Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2301 besök totalt |
Vad gäller för hjälmregler i roadsport?
Jag skall köra roadsport med min Lotus Elise och undrar vad som gäller för hjälmregler. Öppen bil måste vara integralhjälm? Är min att betrakta som öppen? Vem kan svara på detta så man inte köper fel sorts hjälm. _________________ Fredric Gustafsson |
||
Fyller på med följdfrågor:
Bättre aerodynamik med taket på (men tyngre), är det samma regler som en täckt bil då? Hur är formuleringen? Är det krav på intergral i öppen bil (och otillåtet i täckt, dvs antingen eller) eller är det bara i öppna bilar som intergral är tillåtet (dvs får man köra med jethjälm i öppen bil)? Är det skillnad mellan öppen sportbil, RS-vagn och formelbil? Kan hel vindruta och rutombur möjliggöra jethjälm i bil utan tak? Edit: Detta kan man iofs dra en del slutsatser av (GT TR6)
|
||
Fanns en liknande diskussion på SELOC och då kom de fram till att öppen hjälm var OK eftersom Elisen har vindruta. En seven eller liknande skulle behövt integralhjälm.
Samtidigt är ju Elisen lite öppen också, så en integralhjälm är nog bra i alla fall, åtminstone för vinddraget. FIA:s regler borde vara samma över hela världen, men tolkningarna kanske går isär. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||
Det här är INTE FIA:s regler utan enbart SBF..... men numera är det tillåtet i ALLA lägen med integralhjälmar om det kombineras med HANS....... (fast det kanske känns som lite overkill i Roadsport till att börja med ;-) ) |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2301 besök totalt |