2540 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande