Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Lite aerodynamik
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (5935 totalt)
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Max skrev:
Borde bilen inte gå fortare om man lackar den i en matt färg? Då bildas det ju ett tunt gränsskikt på bilens yta, så att den blir halare genom luftmassorna .


Detta verkar vara en ganska vanlig missuppfattning baserad på golfbollarnas utformning. I fallet med golfbollarna så leder denna yta till att man kan motverka att luften separerar bakom golfbollen. Om luften separerar så får man ett undertryck bakom bollen och tryckskillnaden (framför/bakom) ger då ett stort motstånd. Luftmotståndet kan sägas bero på luftens friktion mot ytan och tryckskillnaden framför/bakom. En ojämn yta kommer att leda till ökad friktion men kan i vissa sammanhang ge minskad tryckskillnad.

Avregistrerad anv. skrev:
Hela undersidan behöver inte vara slät. Börja med att lägga igen under motorn, där genereras mycket lyftkrafter och luftmotstånd av all luft som passerar in genom kylaren och ut under bilen. Börja dock med att montera en splitter. Först bör man jobba med att så lite luft som möjligt skall passera under bilen.


Här är det flera saker man bör notera. Börjar man täta igen under motorn så måste man leda kylluften någon annanstans; ut efter hjulhusen, ut före hjulhusen via stötfångaren, ut i hjulhusen, ut genom huven. Alla sätt har olika för- respektive nackdelar.
Detta kommer även att resultera i att flödet kring växellådan hämmas, en oljekylare kan då komma att krävas.

Meningen med en splitter är inte att få in så lite luft under bilen som möjligt utan att kontrollera och styra mängden. Kolla på en splitter från någon tävlingsbil så ska du se att du kan hitta ett par kännetecken. Framför främre hjulen är markfrigången vanligen minimal, detta är för att man inte vill ha in någon luft vid framhjulen som orsakar extra luftmotstånd. I mitten finns i regel en upphöjning, denna släpper in luft som sedan accelereras under bilen för att skapa ett lågtryck. Detta lokalt under framvagnen eller under hela bilen med hjälp av en diffusor eller en viss vinkel hos chassit. Vissa splitters kan även sticka fram en del, på detta sätt kan man utnyttja det lokala högtrycket för att skapa downwforce. Eftersom det råder ett högtryck här så vill man inte heller att detta tryck ska kunna verka uppåt, stötfångaren/spoilern ska därför vara vertikal eller luta framåt.
Citera
Pekke
Dalarna
Här sen Jun 2005
Inlägg: 66


Trådstartare
Nya upptäckter
http://www.kth.se/aktuellt/press/pressmeddelanden/2006/200602201500.ht . . . .

Bildtext: Rökvisualisering av gränsskiktströmningen - från vänster till höger i bilden (vy ovanifrån).

Övre halvan av bilden är försedd med hastighetsvariationer i tvärriktningen, s.k. hastighetstråk, genererade med hjälp av små cylindrar som står på ytan uppströms bilden. Denna del av gränsskiktet bibehåller den laminära strömningen medan den undre, okontrollerade, halvan genomgår omslag till turbulens.

De små cylindrarna var (visades på nyherterna i går) ca 10mm diameter & 4-5mm höga

_________________
Mattias Nilsson
Citera
Torbjörn Hillerström
Henån
Här sen Jan 2005
Inlägg: 104



En kommentar sådär i förbigående angående onödigt vetande när det gäller luftmostånd och hastigt. När jänkarna flög P51 Mustang under WW2 var de först målade med en matt grön färg (nån som gjort lumpen?) när man senare levererede planen metallblanka gick de 8 km/h fortare...
Fortsätt vaxa.

_________________
Torbjörn Hillerström
"There's nothing like a nice piece of hickory"
Citera
MrVortaflow
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 55



Vi får skilja lite på äpplen & päron här känner jag:

Absolut billigaste/enklaste sättet att öka downforce är att montera en frontspoiler som inte släpper in lika mycket luft under bilen som innan. En splitter är ett komplement till den samma.

Som Herr Edlund (Hej Johan! ) så riktigt påpekade så kan man inte bara täppa igen luftflödet under motorn för det är den vägen kylluften tar. thumbs down Vi har haft en del diskussioner i ItsFun projektet och valt att ta approachen "better safe than sorry" - ökad downforce har man ingen nytta av om man blåser motorn!

Den bredaste vägen till minskat luftmotstånd är definitivt en slät bottenplatta då man brukar säga att underredet bidrar med ca 30% av totalt Cd. Detta gäller "normala" bilar och inte Ferrari och liknande. Hur mycket snabbare bilen blir beror ju befintligt motorkraft... Den ökade strömningshastigeheten bidrar ju i sig även den till ökad downforce.

Den billigaste vägen till minskat luftmotstånd är gaffatejp...på alla karosskarvar...

Pekke>
Såg en blänkare om det där. I praktsik applikation på bilar blir den någ inte så effektiv. Så fort det samlas lite smuts på dem så blir de ineffektiva - gissar jag. Sen säger mig erfarenheten att dylika saker är fruktansvärt känsliga för dess placering. Dessutom fyller de inte så stor funktion på en bil då reduktionen blir marginell jämfört med en flygplansvinge: 1 bil = 2m bred. 1 flyg = 10*x m bred

Tobbe

_________________
Torbjörn Gustavsson

Mitt Cayman "bygge": https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316869
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Måste inflika och säga att du/ni verkligen ser ut att ha gjort ett skitbra jobb med fronten på itsfun, kyllösningen blir troligen superb relaterat till projektbudgeten och Cd. En klar favorit för mig som är teknikfetischist. (FUNGERANDE plast!!!)

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Johan Edlund skrev:

Meningen med en splitter är inte att få in så lite luft under bilen som möjligt utan att kontrollera och styra mängden.


"Splitter" är väl enbart den del som sticker ut framför bilen? Att mata in luft under bilen grå ju bra utan splitter för det fall ordet splitter har den betydelsen. Då blir även följden att splittern inte har med annat att göra än att jobba med övertrycket framför fronten.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
MrVortaflow
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 55



oooops, fel Johan Edlund men hej i alla fall... :-)

Göran - spot on!
Läste lite om den tidigare diskussionen om splitter som finns på annat ställe på forumet och i stort stämde allt som stod. Kan hända att det nämndes men det finns en skola som tvingar in mer luft under bilen än den som kommer rakt framifrån men det är ett mycket tunnt isflak att vandra på. So please, don't go there...

Cobolt - tackar, det var liksom meningen med att jag hoppade med. Hoppas Q tycker det med. Nu var jag inte ute i helgen så jag har inte sett senaste resultaten men mailservern går varm fram & tebaka med olika illustrationer. Och ibland måste jag erkänna att jag måste ge efter för designavdelningen...men aldrig så mycket att det sabbar saker och ting. Skulle jag lägga ett veto tror jag att jag får igenom det om jag kan argumentera för det.

Tobbe

_________________
Torbjörn Gustavsson

Mitt Cayman "bygge": https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316869
Citera
Racetech
Lite aerodynamik
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (5935 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande