Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däckstemp och tryck för dummies
1 besök senaste veckan (2687 totalt)
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365


Trådstartare
Hur hänger de ihop?
om man höjer trycket blir det lättare att få upp värme i däcken?
Mäter man på varma däck?

Vad bör man ha på bana i värme och tryck EJ R däck yokisar A 509 dim 205/60/13
bakhjulsdrift vikt under 900kg 50/50 stel bakaxel utan diffspärr

over to you ICE

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Tvärt om, högre tryck ger lägre temp.
Det högre trycket hjälper till att styva upp däcksstommen så att den inte flexar så mycket.
Flexandet gör att temperaturen ökar.
Men höjer du trycket för mycket så minskar också greppet.
Så det är en svår balansgång!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365


Trådstartare
ok
1 högre tryck ger lägre temp

Resten?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jag skulle nog börja med c:a 2,7 kg(kalla däck) runt om.
Du behöver högt tryck för att hjälpa till att styva upp däcken, så att de inte viker sig, när du kör med så pass hög profil som 60.
Risken är att däcken inte får upp värmen ordentligt men det får du nog leva med.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365


Trådstartare
2,7<<
på en så pass lätt bil

OK!!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



cat7even skrev:
2,7<<
på en så pass lätt bil

OK!!

Ja jag skulle börja där om det rör sig om vanliga gatdäck och 60-profil.
om däcket inte visar tendenser att "vika sig" så kan du ju alltid testa att sänka trycket lite.
Eller öka tempot!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



cat7even skrev:
Hur hänger de ihop?
om man höjer trycket blir det lättare att få upp värme i däcken?

På ett bildäck ökar tempen om du minskar trycket, på ett GOKartdäck är det tvärtom.

cat7even skrev:

Mäter man på varma däck?

Jag mäter vid 15ºC.

cat7even skrev:

Vad bör man ha på bana i värme och tryck EJ R däck yokisar A 509 dim 205/60/13
bakhjulsdrift vikt under 900kg 50/50 stel bakaxel utan diffspärr

over to you ICE

På ett icke R-däck går det, p.g.a. de mjuka däcksidorna, inte att köra med låga tryck, utan här får du nog åka med >2.5 kg/cm².

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365


Trådstartare
Tack till alla som svarat.
Blir till att höja trycket och köra fortare.....
Som det är nu har jag svårt att använda hela bredden på däcken vid 2.5
nu skärpning

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Däck för banåka
Däckstemp och tryck för dummies
1 besök senaste veckan (2687 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande