Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Camaro Iroc-Z -89 | 1, 2, 3 >> 27 besök senaste veckan (45984 totalt) |
Hej !
Ska försöka presentera min Iroc som ska bli en allround bil både för lätt banåka Lazzat RS cup Blackrace osv. Köpte bilen i höstas och det är ett långt projekt som kommer att förbättras kontinuerligt men den ska köras varje sommarhalvår. Själva Camaro Iroc modellen är en jack of all trades inte mästare på nåt och annars halvduktig som bäst kan nog som mest beskrivas som en halvmesyr från fabriken Van Nuys i Californien banmässigt men mot föregående generationer och med samtida jänkare var den så klart ett mycket stort steg framåt :^)) Jag letade några månader innan jag hittade bilen att jag just ville ha en 89 berodde på att dom det året hade ventilerade skivor runt om och sen var effekten på motorn större det året som är en 5.7(350)liters V8 på 230hk motorn har ett insprutningssystem som heter TPI och det främjar inte hög effekt utan låga varv och ett mycket bra vridmoment över ett stort register,nackdelen med att ha den stora motorn är att dom bara tillverkades med en automat som heter TH700 och är en fyrstegad låda som vanligt med amerikanska lådor gillar dom bäst att växla upp och inte ner ;^) om mig själv kan jag säga att jag tidigare har åkt rattlås racing och har sådan liscens har oxå byggt ett antal Cheva V8 motorer genom åren men när det gäller chassi och banåka är jag en total nybörjare. Bilden är från när jag hämtade bilen sent i höstas första snön hade precis kommit och sommardäcken var helslut lite spännande innan man kom ut på riktig landsväg puuhh ! Lite delar är på ingång som Panhard stag,kontroll armar för bakaxeln,fjäderbensstag i motorutrymmet inhandlat från Summit over there. Har även portat plenumet på insuget samt håller på att bygga ramair(luffarturbo)till luftintaget på motorn då det är områden där det finns hyfsade effektvinster att göra mot original och det är gratis. Framtida planer är även Eibach sänkningsfjädrar samt gula konis,även nytt bakaxelstag som binder i hop bakaxel låda samt subframeconnectorer som styvar upp chassit ordentligt,det skulle inte heller göra ont med nya stora bromsar fram av märket Baer för att kunna få stopp dessa dryga 1600kg :^) Fortsättning följer....... Mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Kul med en Amerikanare till..
Jag har åkt en del bana med en FireBird -89.....men 700 låda. Det funkar bra....men du måste loss elkontakten på lådan....så lockuppen försvinner. Jag släpte även kickwiren lite....för att slippa omotiverade ledväxlingar vid gaspådrag. Sedan går det utmerkt att växla manuellt. Det blir en liten fördröjning på nerväxlingarna.....men det vänjer man sig med, snabbt. En STOR oljekylare till lådan behövs... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Är inne på att bygga om lockupen till manuell switch men som du säger går ju även att ta bort den när man är på träff.
Misstänkte att bana alstrar en hel del värme precis som DR,funderade på denna oljekylare från TCI... eller denna från BM... Jo man är ju lite rädd för 700ans rykte så det gäller att bekämpa värmen ordentligt den dödar ju 700an rätt snabbt annars,min låda är ombyggd med Corvette servo,xtra lameller,starkare band på 3-4 lamellpaket samt moddade oljeflöden så den ska tåla mer men oljekyl kommer att monteras. Även motorn kommer få oljekyl är det tänkt i samma veva. Hur var Eldfågeln att ta runt banan då spännande eller.........!? Mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
till nästa sommar hade jag tänk gå samma konstiga stig som du valt.. har alltid varit svag för iroc-z:orna (och blir lika förbannad varje gång ja ser ngn idiot med en 305'a manuell med iroc emblem mm och försöker få 80-90k för den.. )
iaf vi får se närmare nästa sommar om det blir ngn iroc.. eller hur det blir banracing stingray.. ja det lär nog ta 5år innan den drömmen går igenom.. Och innan ska ja ha en iroc.. varför ta den lätta vägen? lycka till mats _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Värmen är inte ett jätteproblem.....om du åker banträffar och lite slalom. Men tillräckligt stort för att man ska montera oljekyl. Jag tycker Camoro/FireBird är en lättkörd bil på bana. Den jag hade passade kanske bättre än din...då min var lättare och bättre balanserad. Det var en 2.8 V6 . _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Kul bil! Jag hade gärna sett flera sådana vagnar på våra banor! Hur är det med chassidelar och knowhow från camaro cup? Borde det inte gå att reda ut en hel bara genom att titta på dom specarna? Kanske t o m finns en del delar att komma över? _________________ Pär Hylander |
||||
Jo man ser till och från att det säljs objekt som är skumma identitetsmässigt........Irocs fanns med 305 och manuell fem petad låda men om du ska ha tag i en så försök hitta en med 350 motorn fanns bara från 87 och framåt just 89an är intressant då dom från det året har en bakaxel från Holden i Australien av nån konstig anledning så hade det även hamnat PBR ok i aluminium på axlarna som har ~29cm skivor vilket gör bakbromsarna betydligt vassare än vad som sitter i fram. Pest eller kolera är ju T-top eller inte men oftast så har alla Irocs med 350 motorn utrustats med glasluckor vilket inte är bra för karossens egenskaper men visst är det läckert att kunna ha på sommarn när solen gassar. Prismässigt är det nog läge att hugga på Irocs just nu tror inte dom kommer krypa längre ner snarare har dom kanske börjat vända lite uppåt. Jag hade tur ringde på en gammal annons bilen var borta men fick tips om att den kanske var till salu igen och mycket riktigt så var den till salu igen jag handlade den för 63'. Lyckat till med att hitta ett objekt ! Mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Tack ! Har faktiskt inte kollat på Camaro cup bilarna vad dom hade för specar har inte heller några kontakter på den sidan men när det begav sig så kunde man köpa klara Camaro cup kits på Hansen i Stockholm om jag kom ihåg rätt alla bilar hade samma grund setup,bilarna i sig var vanliga standard bas RS karossen tror jag med 305(5liter)motorn lätt trimmade jag vet inte däremot vad dom hade för bromsar osv,men det var ju minst sagt spektakulär och rolig show när dom körde :^) Chassidetaljer bromsar motorer you name it finns det mycket gått om att handla i USA(som vanligt bara pengarna som sätter gränserna)mycket behöver bytas eller modifieras dels med tanke på att bilen nu är 16år gammal som bussningar t ex dels är det undermåliga delar installerade från fabrik i stort sett alla delar som håller kontroll på bakaxeln bör bytas till eftermarknads produkter man kan så klart beställa genom Svenska firmor men jag är lite suspekt mot dom än så länge i Sverige man är fortfarande inget vidare på svängjänk på dom företagen,jag gör i stället så att jag surfar runt på amerikanska forum där man kan inhämta bra info om vad som gäller om man vill åka lite bana och vad som funkar,brukar vara bäst och billigast att lära av andras misstag sad but true....... Vad säger ni som kan bana om det här ska vara rekomendationer för hjulinställning. Caster Camber Toe Total (deg) (deg) (in) L R L R Street +4 +4.5 -.5 -.5 3/32 Hard Street Use +5 +5.5 -1 -1 3/32 Drag Racing +4 +4 0 0 1/32 Road racing +6 +6 -1.75 -1.75 Short Course 1/8 out Long Course 1/16 in Mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Jo jag prövade ett par kraftiga inbromsningar etcetera på vägen hem och den dippade rätt kraftigt känns att det är väldigt mycket vikt över framvagnen får satsa på mer aluminium i motorn framöver Mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Grattis till nya bilen. Ska bli intressant att få följa detta projektet. Har själv varit farligt sugen på en Camaro av denna generation sedan min polare hade en riktigt snikigt utrustad RS 91:a (305tbi & 5-pet) för några år sedan. Tyckte det var en riktigt trevlig bil att köra, lite väl trött och gungig (just detta exemplaret i.a.f.) kanske men den hade ändå potential på nåt sätt tyckte jag.
F.ö. lyckades vi skohorna ner en 454cui maskin inkl. 400-låda ner i maskinrummet på den, avvecklade dock projektet snabbt när en mer lämplig bil att placera motorn i dök upp... _________________ Peter Karlsson |
||||
Verkar som ett härligt projekt detta! Ett tips (om du vill gå en billigare väg) Mercedes med automat eller dieselmotor har en stor oljekylare, nästan lika stor som en vanlig kylare! Den bör ta hand om värmen från lådan En termostat kan dock vara en ide
Sen har jag en till fråga, lite offtopic kanske men.. de där är en LS1a va? helalu? eller kom den först senare? I alla fall, vilken är den effektsvagaste ls1an du känner till? vilken bil satt den i? (frågar inför ett kommande ~5års projekt ) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
||||
ls1'an kom senare det här är en gammal hederlig gjutjärnsrova med insprut typ.. tror t.o.m den har gamla packboxen eller var det återgärdat till gen3? gen 4 (dom som är runda i formerna lite japs aktiga ) har lt1 motorer.. gen4 camaro SS har en ls1'a och corvetterna tror jag hade ls1or.. Om jag inte har knaprat på dom där svamparna jag hittade i jeppssons garage... _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Det är fortfarande gamla gen1 motorn men den har en del förbättringar som bättre packboxar kom 1986,den har oxå bättre kamdrivning så kallad rullkam original kom 1987 men bara på Corvette och Iroc modellens L98/LB9 motorer alla andra har vanlig hydraulisk kamaxel,topparna har härdade säten för att klara blyfritt men dom är i gjutjärn bara Corvetten dessa år som hade samma motor fick aluminium toppar,insprutet som är i aluminium styrs med en rätt simpel databox/LMM och är lätta att modifiera av hemmaprogramerare,motortypen heter L98....motorn har rätt stor trimpotential,jag tror min ommer ligga på 250hk med små modifieringar som görs inför den här säsongen.
Generation 4 av Camaron som kom sen har LT1 motorn men den är i mångt och mycket samma motor i bottendelen men en hel del drastiska förändringar gjordes förändrat kylflöde helt ny insprutning helt nytt tändsystem databoxen styr även automatlådan sen efter det kom LS1 98 tror jag det var då är den gamla motorn defenitivt borta det enda som är gemensamt är väl att LS1 är en V8 med mittplacerad kamaxel 1998 fick oxå Gen4 Camaron riktigt feta bromsar runt om det gjordes mycket för att få slutlig ordning på effekt kontra bromsar äntligen Finns säkert nåt detaljfel men i stora drag är det vad som hände sent 80tal framåt. Ska även försöka lägga upp lite bilder senare när sakerna kommer från Staterna och när det monteras. Mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Nåja, skoj att se en av "IROC-generationen" som potentiellt banvapen. Eftersom det finns billiga karosser så är det ju en billig grund, även om det sägs att man får skruva ihop dem ordentligt (eftersom de inte gjorde det ens på fabriken). |
||||
Ska man gå hela vägen så är det en sån kaross du ska slå till på manuell RS med 305 men som Niklas Falk säger det kan bli problem med motoreffekt kontra SBP om man trimmar alternativt inte byter motor till besiktning,RS modellen var bas versionen och ja dom är gungiga det är min oxå men det går tack och lov att råda bot på men vikten/storlek på bilen är värre att göra nåt åt,jag tänker inte förstöra bilen utan den ska byggas mot så som den borde ha kommit av löpande bandet Att få ett lätt banamatörbygge godkänt med en LS1a kan man nog glömma dom ligger på mellan 325-350hk om jag kom i håg rätt. Mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
besiktningen klagar knappast. De ser inte skillnad på en 305 och 350...
Jag har besiktigat min som enl regbeviset har 350 och 114 kW med en 400 och sisådär 370 hästar utan att någon gruffat. Å andra sidan har de haft så mycket annat att gnälla för så de kanske glömt bort motorn |
||||
när man rullar in med en hel alu bigblock utan ljuddämpning då kanske dom börjar fatta att det inte är en 305'a... en 305 lr en 350 finns det nog ingen besiktningsman som ser skillnad på.. det som kan vara jobbigt är om man kvaddar och försäkringsbolaget börjar rota runt.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Jag är ju fortfarande kvar i jänketräsket medelålders "raggare" med fru och 2 småbarn(som oxå vill åka med ibland)efter att ha åkt rattlås rejsing i för många år så och suget efter lite mer avancerad körning gnagde har dessutom alltid haft ett gott öga till Irocen så den kändes som en bra kompromiss........ Mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Camaro Iroc-Z -89 | 1, 2, 3 >> 27 besök senaste veckan (45984 totalt) |