Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Däckstemp och tryck för dummies | 1 besök senaste veckan (2687 totalt) |
Hur hänger de ihop?
om man höjer trycket blir det lättare att få upp värme i däcken? Mäter man på varma däck? Vad bör man ha på bana i värme och tryck EJ R däck yokisar A 509 dim 205/60/13 bakhjulsdrift vikt under 900kg 50/50 stel bakaxel utan diffspärr over to you ICE _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Tvärt om, högre tryck ger lägre temp.
Det högre trycket hjälper till att styva upp däcksstommen så att den inte flexar så mycket. Flexandet gör att temperaturen ökar. Men höjer du trycket för mycket så minskar också greppet. Så det är en svår balansgång! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Jag skulle nog börja med c:a 2,7 kg(kalla däck) runt om.
Du behöver högt tryck för att hjälpa till att styva upp däcken, så att de inte viker sig, när du kör med så pass hög profil som 60. Risken är att däcken inte får upp värmen ordentligt men det får du nog leva med. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Ja jag skulle börja där om det rör sig om vanliga gatdäck och 60-profil. om däcket inte visar tendenser att "vika sig" så kan du ju alltid testa att sänka trycket lite. Eller öka tempot! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
På ett bildäck ökar tempen om du minskar trycket, på ett GOKartdäck är det tvärtom.
Jag mäter vid 15ºC.
På ett icke R-däck går det, p.g.a. de mjuka däcksidorna, inte att köra med låga tryck, utan här får du nog åka med >2.5 kg/cm². _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Tack till alla som svarat.
Blir till att höja trycket och köra fortare..... Som det är nu har jag svårt att använda hela bredden på däcken vid 2.5 nu skärpning _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Däck för banåka Däckstemp och tryck för dummies | 1 besök senaste veckan (2687 totalt) |