Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Kanoninfo om däck, hjul och lagar
24564 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864


Trådstartare
Jag har en kompis, som tröttnade på att gummigubbar och besiktningsmän inte hade någon koll på vilka däckregler som gällde.
Så han tog saken i egna händer och läste in sig på EU-direktiven och Vägverkets regler och skrev ihop ett dokument som beskriver vad som gäller.
Dokumentet är på 16 sidor, så jag lägger inte ut hela, men jag har klippt ut de delar som jag finner intressanta, och de delar som behandlar ämnen som nyligen diskuterats på rejsa.nu.


Bestämmelser
Bestämmelser gällande personbilar och lätta lastbilar (max 3.5ton)

Helfordonsgodkännande
Helfordonsgodkännande började tillämpas 1995 och blev obligatoriskt 1 januari 1998. Om kod T12D, T14A
eller T14D plus ett godkännandenummer finns angivet i registreringsbeviset är din bil helfordonsgodkänd.
Till dessa bilar finns i registreringsbeviset angivet vilka däck- och fälgdimensioner som får monteras. Det
finns bara plats för tre till fem olika dimensioner på registreringsbeviset. Bland dessa visas alltid den minsta
och största tillåtna dimensionen, avseende bredd och rullomkrets. Du kan fritt välja däckdimensioner som
har en rullomkrets och bredd som inte under eller överstiger dessa min/max dimensioner. Däcket måste
minst uppfylla de hastighets och belastningsindex som finns angivna i registreringsbeviset.
Fälgar får bytas om bredd och offset (ET, inpress) behålls inom angivna gränsvärden.
För vinterdäck (dock ej tillhörande fälg) gäller vissa undantag från ovan bestämmelser. Dessa får vara
smalare så länge rullomkretsen är oförändrad. Undantaget gäller även hastighetsindex som på vinterdäck
inte behöver vara högre än "Q", d.v.s. 160km/h.

Hastighetsindex
Ej helfordonsgodkända bilar behöver inte ha sommardäck som har högre hastighetsindex än "S" d.v.s.
180km/h. För vinterdäck gäller minst "Q", 160km/h. Bilar vars topphastighet är lägre än 180km/h, skall ha
däck som minst klarar bilens lägre topphastighet. Se "Hastighets- och belastningsindex" sid 11.

ice kommentar: Helfordonsgodkända bilar skall ha en hastighetsklass som minst motsvarar bilens toppfart.

Mönsterdjup
Lägsta mönsterdjup för sommardäck: 1.6mm, för vinterdäck: 3mm. Om sommardäck framförs på vinterväg-
lag, genom någon av ovan nämnda undantag, måste mönsterdjupet vara minst 3mm.

Spårvidd
På ej helfordonsgodkända bilar får spårvidden maximalt ändras med 15mm...

observera att förutsättningen för laglig ändring av rullomkrets och spårvidd är att hjulet inte tar i fordonet
någonstans vid fullt rattutslag och full fjädringsrörelse.

Tillverkningsdatum -står som en 3-siffrig alternativt 4-siffrig kod, ofta i samband med DOT
märkningen, DOT (Department of Transportation) är en märkning för USA-marknaden. DOT följs av
flera bokstäver, för att avslutas med tillverkningsdatumkoden. Tre siffror följt av en triangel (alt. pil),
t.ex. 508, betyder vecka 50 1998. Triangeln står för 1990-talet. Under senare delen av 1999 gick
däcktillverkarna över till fyra siffror, veckonummer och år, t.ex. 1401, vecka 14 2001.

Bultcirkel
Vanligast på bilar är 4-bult eller 5-bult, d.v.s. de antal skruvar eller muttrar som behövs för att fästa en
fälg. Nedan följer en beskrivning på hur man på ett nav eller på en fälg räknar ut detta mått, som anger
diametern i mm på cirkeln de är placerade i. Även 6-bult och 3-bult förekommer, då kan samma 4-bult
(för 6-bult) och 5-bult (för 3-bult) uträkningsexempel med skisser användas.

4-Bult -hur man mäter bultcirkeln.
Mät från ytterkanten på ett bulthål till innerkanten på bulthålet tvärs över navet.
A = BULTCIRKEL

5-Bult -hur man mäter bultcirkeln.
Mät bulthålets diameter (A).
Mät avståndet mellan bulthålet och navhålet (B), multiplicera detta avstånd med 2.
Mät navhålets diameter (C).
Addera resultaten av dessa mätningar så får du fram bultcirkeln.
A + Bx2 + C = BULTCIRKEL

Tips, bra att veta

+5°C
Vilka lagar som gäller vid vinterväglag finner du under "Bestämmelser" sid 12, men tänk på att redan vid
ungefär +5°C hårdnar ett sommardäck drastiskt och därigenom försämras även greppet på torr asfalt.

Ej färskvara
Det har på senare tid gått debatter om hur "gamla" fabriksnya däck man som kund kan acceptera. Sanningen
är att under förutsättning att däcken förvaras rätt startar inte åldringsprocessen förrän man börjar använda
däcken. Prov har utförts av VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet). Där kunde man inte påvisa någon
nämnbar skillnad mellan ett nytillverkat däck och ett som var tillverkat tre år tidigare. För att utläsa på ett däck
när det är tillverkat, se "Beteckningar och mått" sid 13.

Gummi
Gummi är en naturråvara. Däck tillverkas inte av gummi, utan innehåller främst olje-baserade ämnen.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Jag kan ju inte påstå att jag är direkt förvånad - jag kände mig begränsad av vad som sas så jag lät bli att lyssna helt enkelt och valde efter vad JAG ville använda och det vart ju inte riktigt samma...

Starkt jobbat av din kamrat, jag bugar och tackar

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Tack Igino! Den var så bra så jag gjorde den sticky...

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Tack Igino! Den var så bra så jag gjorde den sticky...

Jag skickar berömmet vidare till polaren, jag är bara brevbärare.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Toppen thumbs up

Vad är ett "bra" förvaringssätt för att inte starta åldringsprocessen?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Kallerman skrev:
Toppen thumbs up

Vad är ett "bra" förvaringssätt för att inte starta åldringsprocessen?


Mörkt och svalt står det på många ställen, men sen finns det däckhandlare som menar att åldringsprocessen inte startar ordentligt förrän man börjar att köra med däcken. Men vad som är det allra bästa kan man ju fråga sig?

/Johan

_________________
Johan B
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864


Trådstartare
blixten skrev:
Kallerman skrev:
Toppen thumbs up

Vad är ett "bra" förvaringssätt för att inte starta åldringsprocessen?


Mörkt och svalt står det på många ställen...

Lägger man däcken/hjulen i en plastsäck, stannar mjukgörarna kvar längre (gäller främst vinterdäck, som har gott om sådana).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



okej. Jag tror jag har ett ganska bra ställe. Under garagegolvet finns ett stort gjutet hål där oljetanken till värmepannan är, bredvid denna finns en spalt 1x2m ungefär, där jag hittils har förvarat däck. Här är det mörkt och "jord"-tempererat vilket ju borde vara bra. Plastsäckar ska införskaffas snarast

Tack för tipsen!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Finns det någon bestämmelse för hur mycket mönster det ska vara på ett lagligt gatdäck? Har letat men är väl för lat för att hitta något, är det 17% mönster som gäller?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Finns det någon bestämmelse för hur mycket mönster det ska vara på ett lagligt gatdäck? Har letat men är väl för lat för att hitta något, är det 17% mönster som gäller?

thumbs up

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Den siffran har jag undrat/letat efter! Kanon! Ska 17% av ytan vara minst 1,6 mm djupa hål så att säga?


Döpte om tråden till något mer förståligt när jag ändå var igång....

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Den siffran har jag undrat/letat efter! Kanon! Ska 17% av ytan vara minst 1,6 mm djupa hål så att säga? ...

Jag hoppas att det inte är så; för då är mina, väl inslitna, däck olagliga.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Magnus Thomé skrev:
Den siffran har jag undrat/letat efter! Kanon! Ska 17% av ytan vara minst 1,6 mm djupa hål så att säga?


Döpte om tråden till något mer förståligt när jag ändå var igång....


Det är väl dom mittersta 75% av däckets slitbana som ska ha 17% mönster med minst 1,6mm djup.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Däck för banåka
Kanoninfo om däck, hjul och lagar
24564 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande